2022-02-02, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Marknaden gynnar den som är störst och sätter reglerna. Redan 2017 hade ICA majoriteten av marknaden. Det har nog inte minskat till idag. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...a-matmarknaden)

I vilken annan branch kan man årligen tjäna 50 miljoner i vinst i en enda butik? (https://www.fri-kopenskap.se/article...presterar_bast)

Det visar bara vad alla vet, ICA handlare är helt enkelt duktigare än alla andra affärsinnehavare. Eller så spelar de inte enligt samma regler?

En stor skillnad mellan ex coop och ica, ica ägs butiken av en handlare som förmodligen arbetar och bryr sig mycket om butiken både på kort och lång sikt.

I coop är en butikschef som enbart arbetar timmar mot lön och gynnas ej av att bry sig för mycket eller lång planering samt styrs centralt av sossar.
Citera
2022-02-02, 08:55
Bannlyst
Coop är dyra, men det är hemköp och ICA oxå. Det enda butiken som har låga priser i Sverige är väl väl Lidel.
Citera
2022-02-02, 09:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Tveksamt, X-tra som varumärke har ungefär samma status som Eldorado som man inte köper om man inte riskerar att dö av svält.
Precis, det är ofta skit. Visst kan man köpa Xtra tvål, ris, pasta men sen blir det svårt.

Kan de inte bara köra med fler rabatter eller rabattkuponger på vanliga sortimentet istället?
Citera
2022-02-03, 20:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
En stor skillnad mellan ex coop och ica, ica ägs butiken av en handlare som förmodligen arbetar och bryr sig mycket om butiken både på kort och lång sikt.

I coop är en butikschef som enbart arbetar timmar mot lön och gynnas ej av att bry sig för mycket eller lång planering samt styrs centralt av sossar.

Jag håller med om att driva sitt eget gör att man bryr sig mer.

Men det finns även en risk med ägandet. Girighet. Det är troligen detta som ligger bakom att man t.ex. beter sig illa mot producenter och inte bryr sig om kunderna så mycket. Ofta plockar de bort kända produkter med bättre kvalitet till förmån för egna produkter med större vinstmarginal. Har man inga alternativ till ICA blir man då tvingad att använda ICAs egna produkter.

Önskar ofta att inte bara girighet drev ägarna utan att de kunde tillåta andra produkter i större omfattning så vi kunder kunde få det vi vill. Men ibland är ägarna inte rationella, eller så är det ICA cooperativet som trycker på avtal så att inte ens när man vill betala mer behåller de kvalitetsprodukterna.
Citera
2022-02-04, 20:41
Medlem
Capryllics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Visst sjutton har Coop haft budgetbutiker förut, någon gång på 90-talet. Men jag minns inte vad de hette.
Tänker du på Robin Hood?
Citera
2022-02-05, 21:15
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capryllic
Tänker du på Robin Hood?

Nej, tror det var Faktabutikerna.
Citera
2022-02-07, 15:41
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Det här nya konceptet har en snöbolls chans i helvetet att bli framgångsrikt. Ganska enkelt för KF att lyckas egentligen, det är bara att kolla hur deras konkurrenter gör. Det är liksom inte svårare än så. Sänk priserna, se till att motivera den trötta likgiltiga personalen etc.

Min närmsta ICA Maxi ligger några hundra meter från Stora Coop och medans ICA Maxi har fullt med kunder på fredagseftermiddagarna och kvällarna så gapar Coops parkeringsplats nästan tom och dom få som parkerar där går oftast in på Systemet som ligger vägg i vägg. För ett par veckor sedan hade jag varit på ICA Maxi men hittade för ovanlighetens skull inte det jag letade efter så därför rullade jag vidare några hundra meter till Stora Coop. Räknaren som står i entrén förkunnade att det kl. 20:15 en fredagskväll var tot. 11 kunder inne i varuhuset

Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Har man inga alternativ till ICA blir man då tvingad att använda ICAs egna produkter.

Fast ärligt talat, hur ofta har du råkat ut för att det inte funnits ett enda alt. till ICA's egna varumärke?

Dom enda gångerna jag råkat ut för detta så har det handlat om skitgrejer där varumärket har varit totalt ointressant, typ dammsugarpåsar alt. har det varit i små ICA Nära-butiker. Eller i något enstaka fall när "externa" varumärken varit slutsålda.

Förvisso en smaksak men jag tycker dessutom att ICA's emv-produkter håller en generellt hög kvalitet.

Jag säger inte emot att det förstås hade varit önskvärt i största allmänhet med ett större utbud och jag kan tänka mig att det ibland kan vara så att det inte finns något alt. till ICA-produkten men jag kan tänka mig att det i.s.f. som sagt kan bero t.ex. på att det är en mindre butik med begränsat utrymme.

/#LOUDmouth#
Citera
2022-02-07, 15:48
Medlem
BadPostures avatar
Ett förslumningstecken. Hoppas de ser till att ha en ordentlig pantburksstation.
Citera
2022-02-07, 17:37
Medlem
GoranPongs avatar
Om Coop nu hade menat allvar med nya lågprisbutiker så borde ju alla tidigare Netto blivit X-tra butiker från början. Istället valde man att göra om butikerna till vanliga Coop med låga priser i början och sen smyg höjde dom priserna så nu är det svindyrt att handla där.
Det här ser mer ut som ett desperat försök av coop nu när man ser vilket fiasko det blev med Coop netto.
Citera
2022-02-07, 19:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Om Coop nu hade menat allvar med nya lågprisbutiker så borde ju alla tidigare Netto blivit X-tra butiker från början. Istället valde man att göra om butikerna till vanliga Coop med låga priser i början och sen smyg höjde dom priserna så nu är det svindyrt att handla där.
Det här ser mer ut som ett desperat försök av coop nu när man ser vilket fiasko det blev med Coop netto.
Jo, verkligen konstigt. De kanske hoppades att kunderna skulle ara lättlurade, och nu insett att så inte var fallet och därför gör ett nytt försök.
Citera
2022-02-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det stämmer.
Axfood förhandlade länge med Salling om köp av svenska Netto men insåg till slut att priset var för högt.
Coop gick då snabbt in, utan en färdig strategi för framtiden, och tog över i ett desperat försök att köpa sig marknadsandelar.
https://www.market.se/affarsnyheter/...mpaignId=37137
Citera
2022-02-12, 14:25
Medlem
Kan ju vara en pensionärsatsning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in