Citat:
Hej Regulus. Det känns som att den här frågan dyker upp från din sida varje gång vi befinner oss i dessa diskussioner. Jag tror jag brukar antyda att jag oftast hittar mina mest givande diskussioner i mindre sällskap och att jag inte har någon vidare lust att röja de platser där jag annars diskuterar, men att jag också anser att de stora drakarna som Reddit och Twitter också erbjuder diskussioner av betydlight högre snitt än den här soptippen. Filterbubblor är förstås beklagliga men kommer sig också naturligt av att en del grupperingar de facto är ointresserade av att diskutera sakligt. Till skillnad från dig ser jag att det går att ha intressanta meningsutbyten med människor med åsikter liknande mina egna. Däremot ger det mig ingenting att sitta och älta samma frågor i tid och otid med högerextremister. Om du tycker det är tillfredställande att "diskutera" med förintelseförnekare och annat avskräde kan jag bara gratulera och konstatera att jag inte håller med.
Citat:
Ja, det huvudsakliga hindret för att någon typ av kvalitetsdiskussioner ska äga rum på Flashback är faktiskt inte att tramset finns, utan just att samma låga tröskel alltid gör sig gällande. Om man så ber moderatorerna kommer man aldrig ens få en nivåskärpning i en enskild tråd man själv startat. Allt som skrivs i de flesta trådar drunknar obörnhörligen i ett hav av lågkvalitativa oneliners och det känns oftast bortkastat att lägga tid på genomtänkta inlägg.Har under majoriteten av år haft liknande åsikt men har den senaste tiden lutat över åt det som råder. Det genompolitiserade förändrade samhällsklimatet har luttrat mig till den mest krassa möjliga versionen av mig själv och med det kom övertygelsen att FB inte bör censurera i högre utsträckning. Men hade det varit mitt forum hade jag infört olika tolerans för olika underforum.
Medieklimatet i landet är nära katastrofalt och politiker och media kan bidra med det sämsta omdöme och den största smörja man ibland läser under skärmtid. Då kan man kanske önska att ett forum som drar alla sorter skulle strama upp och höja ribban? Och jag är för det i t ex underforat Politik. Hur gör man det då? Kanske låta mindre politiskt intresserade moderera just där?
Medieklimatet i landet är nära katastrofalt och politiker och media kan bidra med det sämsta omdöme och den största smörja man ibland läser under skärmtid. Då kan man kanske önska att ett forum som drar alla sorter skulle strama upp och höja ribban? Och jag är för det i t ex underforat Politik. Hur gör man det då? Kanske låta mindre politiskt intresserade moderera just där?
Man kunde för all del önska mycket om landet medieklimat, men om man på riktigt anser att det som srkivs i media kommer i närheten av smörjan man hittar i valfri Coronatråd på Flashback behöver man hjälp.
Och nej, oengagerade moderatorer gör i min erfarenhet sällan särskilt mycket för att styra upp politiska delforum, snarare är de mer benägna att slentrianmässigt låta tramset förbli.