2022-02-05, 09:39
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
De har flera körfält och han körde tidigt på morgonen. Det blir svårt att se hur polisen ska visa att tjecken skapade fara för andra. Tyskarna får allt bestämma sig, hastighetsbegränsning eller inte, etta eller nolla, så svårt kan det inte vara.
Men men vad jag förstått finns det krafter som vill avskaffa den fria hastigheten.

/SS

Att inte ha hastighetsbegränsning är inte samma sak som att man får arrangera olagliga biltävlingar, det är primärt det han är misstänkt för.

Fri fart för ett fritt folk.

LL
Citera
2022-02-05, 09:44
Medlem
LagomLats avatar
Vi kan konstatera att Rudolf Carracciolas hastighetsrekord på Autobahn på 432 km/h satt på 30-talet fortfarande står sig!

LL
Citera
2022-02-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Att inte ha hastighetsbegränsning är inte samma sak som att man får arrangera olagliga biltävlingar, det är primärt det han är misstänkt för.

Fri fart för ett fritt folk.

LL

Exakt, och nu efter att halva internet har sett klippet kan du vara säker på att det sitter flera andra tjommar med superbilar som planerar att bräcka den här Bugatti-tjecken på autobahn. Det är en biltävling i sociala medier. Flest visningar vinner.
Citera
2022-02-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du tycker alltså att mänsklig reaktionstid är flera sekunder. Utan att lägga några som andra argument/värderingar kring det hela så är ditt påstående i sig självt, fel. Reaktionstid för en normal människa är typ 150-350 millisekunder.

Sen reagerar man snabbare är mer på helspänn om man kör intensivt i en minut jämfört med om man sitter och söndagskör på någon trafikled i 80.

Han har dessutom folk som står och kör på vägen som "spotters". Han får alltså veta i förväg om någon lägger sig i någon annan fil än högerfilen. Att någon skulle vingla ut 3 filer till vänsterfilen i så låg trafik känns högst osannolikt, och om någon gör det så vet han det en kilometer i förväg.

Ja, det är ganska oansvarigt. Ja, de borde kanske inte gjort det. Men hade hellre legat i högerfilen där vid fem på morgonen med folk som övervakar det hela än på *insert svensk motorväg* där det ligger tuffa grabbar och sick-sackar och kör om i 200 i sina 15 år gamla BMW på höger och vänstersida i rusningstrafik och halka.

Normal reaktionstid beräknas mellan 0.5-1 sekund. Ska du sen broma så måste du flytta foten och börja bromsa. Och du hinner flera hundra meter på den tiden.
Och kör på helspänn?

Det är inte Verstappen som sitter och kör. Det är en snubbe med alldeles för mycket pengar. Att man är rik och har en tung högerfot gör en inte till en F1 förare.
Citera
2022-02-05, 11:23
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Är det fri fart? Om ja, snubben gjorde inget fel.

Jasså, är det inget fel att ligga mitt emellan två filer i flera kilometer? Jag vet att jag hade fått dryga böter om jag hade gjort det i Sverige i 110 kilometer i timmen. Jag förstår att han gjorde det för att få maximal stabilitet i körningen, men lösningen skulle då ha varit att inte köra 415 kilometer i timmen.
Citera
2022-02-05, 11:26
Medlem
avmans avatar
Autobahn är mycket smidig. Jag brukar köra 130 km/h där. Aldrig snabbare. Rationellt är det totalt meningslöst och barnsligt att köra en bil snabbare än 130.
Citera
2022-02-05, 11:50
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
nja var det under inbromsning ?

Det spelar nog inte så mycket roll för det tyska rättsväsendet. Bugattin åker på motorväg och föraren har inte händerna på ratten.
Citera
2022-02-05, 11:52
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avman
Autobahn är mycket smidig. Jag brukar köra 130 km/h där. Aldrig snabbare. Rationellt är det totalt meningslöst och barnsligt att köra en bil snabbare än 130.

S = v*t

Är det bråttom så är det rationellt att åka fort
Citera
2022-02-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
S = v*t

Är det bråttom så är det rationellt att åka fort

E=mv^2. Vill man ha en 100%-ig chans att dö (ja, jag ser det som en chans i detta fall) så ska man lätt köra 417 km/h. Du är inte den enda som har haft fysik i grundskolan.
Citera
2022-02-05, 12:24
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
E=mv^2. Vill man ha en 100%-ig chans att dö (ja, jag ser det som en chans i detta fall) så ska man lätt köra 417 km/h. Du är inte den enda som har haft fysik i grundskolan.

Nä alla som har gått ut åk 9 har nog räknat på tid och sträcka. Därför är det så lätt att förstå att det går snabbare om man kör fort.

Ett tips är att inte köra 417 alternativt att inte åka till Tyskland.
Citera
2022-02-05, 12:46
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Tjecken släppte ratten i hög hastighet, kanske kan det räcka för grov vårdslöshet när hastigheten är så hög?

Jo kanske det, fast det blir akademiskt att reda ut. Vad jag kunde se var förhållandena bra, han körde tidigt på morgonen och på den yttersta körfältet med inga bilar.

Tyska hastighetsbestämmelser är fan inte konsekventa.

/SS
Citera
2022-02-05, 12:46
Medlem
Glödskals avatar
I videon visas en odramatisk körning i hög hastighet. Alla omkörningar med en ledig mittfil emellan. Ingen hastighetsbegränsning.

Vårdslöst? Hur kan tyska polisen hävda det är deras politiker tillåtit fri fart? Det är väl inte för mycket begärt av en rättsstat att de har tydliga lagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in