• 3
  • 4
2025-06-29, 17:52
Jag gick på Dollarstore i Barkarby och hittade där en liten påse som slog mig som självaste essensen i svensk motkultur nämligen EpaDunk Brända Gummin.

Dunka plåt, stod det på förpackningen vilket jag sällan gör eftersom jag oftast kör automat och vigselringen sitter lite sladdrigt sen jag gick ner i vikt för ett antal år sen.

Vidare stod det att det var en favorit i handskfacket samt att det är för strögare, jag var tvungen att fråga min bättre hälft som har rötterna i motorkulturen vad en strögare är för slags varelse eftersom det stod att det var för strögare på påsen.

Jag blev hur som mycket mycket besviken. Noll sälta och noll laktritssmak. Totalt ointressant.

https://www.cooperscandy.com/epa-dunk

Raggare kan således dra åt fanders om de har sånt här i handskfacket, de ska ge f-n i att beckna skitlakrits åt folk.
Citera
2025-07-09, 22:17
Medlem
SmarterThanYous avatar
Tänker slå ett slag för "Jätte" salt. https://www.haugen-gruppen.se/daglig...alt_16830.aspx

De är en av de bästa karamellerna, varför jätte är inom citationstecken är ett mysterium.

Men jag vill minnas att det inte var Konfekta och Haugengruppen som ägde karamellen från rot.

Minns jag rätt så var det Karamellpojkarna från Allingsås som sålde dem från början, rätta mig om jag minns fel.

Det är ett företag som var tongivande i svensk karamellindustri och det säljs fortfarande påsar med deras gamla sortiment som tveklöst är bland Sveriges bästa för 10-15 kr påsen t.ex. Kryptoniter och Fillidutter.

Just Fillidutterna var en nyskapande karamell när den kom, den ändrade smak från salt till söt till sur om man sög på den vilket var total science fiction när den dök upp i kioskerna på 70-talet.

"Jätte" Salt har mycket bra lakritsrotssmak och lagom med salmiaksälta i början och sen är det en vanlig lakritskaramell.

Jag skulle nog kalla det en av Sveriges bästa lakritskarameller och också mycket distinkt svensk.

Helt klart undervärderad men up there med Djungelvrål i svensk saltlakritstradition.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-07-09 kl. 22:38.
Citera
2025-10-13, 22:23
Medlem
Haupt smålänningar var goda!
Citera
2025-10-18, 15:26
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Haupt smålänningar var goda!

De är helt fantastiska!

Jag avfärdade Haupt länge för lakritschokladen men det är en fullträff.

Lakrits och salmiak är vattenlösligt, choklad är fet så någon form av hydrofoba reaktioner i munnen, det är inte alls en bra combo imho.

Men smålänningarna är total win, klassiska karameller.
Citera
2025-10-24, 06:46
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
Vad finns det för godis som är som djungelvrål fast att saltet håller längre och är mycket saltare overall?
BISAL DROPS från Holland. Beror dock var du bor.
Gudomliga, salta hela tiden, fantastisk lakritssmak.
Citera
2025-11-01, 12:20
Medlem
Sladdarens avatar
pandy salty var en fin sälta på
Citera
2025-11-05, 11:14
Medlem
JerryCottons avatar
Synd att blackout inte finns mer. Brukade hamstra ett gäng påsar på Dollarstore. De hade även en skön chilihetta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in