2024-03-19, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
https://www.tv2.no/nyheter/%C3%85sted-norge/etterforsket-som-mulig-drap-politiet-glemte-a-sjekke-gps/15609341/

Du har helt rätt.
Men jag undrar fortfarande om det går att säga när han slog in dessa adresser?
Det skulle kunna besvara en del frågor.
Samt om norsk polis hittade något av värde.

Det enda logiska är att PÅL drog till Muskö och Terje följde efter med sin bil. Terje har uppenbarligen slagit in PÅLs adress. PÅLs granne hade visst en stuga på Muskö vad jag förstår.
Terje ringer även från Muskö och säger att han snart är framme. Här tycker jag det verkar som Terje spårade ur fullständigt och varför ljuger han ??
Citera
2024-03-19, 23:33
Medlem
Lysbjelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Jepp, det var NAF ruteplanlegger, och dom hitta den eksakta proposed ruten och visade den i programmet.
Jag har hela inslaget, men veier typ 2,4G...

Vad jag tycker er lite konstig dock, er han hadde skrevet start från Tønsberg. Varfor inte hemma og skrivit Nykirke eller Horten - hadde han et annat ærende der precis innan avfart?

Ja, jeg syntes også det var litt rart at han hadde tastet inn Tønsberg istedenfor Horten når det var der han bodde. Han kan selvsagt ha vært i Tønsberg da han la inn ruten, men det er ikke stort mer enn 15km mellom disse stedene og han har trolig vært lommekjent i området.

Hvis man kjører fra Horten til Moss via Drammen tar det over to timer (13mil) mens med ferja tar det vel kun 40-50min. Vi kan nok derfor trygt anta at han valgte ferja.

Jeg så siste episode av Åsted Norge hvor Horst konkluderer med at det ikke er stort mer man kan gjøre for å finne ut hva som skjedde med Terje.

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke blir snakket om kvinnen som først møtte terje inne på hytteområdet og like etterpå oppdaget den ødelagte bommen med ferske hjulspor i hennes retning.
Hun må jo ha forstått at bilen hun nettopp møtte var den samme som hadde kjørt istykker bommen?

Hun tok bilde av dette og ifølge rykter i tråden hadde hun enten ringt mannen eller lagt det ut på facebook.
Hva skjedde etterpå? Hvorfor nevnes ikke dette i Åsted Norge?
Citera
2024-03-20, 08:34
Avslutad
Citat:
En norsk man som köpt/sålt en maskin av/till Terje hade sett om fallet i norsk tv o berättat i polisförhör att Terje sagt att han skulle till Kanada och fiska. Denne hade tyckt det lät långt varpå Terje hade förklarat att det var ett område på Muskö. Minns jag inte fel var detta i Okt/Nov som affären skedde.
Vakten har sagt att Terje uppgav en specifik adress på Kanada men att han inte minns den. Dock är han säker på att Terje nämnde en specifik adress.

Terje hade ringt en släkting från Muskö runt 1730 och denne hade fått uppfattningen att han snart skulle vara framme. Kan det vara detta samtal du menar?
Men isf finns väl bara två alternativ.
1: Terje ljuger av någon anledning
2: Han har fått nån typ av psykos och är helt vilse i verkligheten. Men då blir det märkligt om vaktens uppgifter stämmer.

Så vilket alternativt är mest rimligt ?
Eller kan det vara en kombination ?
När han vaknar upp efter sin pyskos så tror Terje att han faktiskt är på rätt Kanada i Nordnorge, och snart framme, ca 4 timmars resa, inte 4 dagar. Visst ringde Terje systerdottern efter kraschen ?
Här kan man ju tro att han snurrat till det ordentligt i såna fall och i psykosen tror Terje att han snart är framme.

Det var ju kolsvart på Muskö så han kunde inte se några berg men geografin och vattnet runt om påminde nog om kusten i Nordnorge, han doftade havet.

Eller är Terje verkligen framme i Kanada men bilen tog en annan riktning
Terje kanske i detta nu befinner sig i en stuga i Nordnorge medan bilen hamnade på Muskö.
Hade Terje möjligen flera ideniteter så kan han ju försvinna under radarn. Men det är väl svårare för en vanlig nordbo att skaffa flera identiteter än för tex asylsökande som har flera pass och söker bidrag i flera olika namn.

Det troliga är ju att han kan ha fått en blackout/Tia/Psykos i samband med kraschen, vaknar upp och tror han snart är framme då GPSn visar Kanada.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-20 kl. 08:42.
Citera
2024-03-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Håller med, det enda som ställer till det är ju samtalet hem till systerdottern strax före försvinnandet.
Vilket kan tyda på att det faktiskt var Terje som körde sista timmen.

Men om polisen inte hittar några samtalsloggar till Sverige finner jag det ytterst märkligt att Terje åkte dit av fri vilja.

Men innan dess var han både i Täby, Brottby, Linding, Nynäshamn och Muskö.
Vart får Terje fram dessa adresser om han inte googlat dessa innan ?
Eller är det adresser sen tidigare resor ?

Polisens arbete är ju riktigt klappuselt då dom inte lyckats kolla hans samtalslista eller ens veta vilken telefon han använde. WTF liksom!
Jag börjar misstänka att det trots allt inte är Terje som ringer systerdottern. Hon helt enkelt blivit lurad att det Terje hon pratar med. Den som ringer Terje har föreställt rösten så pass bra att han togs för Terje. Inte ett ord är sant. Det är bara för att vinna tid. Orsaken till att den personen tog systerdotterns nummer är att vederbörande är bekant med Terje och vederbörande vill absolut inte ha blivit sedd på Muskö och dräper Terje av den orsaken. Mycket av historien skulle stämma ihop om systerdotterns vittnesmål om samtal inte stämmer.
Citera
2024-03-20, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag börjar misstänka att det trots allt inte är Terje som ringer systerdottern. Hon helt enkelt blivit lurad att det Terje hon pratar med. Den som ringer Terje har föreställt rösten så pass bra att han togs för Terje. Inte ett ord är sant. Det är bara för att vinna tid. Orsaken till att den personen tog systerdotterns nummer är att vederbörande är bekant med Terje och vederbörande vill absolut inte ha blivit sedd på Muskö och dräper Terje av den orsaken. Mycket av historien skulle stämma ihop om systerdotterns vittnesmål om samtal inte stämmer.

1. Om mördaren är smart har han spelat in ett samtal från Terje med sin Iphone, där Terje säger att han snart är framme till systerdottern, fast egentligen säger Terje det till mördaren.

2. Alternativ två är att systerdottern är inblandad i försvinnandet och att mördaren ringer från Muskö när dom dumpat bilen. Pengarna förs då över till systerdotterns konto och man länsar Terjes konto på 100.000kr.

3. Alternativ 3 är att Terje egentligen skulle använda sina 100.000kr för att betala Louise Westers skulder till Pontus och Simon. Möjligen kan även bilen ha ingått i att betala av skulden, men den var värdelös i och med att det fanns GPS i den.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-20 kl. 10:54.
Citera
2024-03-20, 14:08
Medlem
Citat:
https://www.tv2.no/nyheter/%C3%85sted-norge/etterforsket-som-mulig-drap-politiet-glemte-a-sjekke-gps/15609341/

Du har helt rätt.
Men jag undrar fortfarande om det går att säga när han slog in dessa adresser?
Det skulle kunna besvara en del frågor.
Samt om norsk polis hittade något av värde.
Är inte helt haj på gps, men som allt annat man gör sökningar på över internet så borde även historiken i en gps visa när det knappades in.

Sen kan man säkert skriva in en adress och starta vägbeskrivningen en tid efter och inte direkt.

Minns bara att uppgifterna som nått allmänheten är att rörelsemönstret i gps överensstämmer med mobilens rörelsemönster.
Citera
2024-03-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarthWindAndFires
Är inte helt haj på gps, men som allt annat man gör sökningar på över internet så borde även historiken i en gps visa när det knappades in.

Sen kan man säkert skriva in en adress och starta vägbeskrivningen en tid efter och inte direkt.

Minns bara att uppgifterna som nått allmänheten är att rörelsemönstret i gps överensstämmer med mobilens rörelsemönster.
Det kan vara olika förutsättningar beroende på om gps i bilen går mot tidigare inlästa kartor eller om den är uppkopplad i realtid, dvs att den även visar trafikstörningar osv. Gps i mobil, typ Google där finns alla möjligheter till spårning, meta osv
Citera
2024-03-20, 15:09
Medlem
Citat:
1. Om mördaren är smart har han spelat in ett samtal från Terje med sin Iphone, där Terje säger att han snart är framme till systerdottern, fast egentligen säger Terje det till mördaren.

2. Alternativ två är att systerdottern är inblandad i försvinnandet och att mördaren ringer från Muskö när dom dumpat bilen. Pengarna förs då över till systerdotterns konto och man länsar Terjes konto på 100.000kr.

3. Alternativ 3 är att Terje egentligen skulle använda sina 100.000kr för att betala Louise Westers skulder till Pontus och Simon. Möjligen kan även bilen ha ingått i att betala av skulden, men den var värdelös i och med att det fanns GPS i den.
Du tror inte polisen kollat om systerdottern plus 2 personer till fått pengar av Terje.

Det var 3 stycken som delade på ca 105 000 så det är nog utrett av polisen om det gjorts insättningar till dom från Terje.

Ca 17 000 Nkr av Terjes pengar är försvunna, bekräftat av polis.
Hade även 100 000 Nkr försvunnit tror jag nog polisen gått ut med den informationen också.

Finns det mystiska transaktioner från Terjes konto har polisen den informationen, eller om nu någon länsat hans konto.

Hade någon länsat pengar från kontot hade polisen haft ett spår och motiv att gå på.
Fortfarande står polisen utan minsta lilla förklaring om vad som hänt Terje.
Inga mystiska svenska kopplingar, inga länsade konton.

Källa
Polisen själva

Sen har det blivit en miss i påståendet att Terje uppger till systerdottern att han snart är framme vid huset i Nordnorge.

Terje sa aldrig den meningen, det är systerdottern som säger att hon fick uppfattningen om att Terje närmade sig sin slutdestination.

Även Terjes hyresgäst uppger att han fick uppfattningen om att Terje närmade sig Nordnorge, men Terje uppgav heller aldrig till hyresgästen att han snart var framme vid huset.
Citera
2024-03-20, 15:36
Avslutad
Pengarna är säkert överförda på ett korrekt sätt. Hur kan man bevisa att det var Terjes fria vilja att pengarna överfördes?

Behövde han inte pengarna själv?
Kan dessa 100.000 kr var mördarens pengar?

Terje verkar inte vara en swishare då han hade en gammal Nokia mobil.
Citera
2024-03-21, 06:29
Medlem
Citat:
Terje verkar inte vara en swishare då han hade en gammal Nokia mobil.

Ett förtydligande bara, men Swish används i Sverige.
I Norge används Vipps..

(Snart Vipps MobilePay när Vipps i Norge ingår fusion med MobilePay som används i Danmark och Finland.)

Terje lär som du skriver inte ha använt någon av dessa betaltjänster när han försvann för ett par år sedan, om han fortfarande var mest bekväm vid att använda en gammal Nokia-telefon... För ett par år sedan kändes det förmodligen tryggast att i Terjes situation göra två banköverföringar á 52 000 kr till de båda syskonbarn som Terje skänkte pengar till. Eller om han kan ha kommit med kontanter till dem?

Han verkar ha haft med sig ~17 000 kr i kontanter vid avresan från Norge, sägs det, för eventuellt kommande hundköp? Var de pengarna i SEK?
Senast redigerad av neveroddoreven 2024-03-21 kl. 06:46.
Citera
2024-03-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
Ett förtydligande bara, men Swish används i Sverige.
I Norge används Vipps..

(Snart Vipps MobilePay när Vipps i Norge ingår fusion med MobilePay som används i Danmark och Finland.)

Terje lär som du skriver inte ha använt någon av dessa betaltjänster när han försvann för ett par år sedan, om han fortfarande var mest bekväm vid att använda en gammal Nokia-telefon... För ett par år sedan kändes det förmodligen tryggast att i Terjes situation göra två banköverföringar á 52 000 kr till de båda syskonbarn som Terje skänkte pengar till. Eller om han kan ha kommit med kontanter till dem?

Han verkar ha haft med sig ~17 000 kr i kontanter vid avresan från Norge, sägs det, för eventuellt kommande hundköp? Var de pengarna i SEK?

Ett förtydligande till, eftersom jag var så ivrig att rätta en annan användares inlägg, så får jag se till att rätta mitt egna inlägg också när jag skrivit fel!

Användaren EarthWindAndFires skrev ett inlägg häromdan med uppgifter om att det inte enbart var 2 personer, utan 3 (systerdottern och 2 till), som delade på de 100 000-105 000 kronorna.

Har svårt att se på vilket sätt systerdottern och de övriga anhöriga skulle vara inblandade i mannens försvinnande.
Citera
2024-03-21, 18:39
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysbjelke
Ja, jeg syntes også det var litt rart at han hadde tastet inn Tønsberg istedenfor Horten når det var der han bodde. Han kan selvsagt ha vært i Tønsberg da han la inn ruten, men det er ikke stort mer enn 15km mellom disse stedene og han har trolig vært lommekjent i området.

Hvis man kjører fra Horten til Moss via Drammen tar det over to timer (13mil) mens med ferja tar det vel kun 40-50min. Vi kan nok derfor trygt anta at han valgte ferja.

Jeg så siste episode av Åsted Norge hvor Horst konkluderer med at det ikke er stort mer man kan gjøre for å finne ut hva som skjedde med Terje.

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke blir snakket om kvinnen som først møtte terje inne på hytteområdet og like etterpå oppdaget den ødelagte bommen med ferske hjulspor i hennes retning.
Hun må jo ha forstått at bilen hun nettopp møtte var den samme som hadde kjørt istykker bommen?

Hun tok bilde av dette og ifølge rykter i tråden hadde hun enten ringt mannen eller lagt det ut på facebook.
Hva skjedde etterpå? Hvorfor nevnes ikke dette i Åsted Norge?
Ja den kvinnan och hennes agerande är en av många märkliga omständigheter i detta fall.
Jag är själv övertygad om att hon ljuger om delar av händelseförloppet, sen varför hon hör det låter jag vara osagt. Kanske vill hon inte lägga misstankar mot de boende på Kanada även om hon inte är inblandad själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in