2006-06-17, 21:56
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Sverige var tvunget att vinna returen
i Reykjavik med fyra mål. Sverige
vann bara med 26-25 och Island tog
VM-platsen 2007. Dessutom är OS 2008
avlägset. En epok är över.

Ett tag i andra halvlek ledde Sverige
med den nödvändiga marginalen, 17-12,
men islänningarna kom ifatt.

På slutet kokade det i hallen och
islänningarna kramade om varandra för
varje mål och räddning.

-Vi lyckas inte förvalta våra chanser
som de gör, säger Jonas Larholm som
tycker Sverige var bättre.

Svt texttv källa
Fjärran från Bengan Johanssons glansdagar,
vi har blivit en B-nation.
Konkurser - Redbergslid inom kort (?), Kroppskultur
för nåt år sen - tyder på att svenska handboll hamnat
i rejält bakvatten. Ledarbyte, generationsskifte, hade
fiaskot kunnat undvikas? Förbundets ansvar?
Citera
2006-06-17, 21:58
Bannlyst
Det känns onekligen riktigt tungt. Det var annat när Bengan höll i spakarna och görk-börken var ett begrepp.

Sverige ska ju för fan ha ett bra landslag i handboll och inte harva runt bland en massa sketlag.

Citera
2006-06-17, 22:17
Medlem
Madchilds avatar
Är det inte just Bengan som får ta på sig en del av ansvaret, i o m att han höll fast vid gubbarna allt för länge...?
Jag vet inte, men lite tragiskt är det allt...
Citera
2006-06-18, 00:13
Medlem
fleuretys avatar
För mig är det är konstigt att det har gått så bra som det gjort så länge.
Hur många aktiva handbollsspelare finns det i Sverige?
För mig som bor norr om Stockholm känns det som att handboll ligger på ungefär samma nivå som volleyboll och utövas mest av diverse löst folk i Göteborg och Halmstad. Låter inte som en bra grogrund för världsherravälde i en sport.
Citera
2006-06-18, 10:56
Medlem
gunnarks avatar
inte så konstigt att det gått utför med handbollen,all sport som tv4 köper över till sin kanal går åt helvete
Citera
2006-06-18, 13:01
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Är det inte just Bengan som får ta på sig en del av ansvaret, i o m att han höll fast vid gubbarna allt för länge...?
Jag vet inte, men lite tragiskt är det allt...

Stämmer utmärkt, man har fortfarande inte återhämtat sig från den fjantens sista år.

Som tur är, så införs troligen ett nytt kvalsystem snart som liknar fotbollens, alltså med gruppspel över en hel säsong.

Detta system är förvirrat, eftersom både Sverige och Island är bra lag(top 10 i världen) men nu tvingas slå ut varandra.
Citera
2006-06-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety
För mig är det är konstigt att det har gått så bra som det gjort så länge.
Hur många aktiva handbollsspelare finns det i Sverige?
För mig som bor norr om Stockholm känns det som att handboll ligger på ungefär samma nivå som volleyboll och utövas mest av diverse löst folk i Göteborg och Halmstad. Låter inte som en bra grogrund för världsherravälde i en sport.

Hmm. För mig som bor norr om stockholm så är handbollen ganska stor. Tror den är störst i täby/vallentuna/åkersberga. Söder om stockholm är den ju ännu större. Finns ju t.ex. tumba som spelade i elit för ett tag sen och hammarby som vann sm-guld.

Annars tycker jag helt klart att det var bengan som föryngrade sverige för sen. Så när Olsson, Wislander, Magnus Andersson, Ola Lindgren blev för gamla och la av (?) så var Sverige ingenting längre. Sverige har ju helt klart potential och jag tror Sverige kommer tillbaks till vm nästa år och etablerar sig där.

Verkligen inte bra för svensk handboll men ärligt talat var det ganska väntat. Sverige hade det för lätt i slutet på 90-talet och stegvis har motståndet blivit bättre och tightare.
Citera
2006-06-18, 13:20
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Den har varit över ett bra tag,
Citera
2006-06-18, 22:33
Medlem
KalleXs avatar
Det har väl varit slut sen Sverige fuskade till sig EM-guldet på hemmaplan.
Jag har då inte hört talas om någon turnering med landslaget sen dess.
Citera
2006-06-18, 23:04
Medlem
Brottardockans avatar
Någonting måste vara fel när Grönland kan kvalicera sig till VM men inte Sverige. Det är iofs rätt att se till att det kommer med lag från alla världsdelar för att bredda spelet, men ett VM borde ändå innehålla de bästa och inte ett lag som Sverige krossar med sin b-uppställning !
Citera
2006-06-19, 00:43
Medlem
Tomashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackis1
Verkligen inte bra för svensk handboll men ärligt talat var det ganska väntat. Sverige hade det för lätt i slutet på 90-talet och stegvis har motståndet blivit bättre och tightare.

Lätt och lätt.. Sverige som var så överlägsna. Dom hade dom bästa spelarna och bäst gemenskap. Var aldrig konflikter osv i landslaget under 90 talet som det tex är i fotbollen.
Citera
2006-06-19, 16:44
Medlem
Släng ut alla gubbjävlarna nu och föryngra en gång för alla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem