2022-01-27, 00:50
Avslutad
Är det något som ni sympatiserar med och/eller tror kommer till Sverige? Eller finns den rentav här?
Citat:
Their numbers are sufficient to prompt Goldman Sachs to warn in a November research note that the antiwork movement posed a “long-run risk” to labour force participation.

“I think there’s a lot of positions that just don’t make any sense, that do not have to exist,” Ford said. “You’re just pushing around papers for no good reason. It doesn’t really help anybody.”

“Idlers”, as members of the antiwork movement call themselves, largely believe that people should strive to work as little as possible and preferably for themselves. Many who have stopped working say they operate their own microbusinesses, like Ford, or work as few hours as possible in part-time jobs in order to survive. Some take on roommates or raid dumpsters for food to reduce their cost of living, according to Ford.
The antiwork movement traces its ideology back to Marxist texts suggesting that humanity could evolve beyond the requirement to work for a living. A parallel has emerged in the popular “lay flat” trend among Chinese millennials, where they swear off ambitious careers in favour of simpler, less materialistic lives.
https://amp.ft.com/content/1270ee18-3ee0-4939-98a8-c4f40940e644

Lustigt att de vill kalla sig idlers..om man kollar vad det betyder.
Citera
2022-01-27, 00:57
Avslutad
Är inte helt insatt i den rörelsen, men jag sympatiserar med tanken på att vi lägger på tok för mycket tid på lönearbete. Produktionen per capita har ökat jättemycket de senaste hundra åren. Varför minskar inte arbetstiden ens i närheten av samma takt?
Citera
2022-01-27, 00:59
Medlem
icuesofty20s avatar
Med tanke på att svenskar betalar 70% i skatt så är det väl bara en tidsfråga innan det kommer hit.

Man bara skiter i det till slut. Och när folk skiter i det så är det försent att gå tillbaka.
Citera
2022-01-27, 01:19
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icuesofty20
Med tanke på att svenskar betalar 70% i skatt så är det väl bara en tidsfråga innan det kommer hit.

Man bara skiter i det till slut. Och när folk skiter i det så är det försent att gå tillbaka.
-
Let's go!
Knulla staten och betala för Somalier. Vi får hitta på något eget.
Jag tror på mindre samhällen som byter varor med varandra. Sluta och betala skatt. Styr upp privata försäkringar och hjälp varann.
Senast redigerad av Sesus 2022-01-27 kl. 01:24.
Citera
2022-01-27, 01:23
Medlem
icuesofty20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Let's go!
Knulla staten och betala för Somalier. Vi får hitta på något eget.
Jag tror på mindre samhällen som byter varor med varan. Sluta och betala skatt. Styr upp privata försäkringar och hjälp varann.

Jag tänker inte bidra till Sveriges ruin genom att finansiera det. Så jag har händerna rena. Dränerar snarare det som finns kvar innan jag sticker ifrån detta skithål.

Ha så kul med Sverige, det nya kalifatet nära polcirkeln. Fan vad jag hatar mina landsmän, de saknar allt vad självbevarelsedrift heter.
Citera
2022-01-27, 01:25
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Jag tänker inte bidra till Sveriges ruin genom att finansiera det. Så jag har händerna rena. Dränerar snarare det som finns kvar innan jag sticker ifrån detta skithål.
-
Var sticker du?
Citera
2022-01-27, 01:26
Medlem
icuesofty20s avatar
Citat:
-
Var sticker du?

Japan antagligen. Lätt att skaffa jobbvisum, kan redan en del av språket har dock en del att jobba på.
Citera
2022-01-27, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Är inte helt insatt i den rörelsen, men jag sympatiserar med tanken på att vi lägger på tok för mycket tid på lönearbete. Produktionen per capita har ökat jättemycket de senaste hundra åren. Varför minskar inte arbetstiden ens i närheten av samma takt?
Jag är helt enig och även jag sympatiserar med rörelsen. Av samma skäl som du. Det är inte rimligt att jobba åtta timmar om dagen 5 dagar i veckan 300 dagar om året mellan 20-67 års ålder. Det är fullkomligt sinnessjukt och att majoriteten inte förstår detta är tragiskt. Och för vad knegar folk? För att "leva ett gott liv" via prylar köpta på skuld som de knappt har tid att använda eftersom all vaken tid går åt till att jobba eller förbereda inför jobbet eller att resa till och från jobbet? När ska människor ha tid att leva? Efter 67? Då är många värkbrutna, utslitna eller drabbade av multisjuka.

Svensson knegar bort sina liv i jakt på prylar för att genom dessa prylar skaffat sig ett "anseende" bland andra knegare i umgänget.
" - Jaså, Olsson har byggt pool och nu är de på Borneo? Det är till att leva det goda livet."
Nej, Olsson lever inte det goda livet. Han jobbar som en gnu för att kunna sätta en vattenkopp i marken på bakgården så att hans vänner och grannar ska tycka att han är lyckad. Det är sinnessjukt. Och handlarna och aktieägarna gnider händerna i förtjusning över all "tillväxt" Olsson skapar.
Citera
2022-01-27, 01:31
Medlem
lyxelitistens avatar
Jag har aldrig haft ett jobb och hoppade av gymnasiet efter knappt två år.

Började skolka i lågstadiet och visste redan då att jag aldrig skulle jobba när jag blev vuxen utan vara ledig hela tiden.

Nu på äldre dagar så har jag insett meningen med livet. Vi är här för att uppnå gnostiskt uppvaknande och perfektionera visdom i all evighet. Hela den där ekorrhjulsexistensen som samhället prackar på en är ett stort bedrägeri och inget mindre än slaveri. Vi blir trakasserade och hjärntvättade till att konsumera saker vi inte behöver och ägna oss åt meningslösa nöjen som inte ger någon lycka som varar i längden. Bara intuitiv sanning kan ge oss det vi egentligen vill ha och den är inte lätt att stöta på. Faktum är att samhället i stort och mycket bygger på att distrahera oss så vi inte försöker fly.

Man kan skriva mycket om det här men det är bäst att vara fåordig. Upplysning är den enda lyckan som finns. Och den lärs inte ut i grundskolan. När man väl är invigd i arbetslivsekten så blir det svårt att hitta den. Man får ta till vara på sitt liv för det är värt mer än vad de flesta säger.
Citera
2022-01-27, 01:34
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Japan antagligen. Lätt att skaffa jobbvisum, kan redan en del av språket har dock en del att jobba på.
-
Grymt! Har varit där ett par gånger. Inget jag vill bo i men lycka till.
Citera
2022-01-27, 01:41
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Jag har aldrig haft ett jobb och hoppade av gymnasiet efter knappt två år.

Började skolka i lågstadiet och visste redan då att jag aldrig skulle jobba när jag blev vuxen utan vara ledig hela tiden.

Nu på äldre dagar så har jag insett meningen med livet. Vi är här för att uppnå gnostiskt uppvaknande och perfektionera visdom i all evighet. Hela den där ekorrhjulsexistensen som samhället prackar på en är ett stort bedrägeri och inget mindre än slaveri. Vi blir trakasserade och hjärntvättade till att konsumera saker vi inte behöver och ägna oss åt meningslösa nöjen som inte ger någon lycka som varar i längden. Bara intuitiv sanning kan ge oss det vi egentligen vill ha och den är inte lätt att stöta på. Faktum är att samhället i stort och mycket bygger på att distrahera oss så vi inte försöker fly.

Man kan skriva mycket om det här men det är bäst att vara fåordig. Upplysning är den enda lyckan som finns. Och den lärs inte ut i grundskolan. När man väl är invigd i arbetslivsekten så blir det svårt att hitta den. Man får ta till vara på sitt liv för det är värt mer än vad de flesta säger.
-
Håller med till 100% så länge du lever i skogen, odlar din egna mat och betalar din egna tandvård.
Annars skall du hålla käften och hjälpa till. Självklart är skatt mer än 25% stöld
Citera
2022-01-27, 02:20
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
-
Håller med till 100% så länge du lever i skogen, odlar din egna mat och betalar din egna tandvård.
Annars skall du hålla käften och hjälpa till. Självklart är skatt mer än 25% stöld

Självförsörjning är en bra idé. Just nu så är det dock inte aktuellt. Jag ser det som att mina förfäder jobbade hårt för att jag ska kunna leva som jag gör.

Jag tror att det är mer värt än pengar att söka meningen med livet och därmed skänka frälsning till alla som varit mina föräldrar i tidigare liv. Med den tron kan man bryta hela reinkarnationskedjan och stänga skötets dörrar en gång för alltid för att sedan gå upp i det innehållslösa klara ljuset utan att behöva återvända till ändlösa cykler av krämpor och besvikelser.

Det är kanske inte så många som begriper vad jag menar. Men det bygger mycket på ovilja till att delta i löneslaveri eftersom målet med ett sant liv är att leva mest lyckligt med minst ansträngning.

Oändlig expansion utan någon motprestation eftersom utmaningen är över. Den stora prövningen är klar. Ondskan och döden besegrad i och med människans försoning med det primordiala allvetandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in