Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-23, 19:10
Medlem
Truedetective2s avatar
Jag försökte installera lite gamla spel på grabbens dator och får upp att det saknas .dll filer (4st). Jag har googlat runt lite och hittat att man ska köra en sfc /scannow vilket jag gjorde utan resultat. Vad kan man göra åt saknade dll filer ?
Citera
2022-01-23, 19:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Jag försökte installera lite gamla spel på grabbens dator och får upp att det saknas .dll filer (4st). Jag har googlat runt lite och hittat att man ska köra en sfc /scannow vilket jag gjorde utan resultat. Vad kan man göra åt saknade dll filer ?

Endera ladda ner exakt de filer det gäller eller göra en reparationsinstallation av datorn. Eller reparera via Dism med en ISO-fil.
Senast redigerad av 1FF 2022-01-23 kl. 19:21.
Citera
2022-01-23, 19:57
Medlem
Telepatisks avatar
Ladda ner dom från: https://www.dll-files.com/

Osäker på var dom ska ligga egentligen men du kan lägga dom i samma mapp som .exe-filen.
Citera
2022-01-23, 20:15
Medlem
sommarlovs avatar
Vissa gamla program utgick ifrån att alla hade vissa filer, kanske ingår de i något annat pack, exempelvis .NET eller C++ runtime bibliotek.
Bättre att installera detta först.
Citera
2022-01-24, 00:14
Medlem
Beror helt på vilka DLL filer som saknas.
Att ladda hem var för sig kan dock vara ett evighetsprojekt då man oftast inte får listan på filer som saknas utan man får en i taget, och när man fixat den får man en ny.

Vet man vad DLL filen heter är det dock lättare att dra en slutsats om det är någon form av "pack" som behövs eller enskata DLL filer.

Skulle mycket väl kunna vara .NET & VC++ som sommarlov skrev, beroende på hur gamla spel du försöker köra.

Även Direct Play(WIndows är förvisso bra på att säga till att just denna saknas och "tvinga" en att installera det) & DirectX(Trots att nyare är inkluderad i Windows) är andra saker det skulle kunna vara.

Men som sagt svårt att svara på utan att veta filnamnen eller eventuellt vilka spel som försöker köras på vilken version av windows.

"sfc /scannow" fixar saknade/skadade DLL filer som ingår i windows, är det en DLL fil som inte ingår i windows, alternativt en DLL fil som förr ingick i windows, men inte längre så hjälper inte "sfc /scannow"
Citera
2022-01-24, 04:43
Bannlyst
Ladda ner den här https://www.dll-files.com

Man får med en text fil där står det vart .dll filen ska ligga.

I 99 procent av fallen ska det ligga i C:Windows/System32
Citera
2022-01-24, 07:57
Medlem
Truedetective2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Endera ladda ner exakt de filer det gäller eller göra en reparationsinstallation av datorn. Eller reparera via Dism med en ISO-fil.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Beror helt på vilka DLL filer som saknas.
Att ladda hem var för sig kan dock vara ett evighetsprojekt då man oftast inte får listan på filer som saknas utan man får en i taget, och när man fixat den får man en ny.

Vet man vad DLL filen heter är det dock lättare att dra en slutsats om det är någon form av "pack" som behövs eller enskata DLL filer.

Skulle mycket väl kunna vara .NET & VC++ som sommarlov skrev, beroende på hur gamla spel du försöker köra.

Även Direct Play(WIndows är förvisso bra på att säga till att just denna saknas och "tvinga" en att installera det) & DirectX(Trots att nyare är inkluderad i Windows) är andra saker det skulle kunna vara.

Men som sagt svårt att svara på utan att veta filnamnen eller eventuellt vilka spel som försöker köras på vilken version av windows.

"sfc /scannow" fixar saknade/skadade DLL filer som ingår i windows, är det en DLL fil som inte ingår i windows, alternativt en DLL fil som förr ingick i windows, men inte längre så hjälper inte "sfc /scannow"

Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Ladda ner den här https://www.dll-files.com

Man får med en text fil där står det vart .dll filen ska ligga.

I 99 procent av fallen ska det ligga i C:Windows/System32
Tack för alla svar. Eftersom datorn namngav de saknade .dll filerna så ladda jag ner dom och la dom i windows/system32 mappen utan framgång. Jag har provat dism kommandot utan framgång, jag ska kolla igen och återkomma varför det inte funkade. +net & vc++ & reparationsinstallation ska jag testa nu. Återkommer. Stort tack !
Citera
2022-01-24, 09:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Tack för alla svar. Eftersom datorn namngav de saknade .dll filerna så ladda jag ner dom och la dom i windows/system32 mappen utan framgång. Jag har provat dism kommandot utan framgång, jag ska kolla igen och återkomma varför det inte funkade. +net & vc++ & reparationsinstallation ska jag testa nu. Återkommer. Stort tack !

Reparationsinstallation kommer såklart ordna upp det.

Det där problemet kan uppstå vid registerrensning eller dåliga avinstallationer. Slutar man med det förstnämnda så minskar risken. Det andra, är svårare att undvika.
Citera
2022-01-24, 10:50
Medlem
Vad heter filerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här