2022-02-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan vara corona-tår du har fått.

https://nyheter24.se/nyheter/forskni...-du-far-corona

Tack för länken det förklarar varför mina fötter och tår kliade under men framförallt efter mitt coronautbrott men det blev inte så där illa på långa vägar så kopplade inte ihop det som symtom då jag haft det någon gån tidigare så måste haft något virus även tidigare som löst ut det.

OBS VARNING SKÄMT!

Hoppas TS får bra hjälp av vården.
Citera
2022-02-03, 00:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för länken det förklarar varför mina fötter och tår kliade under men framförallt efter mitt coronautbrott men det blev inte så där illa på långa vägar så kopplade inte ihop det som symtom då jag haft det någon gån tidigare så måste haft något virus även tidigare som löst ut det.

OBS VARNING SKÄMT!

Hoppas TS får bra hjälp av vården.

Ha ha, ja man kan få märkliga symtom. Det var ju någon brud här på forumet som tappade stortånaglarna, först den ena, sen den andra.
Citera
2022-02-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ha ha, ja man kan få märkliga symtom. Det var ju någon brud här på forumet som tappade stortånaglarna, först den ena, sen den andra.

Hört talas om det är väl nån svampinfektion som gör att naglarna lossnar ? Jaja TS verkar inte ha det iaf.
Citera
2022-02-03, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Hört talas om det är väl nån svampinfektion som gör att naglarna lossnar ? Jaja TS verkar inte ha det iaf.

Det var i samband med covid19 infektion. Sen vad det är exakt som gör det vet jag inte.
Citera
2022-02-03, 07:44
Medlem
Kosmios avatar
Klockan 1445 ska jag tydligen vara på en vårdcentral idag. Mina tår ser ut som små prinskorvar, huden är så pass utspänd den nu kan bli känns det som. De röda har gått från ljusare röd till att mer efterlikna en färg som påminner mig om utspätt rött vin. När jag går känns mina tår som små smärtsamma sockerdricka kuddar. Klådan är konstant, men mer konstigt nog mer känsla av klåda på vänster än höger. Får se vad läkaren säger, fick en akuttid. Partnern fortsätter att säga att vi ska till akuten och hade hon yttrat åsikten inatt hade jag inte tvekat, sömn fick jag tillslut men med fötterna utanför täcket. Vill inte åka till akuten, försöker vara rationell och tänker att svullna tår är långt nere på deras priolista och vill därför inte sitta där i timmar.

Edit: min högra stortå ser strypt ut och att försöka lyfta och röra den känns som att försöka lyfta en stor tå som väger 100 ton, tung och stel alltså
Senast redigerad av Kosmio 2022-02-03 kl. 07:47.
Citera
2022-02-03, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Klockan 1445 ska jag tydligen vara på en vårdcentral idag. Mina tår ser ut som små prinskorvar, huden är så pass utspänd den nu kan bli känns det som. De röda har gått från ljusare röd till att mer efterlikna en färg som påminner mig om utspätt rött vin. När jag går känns mina tår som små smärtsamma sockerdricka kuddar. Klådan är konstant, men mer konstigt nog mer känsla av klåda på vänster än höger. Får se vad läkaren säger, fick en akuttid. Partnern fortsätter att säga att vi ska till akuten och hade hon yttrat åsikten inatt hade jag inte tvekat, sömn fick jag tillslut men med fötterna utanför täcket. Vill inte åka till akuten, försöker vara rationell och tänker att svullna tår är långt nere på deras priolista och vill därför inte sitta där i timmar.

Edit: min högra stortå ser strypt ut och att försöka lyfta och röra den känns som att försöka lyfta en stor tå som väger 100 ton, tung och stel alltså

Skulle gissa på att du har cirkulationssvikt i fötterna. Känselstörningarna beror på att nerverna inte får tillräckligt med syre (alltså bristande cirkulation). Nedsatt muskelkraft kan fås vid grövre nervpåverkan (alltså först fås känselstörningar som du beskriver som pirrningar, därefter påverkas motoriken).

Du bör söka vård omgående då dina besvär har ökat i styrka.

Återkom med vad läkaren säger gärna, inte självklart vad du har drabbats av.
Citera
2022-02-03, 15:08
Medlem
Kosmios avatar
Läkaren frågade när besvären kom, han kollade på fötterna, ganska snabbt la diagnosen gikt. Diklofenak i tio dagar, blir det inte bättre får jag återkomma.
Citera
2022-02-03, 17:11
Medlem
oralzinks avatar
Citat:
Läkaren frågade när besvären kom, han kollade på fötterna, ganska snabbt la diagnosen gikt. Diklofenak i tio dagar, blir det inte bättre får jag återkomma.

Själv inte sett det på två fötter samtidigt förut, men som du beskrev din värk lät det som gikt.
Tog man något urinsyravärde?
Citera
2022-02-03, 17:42
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oralzink

Själv inte sett det på två fötter samtidigt förut, men som du beskrev din värk lät det som gikt.

Jag antar det för att jag fick lämna blodprov
Citera
2022-02-03, 20:39
Medlem
MrBubss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av oralzink

Jag har haft gikt i båda fötterna samtidigt och var tvungen att krypa för att ta mig fram, då jag inte kunde stödja på någon av påkarna.... Värken är obeskrivlig och man kan inte ens nudda det ömma området för det gör vansinnigt ont.

Diklofenak kan hjälpa tillfälligt, men visar blodprovet att du har ett förhöjt urinsyre-värde kommer giktattackerna tillbaka med jämna mellanrum och då bör läkaren skriva ut Allipurinol som sänker urinsyra-nivån och som du i så fall får ta en tablett varje dag.

Om det nu konstateras att det rör sig om gikt.

Hoppas det ordnar upp sig för som sagt.. Det är ingenting man vill ha återkommande för det är ett helvete.
Citera
2022-02-03, 21:23
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Gikt??? I båda fötterna samtidigt? I tårna?! Tog de några blodprov? Det finns stor chans att dina besvär försvinner inom tio dagar med diklofenak, men den där giktdiagnosen kan du nog ta med en rejäl nypa salt. Om dina uratnivåer är rejält förhöjda får jag göra avbön. Men tills dess förbehåller jag mig rätten att vara extremt skeptisk.
Citera
2022-02-03, 21:28
Låter som fotsvamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in