Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-31, 16:28
Medlem
BiggusDs avatar
Gör sönder hissen och ring ut en reparatör. När hissgubben kommer går du och möter honom med en kopp kaffe och ber om hjälp
Citera
2022-01-31, 17:03
Medlem
Känner en hisstekniker i Stockholm.
4000-5000:- går det på med utkörning och allt, på en vardag.
500:- svart ville han ha, tror det var 1500:- på helgen.
Citera
2022-01-31, 18:37
Medlem
brutefishs avatar
jag tappade en grej ner i springan.

kollade på besiktningssnurran i hissen, såg att de skulle besiktiga hissen nästa månad.
ringde firman och frågade när de gjorde besiktningen om de kunde fiska upp min grej och lägga vid min dörr.

inga problem var svaret och sen var det löst.

nu tog det cirka 3 veckor och det är lite drygt att vänta om man är i akut behov av något.
Citera
2022-01-31, 18:49
Medlem
Malacodas avatar
Ring hissoperatören och be att få numret till servicegubben i ditt område. Ring honom och fråga ifall han kan hjälpa dig. Erbjud honom en tårta eller 500 kr svart. 99% kommer hjälpa dig då det tar dom max 1 timme inkl resa.
Citera
2022-01-31, 21:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Gör sönder hissen och ring ut en reparatör. När hissgubben kommer går du och möter honom med en kopp kaffe och ber om hjälp
På vilket sätt hade du saboterat hissen för att det inte ska bli ännu mer än helt uppenbart att du saboterat hissen?
Citera
2022-01-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har fått upp några papper som vi tappade så det gled ner under hissen. Om det är en äldre hiss kan du åka ner till bottenvåningen, öppna dörren och kortsluta kontakten uppe i karmen som indikerar att dörren är stängd, använd en tång eller något med isolering, sen trycker du upp hissen och när den gått upp en våning tar du bort kortslutningen varpå hissen stannar och du kan gå ner i schaktet.

Har gjort detta för 20 år sen.

Ja, klart man kan bli mosad men jag kände en stark motivation att snabba mig på och inte fucka upp
Citera
2022-01-31, 22:13
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
På vilket sätt hade du saboterat hissen för att det inte ska bli ännu mer än helt uppenbart att du saboterat hissen?

En näve grus i tröskelspåret är rätt oskyldigt
Citera
2022-01-31, 22:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
En näve grus i tröskelspåret är rätt oskyldigt
Jag googlade "tröskelspår" och fick upp det här:

https://youtu.be/TzNL6K6d3Ms

Hur kommer nycklarna upp av detta menar du?
Citera
2022-01-31, 22:30
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag googlade "tröskelspår" och fick upp det här:

https://youtu.be/TzNL6K6d3Ms

Hur kommer nycklarna upp av detta menar du?

Det ser ut som en hissgubbe som dammsuger.
Han har ju precis fått en kopp kaffe av dig, klart han hjälper till
Citera
2022-01-31, 22:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Klättra ner och hämta den själv bara, ta hissen så långt ner du kan > "aktivera" låsmekanismen i dörren > skicka upp hissen och klättra ner. Kan vara bra att ha någon med dig som håller upp hissen och ser till att ingen rör den.

Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Går inte, har redan testat allt som går att testa.
Många moderna hissar kräver att det är ett specifikt motstånd i dörrkretsen för att den ska registreras att den är stängd. Förr i tiden räckte det att sätta en banankontakt mellan kännarna, men i o m att var enda unge snart listat ut det så har dessa uppdaterats.
Citera
2022-01-31, 22:55
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Magneten lär ju fastna i allt möjligt medan man försöker lirka ner den.

Nejdå. Bara isolera kring sidorna så är det nog okej. Gäller ju dock att man ser nycklarna inifrån hissen.
Citera
2022-01-31, 23:35
Medlem
Varför inte erbjuda några unga afghan hanar, ifall dom kan göra jobbet, för typ varsin kebabrulle? Du behöver ju inte va så petig ang. instruktionerna, och hur dom ska göra, utan lär dig ordet"lärdom ger färdighet"på arabiska, och visa tummen upp, så kanske dom allihopa hoppar ner i hisschaktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in