2022-01-23, 19:51
Medlem
hippilis avatar
Jag är lite tråkig av mej men skulle jag döpa en hunn skulle det bli diesel vet inte varför
Citera
2022-01-23, 23:06
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axolotlskrallet
Ritva
Låter som ett tiknamn, så varför inte istället Kiara isåfall? Om du inte vill ha samma namn som din pappas tjejs hund, så att säga.

Kiara heter min underbara tik på snart fem år. ^^.
Citera
2022-01-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axolotlskrallet
Jag tänkte köpa en hund men problemet är att min pappas tjej har en hund som heter samma sak som jag vill att min hund ska heta. Kan jag döpa hunden till samma sak? Eller blir det könstigt?
Det blir helt fel om hundarna någonsin träffas. Det kommer att förvirra dom och det kan leda till slagsmål när båda hundarna lyssnar på namnet och ser den andra som en konkurrent.
Citera
2022-01-24, 16:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Det blir helt fel om hundarna någonsin träffas. Det kommer att förvirra dom och det kan leda till slagsmål när båda hundarna lyssnar på namnet och ser den andra som en konkurrent.

Nej, det där är bara hittepå och nonsens.

Hundar går på instinkt och lägger inga värderingar i om någon ropar på flera hundar med samma namn samtidigt. Det fungerar på samma sätt som om man har flera hundar som man kallar in samtidigt genom att använda samma kommando för det. Ingen hund blir sur på en annan hund för att båda kallas in med "Hit!".

Hundar talar inte svenska utan går mer på hur det som sägs uttalas än vad det faktiskt är för ord.
Citera
2022-01-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det där är bara hittepå och nonsens.

Hundar går på instinkt och lägger inga värderingar i om någon ropar på flera hundar med samma namn samtidigt. Det fungerar på samma sätt som om man har flera hundar som man kallar in samtidigt genom att använda samma kommando för det. Ingen hund blir sur på en annan hund för att båda kallas in med "Hit!".

Hundar talar inte svenska utan går mer på hur det som sägs uttalas än vad det faktiskt är för ord.
Nej, men om du riktar dig till ena hunden och båda tror att de gäller dem så kan de uppstå konflikter.
Olika namn på hundarna är därför att föredra.
Citera
2022-01-24, 18:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Nej, men om du riktar dig till ena hunden och båda tror att de gäller dem så kan de uppstå konflikter.
Olika namn på hundarna är därför att föredra.

Hundar är inte dumma på det viset.

Om du riktar dig mot en hund och per automatik bort från den andra så förstår de flesta hundar vem man riktar sig mot och vem det är man syftar på eftersom ingen av dem har en språklig förståelse för namnet i sig.

Förr var det ganska vanligt i Sverige (Är fortfarande vanligt på kontinenten.) att jägare döpte sina tikar till ett namn och hanhundarna till ett namn för att underlätta vid inkallningen. Den "nya" hunden lär sig att komma till ägaren genom att följa efter den äldre som har samma namn. Om man hade många hundar hade man ibland olika namn på dem, men ofta även då flera med samma där det var återkommande namn med generationsväxlingar.

Ingen vits att stå i skogen och ropa på "Fido, Rufus och Karo!" när det räcker att "bara" ropa "Karo!".
Citera
2022-01-24, 19:23
Medlem
Citat:
Hundar är inte dumma på det viset.

Om du riktar dig mot en hund och per automatik bort från den andra så förstår de flesta hundar vem man riktar sig mot och vem det är man syftar på eftersom ingen av dem har en språklig förståelse för namnet i sig.

Förr var det ganska vanligt i Sverige (Är fortfarande vanligt på kontinenten.) att jägare döpte sina tikar till ett namn och hanhundarna till ett namn för att underlätta vid inkallningen. Den "nya" hunden lär sig att komma till ägaren genom att följa efter den äldre som har samma namn. Om man hade många hundar hade man ibland olika namn på dem, men ofta även då flera med samma där det var återkommande namn med generationsväxlingar.

Ingen vits att stå i skogen och ropa på "Fido, Rufus och Karo!" när det räcker att "bara" ropa "Karo!".
Har du hittat på det själv. Jag känner inte en enda jägare som gjort så och jag har jagat i många år.
Döper igen hunden gör man när den försvinner och en ny plockas in men har fler hundar har de olika namn och så har det alltid varit.
Citera
2022-01-24, 19:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Har du hittat på det själv. Jag känner inte en enda jägare som gjort så och jag har jagat i många år.
Döper igen hunden gör man när den försvinner och en ny plockas in men har fler hundar har de olika namn och så har det alltid varit.

Nej, jag har inte hittat på det.
Bara för att du inte känner till det innebär inte att din begränsning i kunskap även gäller oss övriga. Att använda sig själv som måttstock för andras kunskap är direkt ologiskt då vi omöjligen har identiska erfarenheter, livshistoria och kunskapsförutsättningar.

Jag vet om en gammal jägare (Han lever inte längre.) som döpte alla sina tikar till Pia och alla sina hanhundar till Felix. Den sista Pia fick min sambo ta över när han gick bort.

Packhundar så som exempelvis Foxhounds (Vilka man i traditionellt jagar i stora grupper med.) sätter man vanligen ihop två och två med ett snöre. När man kallar på den äldre så ropar man dess namn och då kommer den och tar automatiskt med den yngre som på så sätt lär sig att komma när man ropar på den. På detta sätt präglar man dem på namnet och det fungerar inte om hundarna har olika namn. Hur svårt kan det vara att förstå?

Hundar bryr sig inte, det är det människor som förmänskligar hundarna som gör.

Men, men... Du får tro vad du vill...
Citera
2022-01-24, 21:13
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte hittat på det.
Bara för att du inte känner till det innebär inte att din begränsning i kunskap även gäller oss övriga. Att använda sig själv som måttstock för andras kunskap är direkt ologiskt då vi omöjligen har identiska erfarenheter, livshistoria och kunskapsförutsättningar.

Jag vet om en gammal jägare (Han lever inte längre.) som döpte alla sina tikar till Pia och alla sina hanhundar till Felix. Den sista Pia fick min sambo ta över när han gick bort.

Packhundar så som exempelvis Foxhounds (Vilka man i traditionellt jagar i stora grupper med.) sätter man vanligen ihop två och två med ett snöre. När man kallar på den äldre så ropar man dess namn och då kommer den och tar automatiskt med den yngre som på så sätt lär sig att komma när man ropar på den. På detta sätt präglar man dem på namnet och det fungerar inte om hundarna har olika namn. Hur svårt kan det vara att förstå?

Hundar bryr sig inte, det är det människor som förmänskligar hundarna som gör.

Men, men... Du får tro vad du vill...
Du känner EN jägare!!!!!
Hur många tror du jag känner efter många års jakt?
Tönt.
Citera
2022-01-24, 21:19
Medlem
Alonens avatar
Jycken ska självklart heta - Fido!
Citera
2022-01-24, 21:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Du känner EN jägare!!!!!
Hur många tror du jag känner efter många års jakt?
Tönt.

Är du dum i hela huvudet eller bara på insidan av det?

Jag jagar själv och känner ganska många jägare.
Jag gav exempel på en, jag skrev inte att det var den enda jag kände. Skrev dessutom att han numera är död.
Citera
2022-01-24, 21:30
Medlem
Citat:
Är du dum i hela huvudet eller bara på insidan av det?

Jag jagar själv och känner ganska många jägare.
Jag gav exempel på en, jag skrev inte att det var den enda jag kände. Skrev dessutom att han numera är död.
Så du rör dig bland jättemånga jägare som döper sina hundar till samma namn (sannolikhet noll på den) men som exempel tar du upp någon död gubbe.

Du gör bara bort dig. Jakthundar har egna namn och jägarna har vanligen en specifik relation med varje jakthund. Sluta svamla nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in