Citat:
Ursprungligen postat av
Gill.Bates
Splitta disken istället för att byta hårddisk rent fysiskt är väl en bra början
Sen låter det märkligt att du enbart har en "diskport", förmodligen SATA/SCSi som du tänker på kanske?
Om du nu inte sitter på en laptop utav äldre modell det klart!
Men mitt tips är att kolla här
https://youtu.be/Crleyglb4mo
Tänk dig en diskettport för en hårddisk. Just min har både HDD och SSD.
Förutom den så har min dator två HDDs för lagring, och en SSD för operativsystemet. Men dessa sitter internt och skruvade, så de är svåra att plocka ut. Diskporten är bara att trycka på en ejecttknapp, ungefär som en CD-spelare fungerar.
Tanken när jag köpte den där diskporten var att jag hade hittat typ 5-6 diskar som bara låg och inte användes, och hade inga platser kvar i chassit. Istället för att bara förvara diskarna, så köpte jag en sådan där port för att kunna, relativt enkelt byta diskar, även hotswap.
Så den sitter alltså i ett desktop-chassi. Är väl inte så vanliga nu för tiden, var dock inga bekymmer med att köpa en på amazon.
Och ja, det skulle vara en lösning att partionera om den SSDn som sitter i datorn. Den är ändå på 1Tera (och relativt nyinstallerad, så skulle inte göra så mycket om jag måste installera om den igen). Samtidigt så har jag två-tre andra SSD som bara ligger och inte används.