2022-01-30, 00:27
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Kommer garanterat att få gå till annan flygplats, bergen har en av de värsta landningsbanorna du kan tänka dig då den ligger mellan 7 bergstoppar.
Har landat där när det blåste en del flygplanet föll i luften motorerna rusade planet girade vingarna flaxade som på en kråka så det blir nog en ny destination.

Låter som en utmaning. 😮

Ena tog sig ner, den andra missade igen.

Fin medvind över Atlanten också, en DHL-kärra söder om Grönland har 660kt nu.
Citera
2022-01-30, 00:29
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godakakor
Det stämmer inte. Blåser rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Då skulle inte lyftkranen blåst omkull i Malmö.

Tja, allt är relativt. Det är ju rejäla vindbyar, det går inte att säga något om. Men rent allmänt så blåser det inte överdrivet mycket.
Citera
2022-01-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Tja, allt är relativt. Det är ju rejäla vindbyar, det går inte att säga något om. Men rent allmänt så blåser det inte överdrivet mycket.

Du står väl ute mellan betongklossarna på Rosengård, där är det mer lä kan jag tänka mig.
Citera
2022-01-30, 00:32
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
I Norrland blåser det alltid mycket mer förstår du, inte sällan 40-45 m/s. Vardagsmat.
Håll i hatten!

mmm men det blåser ju där ingen jävel bor. 5000m/s i Kvikkjokk liksom....ptja
Citera
2022-01-30, 00:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Tittar på FR24.
Två Ryanair fick göra go around i Bergen nu. 55kt i byarna, 82kt på 1200 fot!. 😮

Mitt flyg som fick göra go around i Kastrup var också RyanAir. Tror de inte ställer in några flyg i första taget.... Hade liknande vindstyrka på 50+ kt i byarna enligt piloten.
Citera
2022-01-30, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Så har jag också uppfattat det.

Mèdia och SMHI verkar alltmer försöka göra sådant här till extraordinärt extremväder. Klimatalarmism.
Citera
2022-01-30, 00:49
Medlem
Lao Tzus avatar
Malik och Corrie är västanfläktar

Det vi bör frukta mest är den nordtyska worldtradecenter-vältaren Nadia om den tar sig norrut.

Hade tänkt ta en kvällssegling med optimistjolle men fick inte hyra här i Rostock
Citat:
UPDATE: Sturmtief „Nadia“ fegt über Norddeutschland

https://www.berliner-kurier.de/panorama/sturmtief-nadia-fegt-ueber-norddeutschland-li.208920

Citera
2022-01-30, 00:59
Medlem
Intressant att Ryanair Sthlm-Göteborg som avbröt efter ett försök nu verkar vara på väg till London. Jag fattar att personalen och planet måste tillbaka till basen, men vilken omväg! Var det tänkt som en mellanlandning?
Citera
2022-01-30, 01:00
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Låter som en utmaning. 😮

Ena tog sig ner, den andra missade igen.

Fin medvind över Atlanten också, en DHL-kärra söder om Grönland har 660kt nu.

Den går mot Oslo nu, ett tredje plan avbröt precis sitt första försök, varför inte dirigera bort alla plan?
Citera
2022-01-30, 01:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Stavanger har ändå så att planen kan landa från alla 4 väderstrecken. men vinden byter riktning hela tiden så de har nog riktiga problem med att landa.

Flygplanen är inte så känsliga för jämn vind, det är stormbyarna som är problemet eftersom de kan förändra planets lyftkraft med nästan 30% på bara några sekunder.
Citera
2022-01-30, 01:27
Medlem
g0dspirits avatar
Takpannorna flög av grannens kåk nyss, nästan alla på södra sidan. 30-40 st sopade ut på en åker 90-100m, såg ut som nån kastade frispee med dom. Och så vräker det ner regn, och som pricken över i så är han bortrest och svarar inte när man ringer, att gå dit och kasta upp en pressning kommer ju inte göra någon skillnad alls. Tur att man investerade i ett robust plåttak 2018.
Citera
2022-01-30, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Windy.com kan man se karta med olika färger över var det blåser som mest...

Vill man se max byvind och max medelvind så finns ju "observationer" på SMHIs sida. 🤔

Denna tyckte jag var cool och tydlig. Någon länkade i början avtråden.

https://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/1000hPa/orthographic=14.18,56.55,1484/loc=19.499,59.944
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in