2022-01-30, 15:32
Medlem
Vi har en hund i familjen, mix mellan pudel och pomeranian. Hon är en fin hund med bra lynne och vi har fått höra av flera att vi borde ta valpar på henne. Om vi skulle göra det, bör man ta på en renrasig pomeranian eller pudel eller en hund med samma blandning?
Citera
2022-01-30, 18:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Hur långt är ett snöre...

Vad är målet med denna korsning?
Vilken typ av hundar tänker ni att ni ska få?
Oavsett vad andra än sig om hundens lynne och att ni bör ta valpar på henne, vad är det ni vill uppnå?

Är hon röntgad?
Är hanhundarna ni funderar på att använda röntgade?
Hur ser den övriga hälsostatusen för samtliga inblandade hundar ut?
Varför skulle det vara bra att ta valpar på hunden över huvud taget?
Vad tillför hunden förutom ett bra lynne?

Att hunden har ett bra lynne är långt ifrån ett vettigt skäl att ta valpar på den. Även en snäll och trevlig hund kan ha gener som inte bör föras vidare.

Min hund har också ett bra lynne, men hennes höfter gör henne definitivt olämplig att avla på.
Citera
2022-01-30, 18:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När man avlar på en hund så ska alltid grundtanken vara att valparna ska vara bättre än föräldrarna.
Det krävs mycket kunskap innan man bara kastar ihop två hundar och bara för att er hund har ett bra lynne så är den inte per automatik en avelshund.
Citera
2022-01-30, 19:15
Medlem
neuron-drones avatar
Känns som ni vill avla på lynne. Välj då en annan hund med fint lynne och inte någon morrig renrasing.

Korsa på blandras är alltid ett lotteri dock. Du kan få vadsomhelst.
Citera
2022-01-30, 20:03
Medlem
Jag vet inte riktigt om jag vill ha valpar på henne och har inte funderat på det mer allvarligt än så här. Låter klokt att röntga om vi går vidare i alla fall, jag har inte ens tänkt att hennes höfter skulle ha något fel för hon har aldrig uppvisat några symtom på höftproblem. Hon älskar att springa och gör det varje dag.

Med lynne menar jag hennes personlighet. Smart och nyfiken med mycket humor och extremt bra med barn. Hon har under sina två år aldrig morrat eller visat tänderna och i möte med andra hundar är hon alltid vänligt inställd.
Citera
2022-01-30, 20:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbody
Jag vet inte riktigt om jag vill ha valpar på henne och har inte funderat på det mer allvarligt än så här. Låter klokt att röntga om vi går vidare i alla fall, jag har inte ens tänkt att hennes höfter skulle ha något fel för hon har aldrig uppvisat några symtom på höftproblem. Hon älskar att springa och gör det varje dag.

Med lynne menar jag hennes personlighet. Smart och nyfiken med mycket humor och extremt bra med barn. Hon har under sina två år aldrig morrat eller visat tänderna och i möte med andra hundar är hon alltid vänligt inställd.

Det du beskriver som lynne/personlighet är något majoriteten av alla hundägare skulle hävda är egenskaper just deras hund besitter...

Din hund är säkert trevlig och bra på många sätt och vis, men exakt samma saker kan jag peka på hos mängder med hundar. Dock inte min egen eftersom hon är långt ifrån smart, men hon väger upp det på många andra sätt.

Min hund visade för övrigt inga som helst problem med höfterna före hon var fem år. Nu blir hon snart nio och eftersom vi sköter om det märks hennes problem knappt, men det sitter fortfarande i hennes DNA.

Para inte din hund och bidra till ytterligare blandrashundar bara för att hon är så som du beskriver. Det är inget av det du tar upp som nödvändigtvis kommer gå i arv. Det verkar ju egentligen inte finnas något högre syfte med parningen än att få fler hundar att sprida av anledningar som varken gynnar valparna eller den hund du funderar på att ta valpar efter, så mitt tips är att du låter bli.
Citera
2022-01-30, 21:02
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det du beskriver som lynne/personlighet är något majoriteten av alla hundägare skulle hävda är egenskaper just deras hund besitter...

Serlöst? Smart, nyfiken och humor. Gillar barn. Motsatsen till vår hund. Hon är inte nyfiken, överlevnadssmart men inte på annat vis, noll humor och hatar barn.
Citera
2022-01-30, 22:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Serlöst? Smart, nyfiken och humor. Gillar barn. Motsatsen till vår hund. Hon är inte nyfiken, överlevnadssmart men inte på annat vis, noll humor och hatar barn.

Är du majoriteten?
Citera
2022-01-30, 22:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Är du majoriteten?

Ja.

Skämt åsido, har inte träffat många som säger att hunden har humor, det brukar folk säga bara som har urhundsraser. Men det är min personliga betraktelse.
Citera
2022-01-30, 22:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja.

Skämt åsido, har inte träffat många som säger att hunden har humor, det brukar folk säga bara som har urhundsraser. Men det är min personliga betraktelse.

Nej, men jag förstår vad du menar. Vad jag menar är att de flesta prisar sin hund som vore den planetens bästa hund med alla positiva attribut man kan tänka sig.

För övrigt är exempel Bullterrier en hundras som på SKKs valpförmedlingssida beskrivs som en hundras med humor.

Citat:
"Var beredd på att bullterrier har humor och tycks finna nöje i att busa med sina ägare genom allehanda upptåg."

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/bullterrier/

Även Staffordshire bullterrier på ett snarlikt sätt.

Citat:
"Egenskaper / Mentalitet
Staffordshire bullterrier är en ömhetstörstande, energisk, förarvek och humoristisk glädjespridare. Den är social, aktiv, positiv, uppskattar full fart och visar det med intensiva glädjeyttringar. Samtidigt älskar den att bara vara hemma med sin familj och mysa. Det viktigaste är att få vara med, vilka aktiviteter som än bjuds. I den analys av rasens mentalitet som gjorts beskrivs den som en social och lekfull hund med ett visst mått av nyfikenhet. Uttalade rädslor eller aggressioner är ovanligt inom rasen.
"

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/staffordshire-bullterrier/
Citera
2022-01-31, 13:51
Medlem
Har i alla fall fått mig en tankeställare, tack för det. Om jag nu ska gå vidare och undersöka saken så är det nog väldigt viktigt att ta mig tid att träffa eventuell friare ett par ggr innan, just för att eliminera risken att ägaren lovordar som majoriteten tydligen gör, för personligheten är viktig. Sen ska den så klart också vara frisk.

Har man nån optimal ålder för en tik som ska valpa? Hon ska ha ett par år på nacken i alla fall så mkt har jag förstått.
Citera
2022-01-31, 14:32
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbody
Har i alla fall fått mig en tankeställare, tack för det. Om jag nu ska gå vidare och undersöka saken så är det nog väldigt viktigt att ta mig tid att träffa eventuell friare ett par ggr innan, just för att eliminera risken att ägaren lovordar som majoriteten tydligen gör, för personligheten är viktig. Sen ska den så klart också vara frisk.

Har man nån optimal ålder för en tik som ska valpa? Hon ska ha ett par år på nacken i alla fall så mkt har jag förstått.

Innan du undersöker saken vidare så ska du först och främst kolla så att din tik är frisk nog att avlas på. Det vill säga att hon ska gjort armbåg och höftledsröntgen, gjort ögonlysning samt tagit prov för eventuella nedärvbara sjukdomar som finns hos både pudel och pomeranian.
Hon ska med fördel också sedan ha genomfört BPH så att ni sedan vet vad ni ska söka för typer av egenskaper i en hanne som kan komplettera upp din tiks svagheter.

En tik får som yngst vara 18 månader och bör inte vara äldre än 5 år när hon får sin första valpkull.

Mitt tips till dig dock är att överlämna hundaveln till dom som har kunskap i ämnet. Det är inte "bara" att ta fram en bra valpkull, det är ofantligt många aspekter att ta med i beräkningarna, framförallt gällande blandrasavel.

Hur har du tänkt kring pälsvård t.ex? Pudel och pomeranian har två helt olika typer av pälsar och kräver helt olika typer av vård, vilket tyvärr ofta resulterar i en horribel ullkaka på hunden som gör ont som satan.
Som föredetta hundfrisör kan jag säga att det är ett rent helvete att få in dessa pudelblandningar i alla dess former in på salongen, den ena värre än den andra. Folk ser en söt hund och har inte den blekaste aning om hur hundarna egentligen lider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in