Tänker slå ett slag för "Jätte" salt.
https://www.haugen-gruppen.se/daglig...alt_16830.aspx
De är en av de bästa karamellerna, varför jätte är inom citationstecken är ett mysterium.
Men jag vill minnas att det inte var Konfekta och Haugengruppen som ägde karamellen från rot.
Minns jag rätt så var det Karamellpojkarna från Allingsås som sålde dem från början, rätta mig om jag minns fel.
Det är ett företag som var tongivande i svensk karamellindustri och det säljs fortfarande påsar med deras gamla sortiment som tveklöst är bland Sveriges bästa för 10-15 kr påsen t.ex. Kryptoniter och Fillidutter.
Just Fillidutterna var en nyskapande karamell när den kom, den ändrade smak från salt till söt till sur om man sög på den vilket var total science fiction när den dök upp i kioskerna på 70-talet.
"Jätte" Salt har mycket bra lakritsrotssmak och lagom med salmiaksälta i början och sen är det en vanlig lakritskaramell.
Jag skulle nog kalla det en av Sveriges bästa lakritskarameller och också mycket distinkt svensk.
Helt klart undervärderad men up there med Djungelvrål i svensk saltlakritstradition.