2022-02-02, 01:45
Medlem
Jag har nu mer än två års tid att själv studera matematik.

Hur skulle ni lägga upp studiet för att ha bra kunskaper i matematik inför studier på teknisk fysik (KTH)?

Jag har relativt lätt för matematik. Men behöver börja med Calculus 1 och Linjär Algebra.

Med andra ord undrar jag mest om ni tror möjligheterna finns att läsa in tillräckligt med matematik under mina två år för att ha en smidigare resa under studietiden på KTH?

Tacksam för intressanta svar!

Vilka är bra litteratur att arbeta med (med övningar)? Jag tänker för Calculus 1 och 2 och för linjär algebra och kursen som följer algebra.
Senast redigerad av Nuvarjagcynisk 2022-02-02 kl. 01:50.
Citera
2022-02-02, 11:01
Medlem
hyssasess avatar
Varför ska du plugga matematik 2 år själv? Blir ju liksom minst 7 års studier för att bli civilingenjör i s f .

Men annars är det ju bara att ta reda på vilken litteratur de har i sina matematikkurser. Har själv läst matematikkurserna på ett annat civilingenjörsprogram och kan dock förvarna om att de kurserna är bra mycket svårare än gymnasiets matematik och kan kanske bli svårt att bara lära sig på egen hand bara så där.
Citera
2022-02-02, 12:02
Medlem
starke_adolfs avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2022-02-02, 12:37
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ja, det är väl bara att köpa böckerna som används i matematikkurserna? Det är förmodligen totalt meningslöst men om du vill så.
Citera
2022-02-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Varför ska du plugga matematik 2 år själv? Blir ju liksom minst 7 års studier för att bli civilingenjör i s f .

Men annars är det ju bara att ta reda på vilken litteratur de har i sina matematikkurser. Har själv läst matematikkurserna på ett annat civilingenjörsprogram och kan dock förvarna om att de kurserna är bra mycket svårare än gymnasiets matematik och kan kanske bli svårt att bara lära sig på egen hand bara så där.

De e ju därför jag ska ge tid åt matematiken. Jag har inte problem med den. Ska bara få ordning på ADHD.
Senast redigerad av Nuvarjagcynisk 2022-02-02 kl. 14:24.
Citera
2022-02-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja, det är väl bara att köpa böckerna som används i matematikkurserna? Det är förmodligen totalt meningslöst men om du vill så.

Men jag ska inte enbart läsa matte. Jag läser filosofi och fysik och psykologi. Siktar mot polymath typ.
Citera
2022-02-02, 16:28
Medlem
Läser du matematik i två år på heltid kommer du vara utöver det som krävs för tfys. Kommer troligen vara på samma nivå som de tfysare som väljer mattemaster.
Citera
2022-02-02, 17:17
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuvarjagcynisk
Vilka är bra litteratur att arbeta med (med övningar)?
Till att börja med: Mot bättre vetande i matematik av Dunkels. Inte för att den innehåller något nytt. Däremot innehåller den precis allting som du förväntas kunna redan innan du börjar på KTH. Om någonting i den boken inte känns som gammal skåpmat är det där du ska börja.

Sen, som du antydde, är den första mattekursen ”Analys i en variabel”. Här skulle jag säga Calculus: A Complete Course av Adams. Den innehåller, precis som Dunkels bok, mycket du förhoppningsvis redan kan, men även en del nytt.

Nästa mattekurs är ”Linjär algebra”. Där är mitt tips Elementary Linear Algebra with Applications av Anton och Rorres. Precis som Adams bok har den rikligt med räkneuppgifter. Den tredje mattekursen är ”Flervariabelanalys”. Där kan du använda de senare delarna av Adams bok. Fjärde mattekursen är ”Sannolikhetsteori och statistik”. Där duger Sannolikhetsteori och statistikteori med tillämpningar finfint.
Citera
2022-02-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Till att börja med: Mot bättre vetande i matematik av Dunkels. Inte för att den innehåller något nytt. Däremot innehåller den precis allting som du förväntas kunna redan innan du börjar på KTH. Om någonting i den boken inte känns som gammal skåpmat är det där du ska börja.

Sen, som du antydde, är den första mattekursen ”Analys i en variabel”. Här skulle jag säga Calculus: A Complete Course av Adams. Den innehåller, precis som Dunkels bok, mycket du förhoppningsvis redan kan, men även en del nytt.

Nästa mattekurs är ”Linjär algebra”. Där är mitt tips Elementary Linear Algebra with Applications av Anton och Rorres. Precis som Adams bok har den rikligt med räkneuppgifter. Den tredje mattekursen är ”Flervariabelanalys”. Där kan du använda de senare delarna av Adams bok. Fjärde mattekursen är ”Sannolikhetsteori och statistik”. Där duger Sannolikhetsteori och statistikteori med tillämpningar finfint.

Jag skulle rekommendera Arne Perssons böcker "Analys i en variabel" och "Analys i flera variabler". På svenska och innehåller lika mycket matnyttigt som de amerikanska alternativen, men är inte ens en tredjedel så pratiga. Ganska dyrt men det finns gott om begagnade. Om kursen går på engelska kan det däremot vara en fördel att ha engelskspråkiga kursböcker.
Citera
2022-02-03, 11:15
Medlem
Googla "envariabelanalys för teknisk fysik" och ladda ner PDF:en. 200 sidor med både teori och uppgifter speciellt lämpade för kursen SF1673 d.v.s lite mer avancerade och teoretiska. När jag läste kursen var detta allt material som egentligen behövdes.

När det gäller linjär algebra SF1672 tyckte jag personligen att den rekommenderade boken som jag inte minns namnet på var rätt onödig att ha. Många av uppgifterna i varje kapitel var väldigt lika och urvalet av svårare uppgifter var lite snålt. Något av förslagen ovan kanske är bättre men annars finns det mycket material online.
Citera
2022-02-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruinous
Läser du matematik i två år på heltid kommer du vara utöver det som krävs för tfys. Kommer troligen vara på samma nivå som de tfysare som väljer mattemaster.
Ja, och läser han även filosofi och psykologi så lär man ändå inte vara intresserad av TF efter det.
Citera
2022-02-17, 08:51
Medlem
Tacofiestas avatar
Finns det något särskilt skäl till att du vill plugga matematik innan du påbörjar studierna istället för att bara påbörja studierna?

Kurslitteraturen som har använts nyligen i gemensamma kurser på kandidatdelen av teknisk fysik på KTH är "Envariabelanalys för teknisk fysik" av Tomas Ekholm, "Analys i flera variabler" av Arne Persson (finns 1 teoribok och 1 övningsbok), "Sannolikhetsteori och statistikteori med tillämpningar" av Gunnar Blom, "Numerical Analysis" av Timothy Sauer, "Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems" av William Boyce, "Fourier Analysis and Applications" av Anders Vretblad, "Linear Algebra and its Applications" av David C. Lay, "Applied Linear Algebra - The Decoupling Principle" av Lorenzo Sadun, "Kontinuerliga System" av Gunnar Sparr blandat med föreläsningsanteckningar i de olika kurserna.

Dock bör man även påpeka att alla kapitel i böckerna inte behandlas i kurserna. Jag uppskattar att mellan 40 och 80% av böckerna är vad som faktiskt tas upp på föreläsningar och tentor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in