• 5
  • 6
2022-01-24, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
En handling är olaglig, eller inte. Sen skiljer sig påföljderna, men om något är brottsligt eller inte är binärt. Så båda är precis lika brottsliga, i Sverige.

Har jag ju redan förklarat för dig att det är dom ju uppenbarligen inte..

Med tanke på att brotten ligger under olika straffsatser.

Här är tex ett citat direkt ifrån domstolens egen hemsida:
”Den som blir dömd i ett brottmål kan få olika straff, beroende på brottet. ”

Det är inte lätt när du har fel.
Citera
2022-01-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBMorantis
Har jag ju redan förklarat för dig att det är dom ju uppenbarligen inte..

Med tanke på att brotten ligger under olika straffsatser.

Här är tex ett citat direkt ifrån domstolens egen hemsida:
”Den som blir dömd i ett brottmål kan få olika straff, beroende på brottet. ”

Det är inte lätt när du har fel.

Dels har du ju fel i det du skriver, det är en väldig skillnad på laglighet och straffet, som du babblar förvirrat om och dels: "Finns det nån invandrargrupp där kriminalitet är absolut tabu?" var frågan TS ställde. Jag tror han menar det han skriver och inte vad du nu är ute och far efter. Bryter du mot lagen så följer du den inte, det måste väl till och med du förstå?
Svaret på frågan "är den här tröjan vit eller svart" kan inte vara "jag tycker grönt är snyggare än rött" vilket är ungefär vad du svarar..
Citera
2022-01-24, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Dels har du ju fel i det du skriver, det är en väldig skillnad på laglighet och straffet, som du babblar förvirrat om och dels: "Finns det nån invandrargrupp där kriminalitet är absolut tabu?" var frågan TS ställde. Jag tror han menar det han skriver och inte vad du nu är ute och far efter. Bryter du mot lagen så följer du den inte, det måste väl till och med du förstå?
Svaret på frågan "är den här tröjan vit eller svart" kan inte vara "jag tycker grönt är snyggare än rött" vilket är ungefär vad du svarar..

Nä, det är det inte.

Vilket jag förstår måste vara en jobbig uppenbarelse för dig.

Du sa att båda skulle vara lika mycket brottslingar och därför blir straffade likadant. Och det förklarade jag för dig nu att det blir de ju faktiskt inte.
Citera
2022-01-24, 23:25
Medlem
Flera kompetenta invandrare från flera Europeiska länder (både väst- och östeuropeiska länder) säkert. Invandrare är ju liksom inte bara de från MENA-länderna
Citera
2022-01-25, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Är kriminalitet tabu bland judar tror du? Eller är de bara för smarta för att fastna med fingrarna i syltburken?

Svårt att veta. Men rika människor sitter generellt mycket mer sällan inne än fattiga. För att de har färre ekonomiska kriser och inte behöver ta lika stora risker.
Citera
2022-01-25, 06:34
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Fast de tycker väl det är ok att vara hänsynslös och kriminell mot otrogna?

Nope. Finns ingenstans i koranen om det. Så de som följer koranen gör inte sånt. De som följer fejk imamer däremot har gjort egna tillägg och tolkningar.
Citera
2022-01-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBMorantis
Nä, det är det inte.

Vilket jag förstår måste vara en jobbig uppenbarelse för dig.

Du sa att båda skulle vara lika mycket brottslingar och därför blir straffade likadant. Och det förklarade jag för dig nu att det blir de ju faktiskt inte.

Fast nu ljuger du ju. Båda är brottsliga, att de straffas lika har jag aldrig påstått. Och det är ju meningslöst att diskutera med någon som inte ens kan hålla sig till en simpel sanning.
Citera
2022-01-25, 09:04
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Fast de tycker väl det är ok att vara hänsynslös och kriminell mot otrogna?

Nja, att det skulle entydigt stå att man skall uppmanas vara kriminell mot kafirer vet jag inte. Däremot är det ju känt att Muhammed plundrade och rövade hejvilt och drömde om att alla världens skatter och territorier skulle bli hans.
The proud feeling too of a common nationality had much influence — a feeling which was more alive among the Arabs of that time than (perhaps) among any other people, and which alone determined many thousands to give the preference to their countryman and his religion before foreign teachers. Still more powerful was the attraction offered by the sure prospect of gaining booty in abundance, in fighting for the new religion and of exchanging their bare, stony deserts, which offered them only a miserable subsistence, for the fruitful and luxuriant countries of Persia, Syria and Egypt."--The Preaching of Islam, T.Arnold, 1915, pp.46

Quran 48:20-21
Allah has promised you abundant spoils that you will capture, and He has hastened for you this, and He has restrained the hands of men from you: that it may be a sign for the believers.

Quran 8:41
And know that whatever of war-booty that you may gain, verily one-fifth of it is assigned to Allah, and to the Messenger.

Bukhari 52:220
Allah's Apostle said, "I have been sent with the shortest expressions bearing the widest meanings, and I have been made victorious with terror (cast in the hearts of the enemy), and while I was sleeping, the keys of the treasures of the world were brought to me and put in my hand."

Tabari IV:82
I asked Abbas, 'What is this religion?' He answered, 'This is Muhammad bin Abdallah, who claims that Allah has sent him as His Messenger with this religion and that the treasures of Chusroes and Caesar will be given to him by conquest.'

Bukhari 52:267
The Prophet said, "Khosrau will be ruined, and there will be no Khosrau after him, and Caesar will surely be ruined and there will be no Caesar after him, and you will spend their treasures in Allah's Cause." He called, "War is deceit'.

Muslim 19:4327
The spoils of war were not made lawful for any people before us, This is because Allah saw our weakness and humility and made them lawful for us.

Quran 33:50
O Prophet! Verily, We have made lawful to you your wives and those female slaves whom Allah has given to you as war booty.

Bukhari 53:392
While we were in the Mosque, the Prophet came out and said, "Let us go to the Jews" We went out till we reached Bait-ul-Midras. He said to them, "If you embrace Islam, you will be safe. You should know that the earth belongs to Allah and His Apostle, and I want to expel you from this land. So, if anyone amongst you owns some property, he is permitted to sell it, otherwise you should know that the Earth belongs to Allah and His Apostle."

Muslim 4:1062
The Messenger of Allah said: I have been given superiority over the other prophets in six respects: I have been given words which are concise but comprehensive in meaning; I have been helped by terror (in the hearts of enemies): spoils have been made lawful to me: the earth has been made for me clean and a place of worship; I have been sent to all mankind and the line of prophets is closed with me.
Citera
2022-01-25, 10:14
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag säger inget om att någon är bättre eller sämre. Men jag är ganska säker om du slår upp en koran eller läser hadither så ser du att muslimska länder (araber och somalier är ofta muslimska) ser ganska hårt på brott.

"Alla" kulturer utom några subkulturer har en negativ syn på kriminalitet. Världens största maffia är japansk även om de börjar få stryk av myndigheterna nu efter sådär 500år. Så jag vet i fan om japanernas syn kriminalitet är så jvla bra. Antalet sexbrott i Japan får en att verkligen undra.

Hahaha, den var bra. Trodde nästan att du menade allvar.
Citera
2022-01-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag säger inget om att någon är bättre eller sämre. Men jag är ganska säker om du slår upp en koran eller läser hadither så ser du att muslimska länder (araber och somalier är ofta muslimska) ser ganska hårt på brott.

"Alla" kulturer utom några subkulturer har en negativ syn på kriminalitet. Världens största maffia är japansk även om de börjar få stryk av myndigheterna nu efter sådär 500år. Så jag vet i fan om japanernas syn kriminalitet är så jvla bra. Antalet sexbrott i Japan får en att verkligen undra.
Ja, och vad gör en maffia. Tar emot beskyddspengar och bekämpar brott I varje fall är det ju tanken och har utvecklats i länder/ områden med svaga eller icke betrodda myndigheter. Att det finns i Japan är ju lite förvånande (till skillnad mot Sicilien exempelvis) men är gammal tradition
Citera
2022-01-25, 16:27
Medlem
Sonny00s avatar
Medborgare i San Marino verkar inte begå brott. Inte en enda ”Sanmarinoian” dömdes i Sverige 2020 för brott.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in