2023-01-18, 20:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbart-2
Jag tror absolut du har rätt!
Man måste dock skilja på polskifte och magnetiskt polskifte.
Det är bara magnetiskt polskifte som är aktuellt. Dina fantasier om hur jordaxeln skulle plötsligt vända på sig är helt enkelt inte möjliga. Det är taget ur Jules Vernes sista roman "Den evige Adam".
Citera
2023-01-19, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är bara magnetiskt polskifte som är aktuellt. Dina fantasier om hur jordaxeln skulle plötsligt vända på sig är helt enkelt inte möjliga. Det är taget ur Jules Vernes sista roman "Den evige Adam".

Teorin om en snabb förflyttning av jordaxeln med efterföljande kataklysmer är först nämnd av Charles Étienne Brasseur de Bourbourg 1872. I en bok baserad på mexikanska sägner. Innan Jules Verne.

Visst, det är en i högsta grad pseudovetenskaplig teori som är omöjlig att bevisa innan det faktiskt skulle hända.

Men det är också en teori som faktiskt förklarar mycket som vi inte kunnat förklara på andra sätt.
Jag håller mitt sinne öppet och utesluter den inte i brist på bevis iaf!

Ett magnetiskt polskifte skulle inte innebära mycket annat än att vi skulle behöva uppdatera mjukvaran till satelliter och annat, plus att djuren som navigerar med hjälp av de magnetiska polerna skulle vara förvillade i några dagar.
No big deal.
Citera
2023-01-27, 02:02
Medlem
Hoppsan!
Vi kanske är närmare teorin jag beskrev än vad jag själv till och med anade ☹️

https://www.expressen.se/nyheter/stu...ha-stannat-av/

Farväl vackra värld...
Citera
2023-01-27, 14:29
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Hoppsan!

Farväl vackra värld...

Haha, läste just den artikeln och tänkte på detta direkt, leaking a tiny trail of breadcrumbs
Citera
2023-01-27, 14:36
Medlem
Citat:
Hoppsan!

Farväl vackra värld...
Från din egen länk:

” Han konstaterar att förändringen inte innebär några särskilda eller märkbara konsekvenser för jorden som planet. Fynden bör också ses med viss försiktighet, då ytterligare undersökningar krävs.”

Nån verkar tveksam minst sagt…
Citera
2023-01-27, 14:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Är vi på väg mot ett polskifte ?
Det är vi alltid. Polerna rör sig hela tiden och kommer så att göra tills jordens inre stelnat helt.
Citera
2023-02-02, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Från din egen länk:

” Han konstaterar att förändringen inte innebär några särskilda eller märkbara konsekvenser för jorden som planet. Fynden bör också ses med viss försiktighet, då ytterligare undersökningar krävs.”

Nån verkar tveksam minst sagt…

Ja, för att skriva rakt ut vad som skulle kunna hända skulle skapa panik över hela världen. Ekonomin skulle krascha för ingen skulle vilja jobba sin sista tid på jorden osv.
Så att vara "tveksam" är nog ett minimi-krav för att bli publicerad i en kvällstidning skulle jag tro...
Citera
2023-02-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ja, för att skriva rakt ut vad som skulle kunna hända skulle skapa panik över hela världen. Ekonomin skulle krascha för ingen skulle vilja jobba sin sista tid på jorden osv.
Så att vara "tveksam" är nog ett minimi-krav för att bli publicerad i en kvällstidning skulle jag tro...
Eller så är det som han säger, inget som kommer att märkas för oss människor.
Citera
2023-02-02, 12:02
Citat:
Eller så är det som han säger, inget som kommer att märkas för oss människor.

Alla slungas ut i rymden när gravitationen stannar vid polskiftet
Citera
2023-02-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Alla slungas ut i rymden när gravitationen stannar vid polskiftet
Helvete, då blir det trångt vid satelliterna. Gäller att ducka när man passerar alltså…..
Fast nu beror väl gravitationen på jordens massa? Jaja, den kanske ändras den med vid skiftet eller?
Citera
2023-02-02, 16:51
Medlem
Riksidiotens avatar
Citat:
Helvete, då blir det trångt vid satelliterna. Gäller att ducka när man passerar alltså…..
Fast nu beror väl gravitationen på jordens massa? Jaja, den kanske ändras den med vid skiftet eller?

När polskiftet sker så blir jordens kontinenter flytande pga av lavan som kommer upp, vilket betyder att vi och kontinenterna blir stillastående.

Vi rör oss i 1000 km/h när jorden snurrar runt, vilket inte märks eftersom allt snurrar samtidigt. Men när plattorna stannar då märks det. Vindar på 1000 km/h + allt vatten från haven kommer farande i 1000 km/h och sveper bort alltihopa på hela planeten.

Därefter omformas hela planeten.
Citera
2023-02-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksidioten
När polskiftet sker så blir jordens kontinenter flytande pga av lavan som kommer upp, vilket betyder att vi och kontinenterna blir stillastående.

Vi rör oss i 1000 km/h när jorden snurrar runt, vilket inte märks eftersom allt snurrar samtidigt. Men när plattorna stannar då märks det. Vindar på 1000 km/h + allt vatten från haven kommer farande i 1000 km/h och sveper bort alltihopa på hela planeten.

Därefter omformas hela planeten.
Nja….
Med en omkrets vid ekvatorn på 40000 km så blir hastigheten på ytan där ca 1667 km/h. Men har lite svårt att se hur jorden ska sluta snurra bara så där….

För resonemangets skull då. Om delar av innanmätet kommer upp på ytan kommer rotationen att minska något. Jämför med en konståkerska som gör en snurr och saktar upp rotationen när hon sträcker ut armarna.

Varför skulle plattorna stanna men vattnet fortsätta att röra sig om båda flyter? Din teori, hur rolig den än är, känns inte helt i enlighet med normal fysik. Han Newton med sina lagar har nog en annan uppfattning, spec första lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in