2022-02-05, 21:04
Medlem
Tja!

Fastnade i urkund för en tenta som detekterade att några rader var exakt ordagranna med en källa på internet. Haft möten med institutionen och väntar nu på sista och avgörande mötet med rektor, yttrande osv. Tänkte bara kolla av läget hur normalt det är att påföljder faktiskt utdelas vid sådana här situationer. De vid institutionen nämnde att den värsta påföljden de upplevt var avstängning i 8 veckor, men tänker att det måste skett när en hel tenta anses vara plagierad eller liknande. I anmälningsrapporten var det 5% av min tenta som anklagas för plagiat som dessutom centrerade sig kring handlingen av en fornnordisk dikt. Ja jag använde mig av en annan källa eftersom jag inte förstod sammanhanget när den engelska kurslitteraturen beskrev dikten. Tänkte bara höra mig för vilken typ av påföljd jag kan förvänta mig?
Citera
2022-02-05, 21:16
Medlem
5% får du nog en varning för.
Citera
2022-02-05, 21:19
Medlem
Hoppas du blir avstängd. Du är fan i mig en levande kliché för uttrycket ”för korkad för att fuska”
Citera
2022-02-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Hoppas du blir avstängd. Du är fan i mig en levande kliché för uttrycket ”för korkad för att fuska”
Tack för dina snälla ord trots att du inte vet all info. Hoppas du kan hålla dig mer psykiskt stabil än mig ifall din farsa oväntat går bort samma dag som en tenta ska in
Citera
2022-02-05, 22:21
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Tack för dina snälla ord trots att du inte vet all info. Hoppas du kan hålla dig mer psykiskt stabil än mig ifall din farsa oväntat går bort samma dag som en tenta ska in
Om det stämmer så beklagar jag verkligen förlusten och hoppas att du inte blir avstängd. Ett rimligare straff vore ju att du blev underkänd på tentan och får ett poängavdrag från start så det blir extra mycket att läsa in inför omtentan.
Citera
2022-02-06, 00:04
Medlem
Otroligt lågt att använda sin nyss bortgågna far som ursäkt för att plagiera. Du hade inte mycket respekt för honom låter det som. Försöka få andra att få dåligt samvete och slippa ta eget ansvar för sina handlingar.
Citera
2022-02-06, 03:40
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Otroligt lågt att använda sin nyss bortgågna far som ursäkt för att plagiera. Du hade inte mycket respekt för honom låter det som. Försöka få andra att få dåligt samvete och slippa ta eget ansvar för sina handlingar.
Det kan ju vara en förklaring bara. Men det låter ju konstigt att göra en tenta samma dag som farsan går bort, då ska man nog helst inte göra något jobb eller skolarbete utan sjukskriva sig och bearbeta den akuta fasen av sorgen. Läkaren kan säkert skriva giltigt intyg för frånvaron.
Citera
2022-02-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Var inget försök till att försvara det jag gjort. Naturligtvis är det likgiltigt eftersom samtliga studenter bedöms på lika grunder. Däremot så är det ett argument som relaterar till att jag faktiskt inte kommer ihåg varför de sista 5% av tentan var nästintill ordagrant kopierade från en internetkälla eftersom jag inte var tillräckligt stabil psykiskt för att ens komma ihåg. Sedan var tentan en hemskrivning som jag hade suttit med i 6 dagar innan och det var endast sista dagen, då den skulle in, som min psykiska hälsa kollapsade.
Citera
2022-02-08, 19:15
Medlem
Sonny00s avatar
Jag tycker att det är mycket märkligt att högskolestuderande inte vet skillnaden mellan chans och risk.

Till och med jag som bara har en tvåårig gymnasieutbildning vet skillnaden.
Senast redigerad av Sonny00 2022-02-08 kl. 19:48.
Citera
2022-02-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Det kan ju vara en förklaring bara. Men det låter ju konstigt att göra en tenta samma dag som farsan går bort, då ska man nog helst inte göra något jobb eller skolarbete utan sjukskriva sig och bearbeta den akuta fasen av sorgen. Läkaren kan säkert skriva giltigt intyg för frånvaron.

Fast det sjukskrivs inte ofta för att någon dött numera. De säger bara att det inte är en sjukdom. Men det kanske är olika på olika försäkringskassor. Tror inte TS ska bli så upprörd över om det blir en påföljd, se det som en läropenning. Det finns ju en möjlighet om TS kan påvisa att fadern dött så tar det ju bättre. Annars kan de känna sig tveksamma till den versionen. En omtenta kan bli följden. Svårt att veta när man inte läst helheten, men 5% ja det är en del.
Citera
2022-02-12, 13:22
Medlem
Tentan blir givetvis underkänd, baserat på din beskrivning av ditt plagierande. Citerade du internetkällan ifråga? Citerade du någon annan källa eller boken i försök att dölja plagiatet?

Om tentafrågorna hade stor tyngd i dikten och din förståelse av den, så är ju detta en rätt så central del av tentan även om andelen text bara uppgår till 5%, ifall resterande text till stor del är utfyllnad kommer de inte bedöma att plagiatets omfattning är marginellt.

Jag tippar på 2-4 veckor, beroende av plagiatets omfattning, huruvida du citerade källan och din behandling av källor i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in