• 1
  • 2
2022-02-01, 12:50
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watangSkilleSbeeS
hur vet jag hur mycket vatten som ska finnas kvar innan jag häller i creme freichen så det inte blir en sörja? 2dl? 1dl? 5dl?

Följ bara receptet, blir den för tjock när du mixar den så späd med buljongvatten när creme fraishen är i och puttra 10-15 min till. Blir den för tunn så ja så reducera soppam (koka ner) mer utan lock eller tillsätt maizena

Lite svårt att svara på eftersom olika potatisar innehåller olika stärkelse samt beroende på hur mycket ånga du släpper ut genom locket

När du gjort denna soppa så kommer du inse att det kanske behövdes mindre buljongvatten eller mer redan i början beroende på hur du vill ha konsistensen +- 1-1,5 dl vatten
Citera
2022-02-01, 12:52
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
https://www.ica.se/recept/kramig-pot...ssoppa-716077/
eller https://www.mathem.se/recept/potatis...purjolokssoppa
Om du tycker att en instruktion som i steg ett säger "Skala och skiva potatisen. Skölj, ansa och strimla purjolöken" är för avancerad så kommer du nog att få mycket svårt att hitta recept du kan följa.
Vad är det som saknas i de här beskrivningarna tycker du?

Är för avancerad? jag säger att det står för lite information. Pratar du om?

Det står tex inte behåll lite av kokvattnet och hur mycket. Det står inte häll ut kokvattnet. bara där hade 100% fuckat upp rätten om de inte gjort den tidigare.
Citera
2022-02-01, 13:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Det står tex inte behåll lite av kokvattnet och hur mycket. Det står inte häll ut kokvattnet. bara där hade 100% fuckat upp rätten om de inte gjort den tidigare.
Är du inte läskunning? Du kokar ju potatisen i en buljong som ju blir soppan. Sedan mixar du grönskerna (när de blivit mjuka av kokandet) och tillsätter grädden. Det står ju tydligt i receptet.
Du verkar tro att potatisen ska kokas separat, men i detta recept är det inte så.
Du skivar potatis och purjo, fräser purjon i den gryta du tänker laga soppan i, lägger i potatisen, häller över buljong (eller vatten och buljongtärning, vilket blir buljong), kokar, mixar och tillsätter grädde. Klart.

Ett tips är ju att läsa igenom hela receptet innan du börjar laga maten, så du förstår helheten.
Citera
2022-02-01, 13:01
Medlem
konstits avatar
Citat:

Spelar ingen roll... Du har ju fuckat upp från början när du glömt baconströssel !
Citera
2022-02-01, 13:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Har du läst recepten och instruktionerna i länkarna jag skickade med? Där står ingenting om att hälla bort något kokvatten, hur får du det då till att vattnet skall hällas bort?
Jag tycker att en beskrivning är enklast att följa om den talar om vad som skall göras, det som inte nämns ska alltså inte göras.

Exempel:
"Koka 500 gram skalad och skivad potatis i 10 dl grönsaksbuljong 15 minuter"
betyder samma sak som "Koka 500 gram skalad och skivad potatis i 10 dl grönsaksbuljong 15 minuter, slå inte bort buljongen".

Måste du ha informationen att du inte ska slå bort buljongen? Ger det inte sig själv att den ska sparas eftersom det inte står att den ska slås bort?

Jag frågar igen, vilken information tycker du saknas? Komplettera gärna med vad du tycker bör vara med.
Citera
2022-02-01, 13:48
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Spelar ingen roll... Du har ju fuckat upp från början när du glömt baconströssel !

Mums!

Jag gillar att ha i lite mald muskotnöt också. Men vi får hålla soppan enkel tror jag. För TS skull.
Citera
2022-02-01, 18:58
Medlem
tastass avatar
Är det måttsatt hur mycket vatten/buljong du ska ha i soppan kan du räkna med att du inte ska hälla bort den efter kokning, ska det blir soppa krävs det en viss mängd vätska, annars blir det puré av det. Det kan vara gott med puré också, men var det soppa du skulle laga så blir det fel.

Lycka till.
Citera
2022-03-20, 23:46
Medlem
Lite dijonsenap efter tycke lyfter dom flesta soppor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in