Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-26, 21:25
Medlem
Har haft det ett bra tag när det kommer till lite större beslut, stress/ångest byggs upp och beslutskraften bara rinner ur vilket feedar en panikångest-loop, nu senas t.ex är det val av studier
När det blir riktigt illa så underlättar inte ens springtur eller pass på gymmet, känns helt fast och tryck och värme bara stiger i huvet.

Vad ska man göra åt det och vad kommer allt detta ifrån, nåt med uppväxt kanske, att man kännt att ens behov inte vägt så tungt eller nåt vilket gett att man inte blivit så direkt och beslutsam och att man eftergissar och kör djävulens advokat på sig själv konstant, jag bara spekulerar..
Citera
2022-01-26, 21:29
Medlem
På psykologspråk tror jag det kallas för att "gå i anpassning" Det kan komma från en barndom utan att barndomen varit tydligt problematiskt . Hoppas det hjälper dig i din spekulering
Citera
2022-01-26, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knibis
Har haft det ett bra tag när det kommer till lite större beslut, stress/ångest byggs upp och beslutskraften bara rinner ur vilket feedar en panikångest-loop, nu senas t.ex är det val av studier
När det blir riktigt illa så underlättar inte ens springtur eller pass på gymmet, känns helt fast och tryck och värme bara stiger i huvet.

Vad ska man göra åt det och vad kommer allt detta ifrån, nåt med uppväxt kanske, att man kännt att ens behov inte vägt så tungt eller nåt vilket gett att man inte blivit så direkt och beslutsam och att man eftergissar och kör djävulens advokat på sig själv konstant, jag bara spekulerar..

Det som funkar för mig är att acceptera livet. Funkar inte det så acceptera döden (även om du inte ska döda dig själv nu). Men då stannar man upp. Man accepterar nuet och stressen försvinner.

Det funkar för mig iallafall.
Citera
2022-01-26, 21:37
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Vad ska man göra åt det och vad kommer allt detta ifrån
Sluta fundera så mycket på var det kommer ifrån. Det spelar ingen större roll.

För att bliva med det behöver du dels inse att du inte kan ha perfekt information inför ett beslut och att det är bättre att fatta ett beslut och följa det än att låta livet bestämma åt dig eller påverkas av andra.

Du behöver vara lugn i de beslut du tar. Inte genom att se till att skaffa mer och djupare information utan genom att lita på dig själv.

Fundera kring riktigt stora beslut som någon behövt ta genom historien som mental övning.

Om du bestämmer dig för att bli advokat istället för läkare så stå fast i det beslutet.

Låt din tvekan istället bli föda för din självdisciplin. Jag vill detta för att jag bestämt mig. Jag har bestämt mig för att jag fattat det beslut jag ansåg vara bäst då jag fattade beslutet. Nu är min uppgift inte att ifrågasätta eller hitta hål i min beslutsprocess utan blott och bart att genomföra mitt beslut.

Sluta tveka mellan om du suger eller duger. Arbeta med din självbild och hitta ideal du kan sträva efter.
Citera
2022-01-26, 22:21
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Jag vill börja med att tacka dig för att du bryr dig om ditt studieval. Tack!

Det finns lite olika teorier kring ångest.

En teori är att ångest är att man hungrar efter kontroll. Övertyga dig att du har kontroll, vidare studier är inte nödvändigt, du kan klara dig utan.

En annan teori är att ångest är orsakat av att man åter hamnar i en jobbig situation. Skaffa dig en situation där du inte längre behöver oroa dig över studieval.
Citera
2022-01-27, 00:10
Medlem
StudiumValors avatar
Ångest kan vara förknippad med frihet att välja.
Nuförtiden kan man välja allt.
Om någon bestämde över ditt studieval skulle du slippa ångesten.
Därför bör du bejaka din frihet och förstå att dina sammanlagda val med sannolikhet blir bättre än om någan annan gjorde dem eller om det inte fanns mer än ett alternativ var gång.

Ett sätt att hantera det är väl att skriva upp vaen på ett papper så att det inte bara rusar runt i hjärnan. Så att man kan se på det och få struktur på tankarna.
- vad är fördelen med alternativ 1 resp 2?
- vad är risken?
- vad är sannolikheten
- vad gör jag om det var ett dåligt beslut?
- vad krävs av mig om jag väljer alternativ 1? Eller 2?
Samt tala om det med andra personer
Citera
2022-01-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung666
Det som funkar för mig är att acceptera livet. Funkar inte det så acceptera döden (även om du inte ska döda dig själv nu). Men då stannar man upp. Man accepterar nuet och stressen försvinner.

Det funkar för mig iallafall.

Leva i nuet låter onekligen önskvärt men svårare när man är tagen av stress. Meditera låter bra men känns som det har en hög learningcurve och det känns omöjligt i stresslägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in