2022-02-05, 11:27
Medlem
Hej! Jag är en man på 27 år. Väger 75kg & jag har den senaste tiden lidit av extrema smärtor i övre del utav magen.
Det började smått för ungefär ett år sedan, & i början så gjorde det inte så ont utan jag kände bara ett litet tryck på höger sida precis under revbenet & en känsla av svullenhet ca 3-4cm över naveln.
Jag gick då till vårdcentralen & läkaren misstänkte Gallsten.
Jag fick då en remiss till ultraljud ett par veckor efter vistelsen på VC men jag gick aldrig dit pga trycket "försvann, märktes knappt av" men nu dem senaste 6-7 månaderna så har smärtan & "tryck känslan" i magen blivit så extremt smärtsamt att jag blev tvungen att besöka Akutvård..

Symptom jag har är:
* Tryckande känsla på höger sida under revbenet & smärtan sprider sig till ryggen samt över naveln.
* Molande/brinnande värk.
* Det känns även väldigt svullet och får en pulserande värk på övre del av buken, smärtan & pulserandet gör extremt ont när jag får hjärtklappning & anstränger mig vilket jag tycker är väldigt märkligt då jag aldrig har varit med om något liknande förr..
* Gasbildningar i magen, det hörs väldigt väl när jag ska lägga mig & sova och det gör väldigt ont när gaserna passerar tarmen.
* Mild förstoppning dagligen & vaknar upp tidigt varje morgon och känner att jag måste springa till toaletten..
* Känsla av att inte kunna tömma urinblåsan helt, vaknar upp på nätterna kissenödig och får smärta i nedre del utav mage efter jag har kissat.

Undersökningar jag gjort är Koloskopi, Ultraljud & datortomografi.

Har misstänkt att det enbart har varit förstoppning & har då använt microlax 2-3 dagar per vecka men det hjälpte inte utan tjocktarmen blev istället inflammerad och blev sängliggandes i nästan en månad innan jag besökte akuten.
Inflammationen har försvunnit enligt läkaren, och min galla har varit svullen men inga gallstenar syns vid ultraljud och röntgen..

Det har gått ungefär 4 månader sedan jag besökte akuten & det har fortfarande inte blivit bra med mig & ska göra gastroskopi i slutet av månaden.

Finns det kanske någon här som har haft samma problem som jag?
Och vad kan denna smärta bero på?

Vänder mig hit då jag har börjat tappa hoppet..
Citera
2022-02-05, 11:40
Bannlyst
Det är lite märkligt med alla de undersökningar du genomgått.

Det tar oss till möjligheten att det kan handla om psykosomatiska smärtor.

Har du ett bra liv med vänner, skolan funkar så där, kanske en flickvän på gång?
Citera
2022-02-05, 11:44
Medlem
såg i din posthistorik att du skrivit i fs 3.0 tråden - använder du några droger regelbundet?
Citera
2022-02-05, 13:37
Medlem
Har du kollat bukspottkörteln..?

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/lever-galla-och-bukspottkortel/inflammation-i-bukspottkorteln/
Citera
2022-02-05, 13:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Inflammationen har försvunnit enligt läkaren, och min galla har varit svullen men inga gallstenar syns vid ultraljud och röntgen..
Vänder mig hit då jag har börjat tappa hoppet..
Symptomen är ju många och varierande och beror säkerligen på flera orsaker där livsstil och inbillning kan vara två.
Men det kan ju också vara något som inte är riktigt som det bör vara.
Bra att du gör undersökningar.
Gör EXAKT som läkaren säger och hitta inte på egna varianter eller dölj viss information för läkaren.
Får du inga svar så ge inte upp kräv diagnos.
Är du inte nöjd så begär second opinion av annan läkare.
Ingenting hjälper säger du.
Vad har du gjort då menar du för att må bättre?
Jag kan inte se att du gjort något alls?
Drogar du?
Citera
2022-02-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
såg i din posthistorik att du skrivit i fs 3.0 tråden - använder du några droger regelbundet?
Jag har varit beroende utav opiater & benzodiazepiner men har varit ren ett tag och pratar med psykolog samt läkarsamtal varje månad & jag har inga tecken på någon typ utav psykos. Mitt välbefinnande har varit bra men har blivit väldigt deprimerad det senaste pga smärtan jag har.
Jag tvivlar verkligen på att det skulle vara någon psykos då det visade sig att min tarm har blivit inflammerad & att min galla/lever har varit oerhört svullen. Det gör väldigt ont när det samlas gasbildningar, och när det hörs så kniper jag & det har läkaren samt min familj märkt av.
Vid varje undersökning så har dom testat smärtgränserna vid dom platserna jag har ont och jag reagerar starkt.

Vid tillfället misstänker dom Crohn's sjukdom eller gallstensbesvär.
Citera
2022-02-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Har du kollat bukspottkörteln..?

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/lever-galla-och-bukspottkortel/inflammation-i-bukspottkorteln/
Hej! Tyvärr så har dom inte hunnit göra det, men jag misstänker att det kanske kan vara det.
Jag tycker bara att det är så extremt jobbigt med mina magbesvär då det tar väldigt långt tid för vården att utesluta felet, men jag har hört att det är väldigt normalt och att det ska vara svårt att ta reda på just orsak och att det kan ta sin tid..
Citera
2022-02-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Symptomen är ju många och varierande och beror säkerligen på flera orsaker där livsstil och inbillning kan vara två.
Men det kan ju också vara något som inte är riktigt som det bör vara.
Bra att du gör undersökningar.
Gör EXAKT som läkaren säger och hitta inte på egna varianter eller dölj viss information för läkaren.
Får du inga svar så ge inte upp kräv diagnos.
Är du inte nöjd så begär second opinion av annan läkare.
Ingenting hjälper säger du.
Vad har du gjort då menar du för att må bättre?
Jag kan inte se att du gjort något alls?
Drogar du?
Jag har brukat droger så som opiater & benzodiazepiner, det var därför jag misstänkte att det kanske bara var en förstoppning men när läkaren undersöker mig så säger dom att min lever/galla är förstorad.

När jag brukade droger så tog jag enbart för medicinsk bruk & överdoserade aldrig, men det kan nog ha något med det & göra också..
Jag har försökt att ändra mina mat rutiner, äta nyttigt samt regelbundet. Jag försöker motionera minst 30-60 minuter varje dag & när jag är hemma så spelar jag mycket för att slippa tänka på magen hela tiden.
Jag ska även försöka att sluta dricka kaffe på morgonen & trappa ner på cigaretterna och se ifall det hjälper. Smärtan gör även mindre ont när jag är ute & går, och det står på 1177 att när man har gallstensbesvär så ska smärtan underlättas när man rör på sig, så jag anar att det kan vara gallstensbesvär eller något fel på bukspottköteln,
Absolut jag tänker inte ge upp! Tack för din omtanke & för ditt svar.

Mvh!
Senast redigerad av Energizer137 2022-02-05 kl. 13:52.
Citera
2022-02-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Jag har varit beroende utav opiater & benzodiazepiner men har varit ren ett tag och pratar med psykolog samt läkarsamtal varje månad & jag har inga tecken på någon typ utav psykos. Mitt välbefinnande har varit bra men har blivit väldigt deprimerad det senaste pga smärtan jag har.
Jag tvivlar verkligen på att det skulle vara någon psykos då det visade sig att min tarm har blivit inflammerad & att min galla/lever har varit oerhört svullen. Det gör väldigt ont när det samlas gasbildningar, och när det hörs så kniper jag & det har läkaren samt min familj märkt av.
Vid varje undersökning så har dom testat smärtgränserna vid dom platserna jag har ont och jag reagerar starkt.

Vid tillfället misstänker dom Crohn's sjukdom eller gallstensbesvär.

Ok, frågar bara för de är bra o utesluta då man kan få likartade besvär till följd av vissa droger. Hehe nä psykos låter verkligen ej aktuellt för de besvär du beskriver.

Har du provat att lägga om kosten? Hur äter du?
Citera
2022-02-05, 17:38
Medlem
Om du misstänker gallstensanfall så skippa fet mat och speciellt kolsyrade drycker och skaldjur. Kombinationen fett och kolsyra utlöser gallstensanfall. Så gör en koständring och se om det blir någon skillnad.
Citera
2022-02-05, 20:02
Medlem
seaworthys avatar
Du är en pundare, rökare som spenderar tiden hemma med att spela i tv-spel. Undrar varför du har ont i magen!?

Varför röker du om du är orolig för hälsan? Det absolut sämsta du kan göra och det kommer ta livet av dig på ett obehagligt sätt. Sluta genast.
Citera
2022-02-05, 20:04
Avslutad
Ganska säker på diagnosen.
Inflammerade tarmfickor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto