• 1
  • 2
2022-01-27, 10:54
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2022-01-27, 10:57
Medlem
Det är imponerande om man lyckas sätta coolhets-stämpel på så gråa och trista områden. Ganska döda områden där det enda positiva folk har att säga är att folk umgås.

Alla med minsta vett i skallen gör allt för att komma därifrån och flytta till något bättre område, vilket ju också ger att den lediga bostaden genast fylls av någon annan stackare som behöver börja från början.

Hopplös situation alltså, men det finns ju ett nöje i det att läsa alla nyheter om bråd ond död, misshandel, bråk och sånt. Lite som att fått ett somalia inbördeskrig runt hörnet.
Citera
2022-01-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Men nu pratar vi ju inte om vad snofsiga gayholm tycker och tänker utan vad normal kommunerna tycker, typ solna, sollentuna osv osv osv

Den här låten & kommentarerna under den sammanfattar väll vad jag försöker säga så klockrent

https://www.youtube.com/watch?v=pELW...channel=DanIsH

Tack för låten! Klassisk beat som i sig för att låten lyfter över allt Straynane någonsin gjort. Flowet helt kopierat från 2 Pac, men det kan jag köpa. Fyndig text (det jag lyckas höra) och titel. Men detta känns mer LVU än true gangsta.

Här har vi rätt vibe: https://youtu.be/car_j3HFELE
Citera
2022-01-27, 11:11
Medlem
Finns absolut inget imponerande med att få nyheter i inkorgen om en ny skjutning som nyss tog plats utanför ens port. Skärp er era jädrans champagnezoomers och lägg av.
Citera
2022-01-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Tack för låten! Klassisk beat som i sig för att låten lyfter över allt Straynane någonsin gjort. Flowet helt kopierat från 2 Pac, men det kan jag köpa. Fyndig text (det jag lyckas höra) och titel. Men detta känns mer LVU än true gangsta.

Här har vi rätt vibe: https://youtu.be/car_j3HFELE

Men det är ju exakt vad dagens ghetton är!
Plocka bort hedern i gangsta - slänga stenar på ambulans osv och allt du har kvar är kaos. Det finns inget coolt någonstans i rent kaos. Gangsta är att ställa upp för sitt bostads område, försvara det från dom som vill förstöra det. Inte sätta eld på bilar som tillhör området - det finns inget ballt i det överhuvudtaget!

Där har du varför ingen respekterar Rinkeby
Citera
2022-01-27, 12:04
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Botkyrka är faktiskt väldigt fint, många glömmer hur stort Botkyrka är och tänker bara på norra delen som ja har problem med kriminalitet. Väldigt mycket natur som relativt orörd. Definitivt mer "coolt" att vara ifrån Fittja än Rinkeby.
Det är alltså coolare att vara från Fittja pga naturen i kommunen?
Citera
2022-01-27, 14:59
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Botkyrka är faktiskt väldigt fint, många glömmer hur stort Botkyrka är och tänker bara på norra delen som ja har problem med kriminalitet. Väldigt mycket natur som relativt orörd. Definitivt mer "coolt" att vara ifrån Fittja än Rinkeby.

Jag bodde på Östra Storvreten i Tumba mellan 1999-2005.
Trivdes väldigt bra och va mycket ute och gick i naturen.
En av grannarna hade 2 hundar som jag va ute med på promenader.
Citera
2022-01-27, 14:59
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det är alltså coolare att vara från Fittja pga naturen i kommunen?
Absolut, Järva är så fult jämfört med Botkyrkas fina natur. Man bor hellre i Fittja också för närheten till Södertälje.
Citera
2022-01-28, 23:04
Medlem
Lillarapunzels avatar
Tror tyvärr att det är få som ser områdenas charm.
Nu är jag väl högst partisk då jag är född och fortfarande boende i Botkyrka, om än i de södra delarna, men jag fattar det som att "Norra B" har en ganska hög kultstatus i de kretsarna med tanke på Latin Kings osv på 90-talet.
Sen är ju Botkyrka överhuvudtaget väldigt fint med otroligt fin natur i mängder och en väldigt lång historia med mycket gamla fornlämningar på olika ställen.
Så ur det perspektivet hade jag definitivt sagt Botkyrka, men som sagt, jag är inte opartisk.
Citera
2022-01-29, 10:30
Medlem
Järvafältet smäller högst och mest.
Citera
2022-01-29, 18:04
Medlem
IceEyess avatar
En betongförort i utkanten av Stockholm som präglas av extrem segregation, hög kriminalitet, hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå osv. kan väl knappast inge någon coolhetsfaktor.

Tensta var ett lågstatusområde redan när det var nybyggt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in