2022-01-26, 00:22
Medlem
Pseudomortems avatar
Hej alla!
Jag har diagnoserna Bipolär Typ 2 + ADD/ADHD

Tänkte kolla här lite om det är någon som har samma/liknande kombination
av mediciner som jag har!

Mina dagliga doser är:
Morgon: 54mg Concerta + 2x Lithionit
Eftermiddag: 36mg Concerta
Kväll:5mg Olanzapine (ibland 10mg) + 2x Lithionit

Jag ligger stadigt på ca 0.7 concentration i Lithiumet och den har hjälpt
fruktansvärt mycket med mina maniska och depressiva perioder.

Men alla bieffekter jag har är följande:

Ökad Ångest (extrem när medicinen går ur)
Förhöjd puls (Ibland) (även utan concerta)
Biter i kinderna/spänner käkarna
Allmän "Tröghet" (ibland) (räkna matte)
Svårigheter att ta ett djupt andetag (ibland)
Obehagskänsla i bröstet (ibland)
Huvudvärk (mest när medicinen går ur)
Skakningar och darrningar
Kall om händer och fötter
Minskad aptit (såklart pga concertan)
Citera
2022-01-26, 01:38
Medlem
Kom ihåg att Zyprexa gör att du får ökad aptit och går upp i vikt rejält om du inte är försiktig.

Var försiktig och ta hand om dig.
Citera
2022-01-26, 01:41
Medlem
Pseudomortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Kom ihåg att Zyprexa gör att du får ökad aptit och går upp i vikt rejält om du inte är försiktig.

Var försiktig och ta hand om dig.

Ja precis,har gått upp 15 kilo sedan jag började med Olanzapinet men det behövdes verkligen då jag vägde ynka 55kg när jag börja och nu ligger stadigt på ca 65-70 (1.72cm)

Zyprexan och Concertan jämnar ut varandra rätt bra angående aptiten!
Citera
2022-01-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudomortem
Ja precis,har gått upp 15 kilo sedan jag började med Olanzapinet men det behövdes verkligen då jag vägde ynka 55kg när jag börja och nu ligger stadigt på ca 65-70 (1.72cm)

Zyprexan och Concertan jämnar ut varandra rätt bra angående aptiten!

Vad bra då, men var bara lite försiktig och se till att du tar dina mediciner enligt läkarens rekommendationer. Må bäst och ta hand om dig. Träna gärna då och då och sluta med socker och kolhydrater om möjligt, många underskattar hur mycket dessa påverkar psykiska hälsan och mycket annat.

Om möjligt ta ordentligt med vitaminer och mineraler då brist på dessa också påverkar psykiska hälsan mm.

Må bäst TS!
Citera
2022-01-26, 02:19
Medlem
Pseudomortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Vad bra då, men var bara lite försiktig och se till att du tar dina mediciner enligt läkarens rekommendationer. Må bäst och ta hand om dig. Träna gärna då och då och sluta med socker och kolhydrater om möjligt, många underskattar hur mycket dessa påverkar psykiska hälsan och mycket annat.

Om möjligt ta ordentligt med vitaminer och mineraler då brist på dessa också påverkar psykiska hälsan mm.

Må bäst TS!

Tack för dina positiva meddelanden!
Jag tränar 3 dagar i veckan och det hjälper verkligen med lite rutiner.
Kosten som du säger är viktig också och såväl som vitaminer så det sköter jag.

Jag har märkt att desto längre jag ätit Concertan desto mera minskar de bieffekter jag har pga den så det blir nog bra vartefter.
Citera
2022-01-26, 02:22
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Tack för dina positiva meddelanden!
Jag tränar 3 dagar i veckan och det hjälper verkligen med lite rutiner.
Kosten som du säger är viktig också och såväl som vitaminer så det sköter jag.

Jag har märkt att desto längre jag ätit Concertan desto mera minskar de bieffekter jag har pga den så det blir nog bra vartefter.
Jag är säker på att du reagerar på Concertan och tycker nog att du behöver kolla hjärtat för säkerhets skull.
Citera
2022-01-26, 02:42
Medlem
Pseudomortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag är säker på att du reagerar på Concertan och tycker nog att du behöver kolla hjärtat för säkerhets skull.

Yes har varit på VC och kollat hjärtat med EKG osv och fick diagnosen Takykardi för ett år sedan vilket jag har fått Betablockare för men jag är dålig på att använda dom.
Jag borde kanske hämta ut några men blir så många mediciner att äta så det blir rörigt.

Går mycket hjärt problem i min släkt så det är oroväckande i ca 30 års ålder att redan få problem med hög puls och obehagliga känslor i hjärtat.

Detta testet va innan jag började bli behandlad med Concertan så jag antar att dom inte tyckte det va så allvarligt.

Går även på regelbundna kontroller av blodtryck och puls (varannan vecka)
Min vilopuls är på ca 120 (även i skrivande stund)

Blodtryck är normalt i de flesta fall
Citera
2022-01-26, 02:52
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Yes har varit på VC och kollat hjärtat med EKG osv och fick diagnosen Takykardi för ett år sedan vilket jag har fått Betablockare för men jag är dålig på att använda dom.
Jag borde kanske hämta ut några men blir så många mediciner att äta så det blir rörigt.

Går mycket hjärt problem i min släkt så det är oroväckande i ca 30 års ålder att redan få problem med hög puls och obehagliga känslor i hjärtat.

Detta testet va innan jag började bli behandlad med Concertan så jag antar att dom inte tyckte det va så allvarligt.

Går även på regelbundna kontroller av blodtryck och puls (varannan vecka)
Min vilopuls är på ca 120 (även i skrivande stund)

Blodtryck är normalt i de flesta fall

Va? Nej du ska definitivt inte äta Concerta då utan få annan medicin utprövad.

Jag känner igen det, fick upp till 142-144 i vilopuls men då mådde jag riktigt jävla illa, 113-123 hade jag normalt och mådde skit då också. På Ritalin men de mäter långt innan (värst var senare eftermiddag och kvällar) och vägrade tro på mig (hade kunnat visa upp med blodtycksmaskin) och vägrade byta medicin (kortvarig Ritalin är det enda som fungerat på mig ) Har allvarlig hjärtsjukdom hos släktingar på bägge sidorna.

Jag utgår ifrån att din vilopuls är likt hur min uppträdde, högre ju fler timmar som gick? De kan knappast se att du verkligen har så hög. Min normala vilopuls var 63. Men ökade vid provtagning pga stress till omkring 80 eller något sådant. Vissa besvär höll i sig tills nyligen dvs nästan två år efter att jag ätit läkemedlet. Tycker verkligen att du ska byta medicin.
Citera
2022-01-26, 02:59
Medlem
Pseudomortems avatar
Citat:
Va? Nej du ska definitivt inte äta Concerta då utan få annan medicin utprövad.

Jag känner igen det, fick upp till 142-144 i vilopuls men då mådde jag riktigt jävla illa, 113-123 hade jag normalt och mådde skit då också. På Ritalin men de mäter långt innan (värst var senare eftermiddag och kvällar) och vägrade tro på mig (hade kunnat visa upp med blodtycksmaskin) och vägrade byta medicin (kortvarig Ritalin är det enda som fungerat på mig ) Har allvarlig hjärtsjukdom hos släktingar på bägge sidorna.

Jag utgår ifrån att din vilopuls är likt hur min uppträdde, högre ju fler timmar som gick? De kan knappast se att du verkligen har så hög. Min normala vilopuls var 63. Men ökade vid provtagning pga stress till omkring 80 eller något sådant. Vissa besvär höll i sig tills nyligen dvs nästan två år efter att jag ätit läkemedlet. Tycker verkligen att du ska byta medicin.

Nej precis, när jag är väl är på återbesök för blodtryck och vilopuls så ligger vilopulsen på ca 80-90 (med Concerta) vilket är rätt normalt,men när jag är hemma ibland så skenar hjärtat iväg typ, men det är som du säger ja får otrolig ångest när Concertan går ur vilket ökar pulsen extremt mycket, känner inte direkt av den ökade pulsen så mkt under dagen men frammåt kvällen lägger hjärtat iväg i 100+

Kanske bara är ångest relaterat i med att medicinen börjar gå ur? oroväckande iallafall, speciellt när man tänker på att det finns hjärt problem i familjen med liknande symptom som mig.

(EDIT) Jag har en brorsa som har fått Elvanse efter liknande bieffekter men min läkare verkar hata den medicinen av någon anledning så fort jag nämner att vilja testa den istället så säger hon "Nej men det där går över med tiden fortsätt att äta samma dos i några veckor"
Senast redigerad av Pseudomortem 2022-01-26 kl. 03:02.
Citera
2022-01-26, 03:06
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Nej precis, när jag är väl är på återbesök för blodtryck och vilopuls så ligger vilopulsen på ca 80-90 (med Concerta) vilket är rätt normalt,men när jag är hemma ibland så skenar hjärtat iväg typ, men det är som du säger ja får otrolig ångest när Concertan går ur vilket ökar pulsen extremt mycket, känner inte direkt av den ökade pulsen så mkt under dagen men frammåt kvällen lägger hjärtat iväg i 100+

Kanske bara är ångest relaterat i med att medicinen börjar gå ur? oroväckande iallafall, speciellt när man tänker på att det finns hjärt problem i familjen med liknande symptom som mig.
Nej. Hjärtat känns som ångest också, inte enbart det motsatta. Ångest är kroppslig påverkan som genererar ett mentalt obehag, ungefär att man spänner sig, hyperventilerar etc vid oro. Men ett tecken på hjärtsjukdom eller påverkan på hjärtat är ångest.

Jag hade aldrig problem när jag åt korttidsverkande och det kickade ur snabbt. Tror problemer ligger i att det utsöndras annorlunda. För mig börjar problemet omkring fyra timmar efter intag kanske sex. Jag tror inte att allt är ute på kvällen eftersom obehaget följde klockan så på natten mådde jag hyfsat igen. Reagerar även på Voxra och Zyban osv. Få se om jag prövar något annat igen sen.
Citera
2022-01-26, 03:09
Medlem
Pseudomortems avatar
Citat:
Nej. Hjärtat känns som ångest också, inte enbart det motsatta. Ångest är kroppslig påverkan som genererar ett mentalt obehag, ungefär att man spänner sig, hyperventilerar etc vid oro. Men ett tecken på hjärtsjukdom eller påverkan på hjärtat är ångest.

Jag hade aldrig problem när jag åt korttidsverkande och det kickade ur snabbt. Tror problemer ligger i att det utsöndras annorlunda. För mig börjar problemet omkring fyra timmar efter intag kanske sex. Jag tror inte att allt är ute på kvällen eftersom obehaget följde klockan så på natten mådde jag hyfsat igen. Reagerar även på Voxra och Zyban osv. Få se om jag prövar något annat igen sen.

Ja precis.
Åhgud Voxra måste va det värsta jag någonsin testat!
Sket skum i 2 veckor och trodde ja skulle dö av hjärtattack
Citera
2022-01-26, 03:18
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ja precis.
Åhgud Voxra måste va det värsta jag någonsin testat!
Sket skum i 2 veckor och trodde ja skulle dö av hjärtattack
Slapp åtmionstone den biverkningen

Gör en koll på Concerta och gå upp tidigare den tagen för att symptomen ska hinna komma till läkarkollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in