Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 20:55
Medlem
Hej Kära flashbackare!

har länge följt trådar på flashback men detta blir min första post

Jag har jobbat mycket internationellt i olika verksamheter och har sett att i flera länder (t.ex. Förenade Arabemiraten, USA, Grekland MM.) att man kan köpa bosta för t.ex. Bitcoin

Har letat ivrigt och gediget men har inte hittat någon sådan service för att köpa hus i Sverige.

Så min fråga är, är jag bara dålig på att leta och det finns en seriös aktör för detta i Sverige?
om inte, varför finns det inte? lagliga skäl eller har bara inte kommit en?
Citera
2022-01-27, 22:31
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisstor3
Hej Kära flashbackare!

Jag har jobbat mycket internationellt i olika verksamheter och har sett att i flera länder (t.ex. Förenade Arabemiraten, USA, Grekland MM.) att man kan köpa bosta för t.ex. Bitcoin

Har letat ivrigt och gediget men har inte hittat någon sådan service för att köpa hus i Sverige.

Så min fråga är, är jag bara dålig på att leta och det finns en seriös aktör för detta i Sverige?

Omöjligt i Sverige och troligen hela EU. Finns en anledning till att folk inom crypto bor i Dubai.
Citera
2022-01-28, 11:02
Medlem
Benefits avatar
En kompis föräldrar fick betalt i btc för sin villa. Men de blev kontaktade av köparen, huset var inte ens till salu men de fick ett par btc över marknadsvärdet så visst går det bra. Vet inte hur det blev med skatt osv.
Citera
2022-01-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Omöjligt i Sverige och troligen hela EU. Finns en anledning till att folk inom crypto bor i Dubai.

Varför är det omöjligt? Bara pröjsa säljaren direkt utan mellanhänder som mäklare å sånt.
Citera
2022-01-28, 12:09
Medlem
Vad skall man med banker och mäklare till? - Blir det "seriösare" då?
Citera
2022-01-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
En kompis föräldrar fick betalt i btc för sin villa. Men de blev kontaktade av köparen, huset var inte ens till salu men de fick ett par btc över marknadsvärdet så visst går det bra. Vet inte hur det blev med skatt osv.

Vart fanns villan och vad kostade den?
Citera
2022-01-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit

jo var lite den anledningen jag undrade om det finns några trovärdiga / seriösa aktörer för just detta. man kan såklart gå till en privat person i all ära som folk nämner men att första hitta ett hus sen fråga personen om dom tar Bitcoin (eller annan crypto) skulle ta en evighet gissar jag på då dom flesta direkt skulle säga nej.
Därav vore bra om det fanns en specialierad mäklare för detta.
Citera
2022-01-28, 14:34
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline

Yes. Banksekretess (jämfört med andra länder) och pengatvätt är anledningen! Också anledningen till att de har tagit över från Marbella/Solkusten i mest brottslingar per capita
Citera
2022-01-28, 19:48
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffTannen
Yes. Banksekretess (jämfört med andra länder) och pengatvätt är anledningen! Också anledningen till att de har tagit över från Marbella/Solkusten i mest brottslingar per capita

Delvis ja, samt 0% skatt och möjligheten att casha ut crypto. Du kan köpa bilar, klockor, bostäder med Crypto i Dubai.
Senast redigerad av dandyline 2022-01-28 kl. 19:53.
Citera
2022-01-30, 14:18
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffTannen
UAE har lägst brottslighet i världen strax under Qatar enligt officiella statistiken.

Om det inte finns någon skatt så finns det heller inget skattebrott.
Citera
2022-01-30, 14:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisstor3
Hej Kära flashbackare!

Det finns tjänster där du inte behöver sälja din krypto utan istället ta lån (i fiat) på dem. Att belåna sina krytos behöver du dessutom skatta för, snarare tvärtom med tanke på ränte avdraget.
Tror du på fortsatt uppgång så är det win win.
Citera
2022-01-30, 15:31
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
UAE har lägst brottslighet i världen strax under Qatar enligt officiella statistiken.

Om det inte finns någon skatt så finns det heller inget skattebrott.

Jag sa inte att det begås mycket brott i Dubai, jag sa att det finns mycket brottslingar där. Brotten sker självklart i deras egna områden/länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in