Citat:
Ursprungligen postat av
summerbody
Har i alla fall fått mig en tankeställare, tack för det. Om jag nu ska gå vidare och undersöka saken så är det nog väldigt viktigt att ta mig tid att träffa eventuell friare ett par ggr innan, just för att eliminera risken att ägaren lovordar som majoriteten tydligen gör, för personligheten är viktig. Sen ska den så klart också vara frisk.
Har man nån optimal ålder för en tik som ska valpa? Hon ska ha ett par år på nacken i alla fall så mkt har jag förstått.
Innan du undersöker saken vidare så ska du först och främst kolla så att din tik är frisk nog att avlas på. Det vill säga att hon ska gjort armbåg och höftledsröntgen, gjort ögonlysning samt tagit prov för eventuella nedärvbara sjukdomar som finns hos både pudel och pomeranian.
Hon ska med fördel också sedan ha genomfört BPH så att ni sedan vet vad ni ska söka för typer av egenskaper i en hanne som kan komplettera upp din tiks svagheter.
En tik får som yngst vara 18 månader och bör inte vara äldre än 5 år när hon får sin första valpkull.
Mitt tips till dig dock är att överlämna hundaveln till dom som har kunskap i ämnet. Det är inte "bara" att ta fram en bra valpkull, det är ofantligt många aspekter att ta med i beräkningarna, framförallt gällande blandrasavel.
Hur har du tänkt kring pälsvård t.ex? Pudel och pomeranian har två helt olika typer av pälsar och kräver helt olika typer av vård, vilket tyvärr ofta resulterar i en horribel ullkaka på hunden som gör ont som satan.
Som föredetta hundfrisör kan jag säga att det är ett rent helvete att få in dessa pudelblandningar i alla dess former in på salongen, den ena värre än den andra. Folk ser en söt hund och har inte den blekaste aning om hur hundarna egentligen lider.