• 5
  • 6
2022-02-03, 12:28
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Floskler helt utan grund.
Påståenden som ej backas upp. Tack för det.
Citera
2022-02-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Om vi nu hade 0% skatt och moms, hur mycket av din inkomst hade du då lagt på tex infrastruktur, polis, sjukvård och skola?

Förmodligen inte många kronor, tror du att du är ensam om det? Hade det fungerat bra tror du?

Om allt privatiseras, tror du det blir billigare för dig då? Speciellt om du bor på landsbygden.

Jag är ingen fantast av skatter, och jag tycker det slösas något vansinnigt, speciellt på kommunal nivå. Men det kostar att driva ett land, pengarna måste in någonstans, och att var och en ska välja vart just "sina" pengar ska gå är helt orimligt, det måste du väl ändå inse?
Du håller med mig. Bra.

Jag tycker självklart att man ska ta ut skatt för att upprätthålla minimumnivå i ett land t. ex. infrastruktur, skola, vård och försvar. Nu har det dock passerat alla gränser. Sverige strösslar miljarder och åter miljarder på vad/vem fan som helst. Man blir ju alldeles rasande när man tänker på det.

SÄNK SKATTERNA!!!
Citera
2022-02-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Påståenden som ej backas upp. Tack för det.
Vad menar du är så katastrofalt för kommunerna?
Om nån som kör 1500 mil om året och har en bensin bränsleförbrukning på 0,7 l/mil får en höjning på priset med 3 kr per liter.
Så blir det 1500x0,7x3/12= 262,50kr.
Vad är det som stjälper kommunerna rakt ner i avgrunden för att de för en utgiftspost som ökar med 262,50kr?
Om de ställer in sin utlandsresa som skulle kostat 52500kr så klarar de sin otroliga kostnadsökning i 200 månader.
Utan att kommunen blir drabbad alls.
Förstår inte var du får dumheterna från.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2022-02-03 kl. 12:55.
Citera
2022-02-04, 09:12
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Om nån som kör 1500 mil om året och har en bensin bränsleförbrukning på 0,7 l/mil får en höjning på priset med 3 kr per liter.
Vad är det som stjälper kommunerna rakt ner i avgrunden för att de för en utgiftspost som ökar med 262,50kr?
Om de ställer in sin utlandsresa som skulle kostat 52500kr så klarar de sin otroliga kostnadsökning i 200 månader.

Men nu är det inte 3 kr det är närmare 7 kr från ett år tillbaka och nu,
7*1500 ger 10500 om året. Är man 2 i hushållet blir det 21000
Citera
2022-02-04, 10:54
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men nu är det inte 3 kr det är närmare 7 kr från ett år tillbaka och nu,
7*1500 ger 10500 om året. Är man 2 i hushållet blir det 21000

Och det är bara att kika på index för lastbilstransporter, fraktpriserna går upp med 11% 2022, och då är dieselprisökning (reduktionsplikten) vid årsskiftet inte ens med.

Tror man detta inte påverkar något, är man mer än lovligt naiv.
Citera
2022-02-04, 11:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Och det är bara att kika på index för lastbilstransporter, fraktpriserna går upp med 11% 2022, och då är dieselprisökning (reduktionsplikten) vid årsskiftet inte ens med.

Tror man detta inte påverkar något, är man mer än lovligt naiv.

Självklart påverkar det, själv har jag "turen" att klara mig på ca 50 liter diesel i månaden dvs "bara" en kostnadsökning på bränsle med 4200 om året.

Räknar man på en familj som bor på landet, där båda tvingas pendla för att ta sig till jobbet stoppar nog inte 1500 mil per år, kanske inte ens det dubbla. Lägger vi på förslaget om att ändra reseavdraget så kommer det troligen bli jämnt skägg mellan att pendla och jobba eller gå på a-kassa för många låginkomsttagare.

Det vore en ren katastrof för landet om fler och fler säger upp sig för att det inte lönar sig att jobba.
Citera
2022-02-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Självklart påverkar det, själv har jag "turen" att klara mig på ca 50 liter diesel i månaden dvs "bara" en kostnadsökning på bränsle med 4200 om året.

Räknar man på en familj som bor på landet, där båda tvingas pendla för att ta sig till jobbet stoppar nog inte 1500 mil per år, kanske inte ens det dubbla. Lägger vi på förslaget om att ändra reseavdraget så kommer det troligen bli jämnt skägg mellan att pendla och jobba eller gå på a-kassa för många låginkomsttagare.

Det vore en ren katastrof för landet om fler och fler säger upp sig för att det inte lönar sig att jobba.

Helt rätt, bor själv 14 mil från jobbet t.o.r, och ökad kostnad sen Dec 2019 till idag ca 1000 kr, tas reseavdraget bort/förändras betyder det ytterligare drygt 2500.

Jag har själv inga bekymmer med det, kan jobba hemifrån om jag vill, men som du säger troligen en hel del folk som inte klarar denna ökning.

Lägger man sedan på en elprisökning på, säg 1500/månad, så kan nog dessa stackare hålla sig för skratt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in