2006-06-26, 00:03
Medlem
Sverige har aldrig varit överlägsna i handboll. Ryssland, Kroatien, Serbien, Spanien, Tyskland och Frankrike har alltid varit jämnbördiga och oftast starkare än Sverige. När sedan äldre spelare inte fasas ut för att lämna plats åt yngre så går det till slut åt skogen. När förbundskaptenen dessutom inte tar ut en enda spelare ur det svenska mästarlaget (ja, jag syftar på Lukas Karlsson) så är det nog dags för ett systemskifte. Ny tid, nya spelare, ny handboll. Linell är kvar i Benganskolan, som är totalt sönderläst.
Citera
2006-06-26, 00:24
Medlem
P.Gs avatar
Sorgligt men den har varit över ett tag. Bengan byggde upp en unik stämning i sin trupp och att göra sig av med kärnan i denna trupp och föryngra skulle han aldrig klarat av, samtidigt som man aldrig skulle få tillbaka magin. Han gjorde det bästa enligt mig; behöll det gamla gänget och kammade hem ett sista guld på hemmaplan. Tycker synd om Linell som nu får starta om nästan från scratch med stora förhoppningar på landslaget men det måste göras och om några år är vi tillbaka bland toppnationerna.
Citera
2006-06-26, 00:29
Medlem
Konrad Haifas avatar
Bengan är en gammal stofil som skulle lämnat innan år 2000.

Sverige var absolut världsledande 90-94, sedan hade öststaterna återhämtat sig och i juggefallet blivit tre duktiga nationer. Då dök även Spanien och Frankrike upp, och numera är konkurrensen ännu större även i Norden med Norge, Danmark och Island.

Bort med alla arv från Bengan. Bort med Lövgren, Vranjes och målvakterna. De har gjort stora insatser men håller tyvärr inte längre, eller som i Gentzels fall, motivationen saknas. Snart blir det bra igen, men yngre spelare måste redan från början få ett ansvar, precis som det varit med det lag som vann VM 90.

Citera
2006-06-26, 04:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Någonting måste vara fel när Grönland kan kvalicera sig till VM men inte Sverige. Det är iofs rätt att se till att det kommer med lag från alla världsdelar för att bredda spelet, men ett VM borde ändå innehålla de bästa och inte ett lag som Sverige krossar med sin b-uppställning !

Grönland ??
Citera
2006-06-26, 12:23
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Grönland ??

Ja, de kvalar mot lag från den amerikanska kontinenten. Många spelare som är aktiva i Danmark, och några i andra europeiska ligor. En i Sverige till och med, Trelleborg.
Citera
2006-06-26, 12:58
Medlem
C-flus avatar
Lite hopp kan vi väl ändå ha inför framtiden. Sverige vann U-VM för några år sedan. Då var stjärnorna Larholm, Andersson och i viss mån Grundsten. Vidare undrar jag varför det inte fanns en enda spelare från Hammarby i matcherna mot Island. Bajen vann trots allt SM-guld.
Citera
2006-06-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-flu
Lite hopp kan vi väl ändå ha inför framtiden. Sverige vann U-VM för några år sedan. Då var stjärnorna Larholm, Andersson och i viss mån Grundsten. Vidare undrar jag varför det inte fanns en enda spelare från Hammarby i matcherna mot Island. Bajen vann trots allt SM-guld.

För att Linell är västkustfixerad, eller möjligtvis fastlåst i systemhandboll - Bajen spelar handboll mer byggd på individuella prestationer, vilket sällan ses med goda ögon i idrottssverige.
Citera
2006-06-26, 18:56
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-flu

Därför att Hammarby är det bästa LAGET, men de vinner inte på grund av individuella prestationer utan för att de spelar det bästa lagspelet och har förstått att man ska trycka som fan i kontringarna :P
Citera
2006-06-29, 05:04
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Ja, de kvalar mot lag från den amerikanska kontinenten. Många spelare som är aktiva i Danmark, och några i andra europeiska ligor. En i Sverige till och med, Trelleborg.

ok jag trodde de tillhörde Danmark på nåt sätt lite som Åland tillhör Finland
Citera
2006-06-29, 14:10
Medlem
Problemet inom svensk handboll, liksom annan svensk lagidrott, är att vi inte har de där individualisterna som på egen hand kan avgöra matcherna. Bengans kombinationshandboll fungerade ett decennium, men blev sedan totalt genomskådad samtidigt som många av de talangfulla spelarna ur 60-kullarna lade av.

Unga talangfulla spelare tillåts inte dominera i de yngre åldersklasserna, utan måste spela bollen fastän de själva skulle kunna smälla i 10-20 bollar. Dessa talanger tillåts inte vara bättre än övriga spelare i laget utan skall tas ner på samma nivå, vilket för mig är helt obegripligt.
Citera
2006-06-29, 16:25
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ok jag trodde de tillhörde Danmark på nåt sätt lite som Åland tillhör Finland
Jo så är det, dom har ett ganska stort självstyre inom Danmark (samma sak gäller för övrigt färöarna), men Grönland ligger i Nordamerika därför spelar dom i den amerikanska gruppen...
Citera
2006-06-29, 17:21
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av char
Problemet inom svensk handboll, liksom annan svensk lagidrott, är att vi inte har de där individualisterna som på egen hand kan avgöra matcherna. Bengans kombinationshandboll fungerade ett decennium, men blev sedan totalt genomskådad samtidigt som många av de talangfulla spelarna ur 60-kullarna lade av.

Unga talangfulla spelare tillåts inte dominera i de yngre åldersklasserna, utan måste spela bollen fastän de själva skulle kunna smälla i 10-20 bollar. Dessa talanger tillåts inte vara bättre än övriga spelare i laget utan skall tas ner på samma nivå, vilket för mig är helt obegripligt.
... såvida man inte kan knyta den utslätningsfilosofin till socialdemokraterna, då blir det genast helt logiskt. Men (s) har väl inte tagit över handbollsskolningen [ännu]?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in