2022-01-30, 02:23
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Tog mig precis en liten rundtur i Malmö, blåser inte överdrivet mycket.. Känns som en extra blåsig höstdag

Jag håller med. Blåser inte så farligt. Blåste t.om. mer i somras vid ett tillfälle. Nu kunde jag inte luta mig rejält mot vinden. Vid stormen första advent 2011 och Sven 2013 kunde jag knappt gå utomhus och det kändes som att fönsterna skulle tryckas in. När jag gick ute då kunde luta mig rakt mot vinden och nästan flyga på mina utsträckta armar.

Jag har bilder på kranen som rasade. Var en jäkla massa poliser där som spärrade av området.
Senast redigerad av Triremer 2022-01-30 kl. 02:50.
Citera
2022-01-30, 02:45
Medlem
Realisten73s avatar
Över 15 m/s här just nu!
Dags för en nattpromenad och rasta hunden!
Citera
2022-01-30, 02:49
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Wtf. Det är ju nästan överljudsfart?? Eller tänker jag fel.

Det ligger nära gränsen men omgivande medium rör sig snabbt i samma riktning så borde vara en bit under överljudsfart. Dock bra tempo med 1200km/h+
Citera
2022-01-30, 05:57
Medlem
AlbusPercivals avatar
Det är kaos i Stockholm fåglar kan knappt flyga
Citera
2022-01-30, 06:38
Medlem
AttansNedranss avatar
Det kommer fortfarande rejäla vindbyar här i NV Skåne. Igår blåste gasolgrillen omkull (i Skåne grillar vi året om). Det har inte hänt förut.

Väntar på gryningen så att läget kan bedömas. Varför kommer stormarna alltid på natten?
Citera
2022-01-30, 07:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Blåser riktigt friskt här i Estocolmo. Sådär som att man tror att fönstren ska knäckas.

Tydligen inte mer än 10-15 sekundmeter ändå
Citera
2022-01-30, 07:23
Medlem
Blir alltid påmind om hur jävla liten människan är när väl moder natur sätter igång.
Citera
2022-01-30, 07:39
Medlem
fskers avatar
Skulle inte förvåna mig om färgen blåst av huset efter denna storm dragit över!

Bor norr om Uppsala!
Citera
2022-01-30, 07:43
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Det kommer fortfarande rejäla vindbyar här i NV Skåne. Igår blåste gasolgrillen omkull (i Skåne grillar vi året om). Det har inte hänt förut.

Väntar på gryningen så att läget kan bedömas. Varför kommer stormarna alltid på natten?
Kall luft kyls snabbare på nätterna vilket gör att varm luft stiger. Detta katalyserar stormens framfart.
Citera
2022-01-30, 08:09
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Blåser riktigt friskt här i Estocolmo. Sådär som att man tror att fönstren ska knäckas.

Tydligen inte mer än 10-15 sekundmeter ändå
Ungefär som vi har det här (inland västsverige). Inte särskilt mycket men går inte obemärkt förbi så man kan ju föreställa sig hur det är där det är flera gånger värre, 10 ggr värre t ex eller ännu mer.

Man (jag) går inte ut om man inte måste nu i alla fall, det blåser så isande kallt. Undrar hur stackars uteliggare har det i kylan och blåsten?
Citera
2022-01-30, 08:11
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ungefär som vi har det här (inland västsverige). Inte särskilt mycket men går inte obemärkt förbi så man kan ju föreställa sig hur det är där det är flera gånger värre, 10 ggr värre t ex eller ännu mer.

Man (jag) går inte ut om man inte måste nu i alla fall, det blåser så isande kallt. Undrar hur stackars uteliggare har det i kylan och blåsten?

Ja blåsten drar på kylan. Uppskattas till -7 här, egentligen +-0
Citera
2022-01-30, 08:12
Medlem
Rejäla friska vindar i alla fall och myggfritt, de funderar att öppna Öresundsbron igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in