2022-01-29, 18:09
Medlem
musttomtes avatar
Hej era flaskhalsar

Har kommit över en Chromebook och undrar om det finns något bra sätt att flytta upp ikoner på framsidan istället för att bläddra upp menyn hela tiden botten. Testat saker som Taskbar och Widgets men det vill sig inte riktigt.

Skulle vilja flytta upp lite ikoner så det liknar Windows tyvärr =)

Tack och ha det bäst,
Karl Winter
Citera
2022-01-29, 19:01
Medlem
musttomtes avatar
Ni kan kasta tråden löste det genom att installera någon annan luncher =)
Citera
2023-05-12, 16:27
Medlem
Tammers avatar
Samma problem här. Jag har satt i ett micro sd- kort, men jag hittar det inte. Kommer inte upp på skrivbordet, finns inte med bland "enheter" och går inte att hitta nånstans. Hur gör man?
Citera
2023-05-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Samma problem här. Jag har satt i ett micro sd- kort, men jag hittar det inte. Kommer inte upp på skrivbordet, finns inte med bland "enheter" och går inte att hitta nånstans. Hur gör man?

Öppna Filhanteraren (files/Filer), den blåa mappen, och håll uppsikt långt ner i listan i vänsterspalten. Symbolen är märkligt nog ofta en USB-symbol (klungan av tre utbrutna pilar).
Syns det inte där så är det sannolikt ett hårdvarufel eller kortet är trasigt eller inte kompatibelt med din chromebook, t.ex. för stort.
Citera
2023-05-13, 17:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Öppna Filhanteraren (files/Filer), den blåa mappen, och håll uppsikt långt ner i listan i vänsterspalten. Symbolen är märkligt nog ofta en USB-symbol (klungan av tre utbrutna pilar).
Syns det inte där så är det sannolikt ett hårdvarufel eller kortet är trasigt eller inte kompatibelt med din chromebook, t.ex. för stort.
I vänstra spalten finna bara "mina filer" och under den nåt som heter "Google drive". Inte heller i undermenyerna finns någon USB-symbol. Jag får låna någon annan dator för detta, men det är märkligt att en så enkel sak ska vara så svårt på Chromebook. Ö h t att spara filer på datorn verkar vara en djungel. Nog borde man kunna spara små textdokument eller pdfer utan att använda "molnet", trots att datorn är internetbaserad. Detta blir nog min första och sista Chromebook, de är billiga men inte värda pengarna ändå.
Citera
2023-05-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nog borde man kunna spara små textdokument eller pdfer utan att använda "molnet", trots att datorn är internetbaserad. Detta blir nog min första och sista Chromebook, de är billiga men inte värda pengarna ändå.

Hey, ge inte upp fullt så lätt. De är fina datorer med hög säkerhet som är i princip underhållsfria. Jag har inte tittat åt Windows för dagligt arbete de senaste tre åren. Använder även professionellt. Ska dock sägas att de inte passar alla.

För att spara filer som inte laddas upp i molnet, lägg under "Mina filer" som du nämnt i filhanteraren. Finns en inbyggd textredigerare "Text".

På de flesta modeller efter 2018 kan du också dra upp en fullständig Linuxmiljö, det finns inbyggt, och därmed installera det programutbud som går att köra på Debian/Ubuntu.
Citera
2023-05-17, 09:05
Medlem
musttomtes avatar
Nu ska jag hjälpa lite på traven =)

https://github.com/spheras/desktopfolder

och du kan bygga som du vill

https://i.imgur.com/ad3Uen7.png

Ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera