2022-01-22, 15:14
Medlem
Hejsan, hejsan

Ska prova dualboota för första gången tänker jag mig. Så får erkänna att jag är på lite djupt vatten för tillfället. Har tidigare bara haft ett OS per burk.

Har en dator som jag kör PopOS på, vilket jag skulle kunna förlora, har inte så mycket viktigt på den som inte ligger på molnet redan. Vill installera Manjaro på den med, eftersom så många surrar om Arch, och hur mycket som finns i AUR och liknande kommentarer.

Problemet, är följande, jag har på den här datorn en diskport eller vad det kallas. Jag kan alltså extremt enkelt byta disk på den. Både SSD och HDD. Det är den porten jag tänker använda mig av för Manjaro. Vet inte riktigt hur ofta jag kommer byta disk, men någon gång kommer det säkert kunna hända, och kommer det i så fall ställa till med något, alltså om jag byter disk och bootar in i Pop?? Då saknas ju en disk som den eventuellt förväntar sig tänker jag?

Det är en UEFI-installation om det spelar någon roll.
Citera
2022-01-22, 15:59
Medlem
link71s avatar
Kan du ej bah boota den disken du vill genom BoIS?
Så kan du ha allt inkopplat?
Mvh
Citera
2022-01-22, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hejsan, hejsan

Ska prova dualboota för första gången tänker jag mig. Så får erkänna att jag är på lite djupt vatten för tillfället. Har tidigare bara haft ett OS per burk.

Har en dator som jag kör PopOS på, vilket jag skulle kunna förlora, har inte så mycket viktigt på den som inte ligger på molnet redan. Vill installera Manjaro på den med, eftersom så många surrar om Arch, och hur mycket som finns i AUR och liknande kommentarer.

Problemet, är följande, jag har på den här datorn en diskport eller vad det kallas. Jag kan alltså extremt enkelt byta disk på den. Både SSD och HDD. Det är den porten jag tänker använda mig av för Manjaro. Vet inte riktigt hur ofta jag kommer byta disk, men någon gång kommer det säkert kunna hända, och kommer det i så fall ställa till med något, alltså om jag byter disk och bootar in i Pop?? Då saknas ju en disk som den eventuellt förväntar sig tänker jag?

Det är en UEFI-installation om det spelar någon roll.

Splitta disken istället för att byta hårddisk rent fysiskt är väl en bra början
Sen låter det märkligt att du enbart har en "diskport", förmodligen SATA/SCSi som du tänker på kanske?
Om du nu inte sitter på en laptop utav äldre modell det klart!

Men mitt tips är att kolla här

https://youtu.be/Crleyglb4mo

Eventuellt om du enbart skall labba och testa i de olika systemen, använda virtuella maskiner?
För jag personligen kan inte se din "vinst" att switcha mellan Debian och Arch genom att byta hårddiskar fram/tillbaka.

Ha det
Senast redigerad av Gill.Bates 2022-01-22 kl. 16:06.
Citera
2022-01-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates
Splitta disken istället för att byta hårddisk rent fysiskt är väl en bra början
Sen låter det märkligt att du enbart har en "diskport", förmodligen SATA/SCSi som du tänker på kanske?
Om du nu inte sitter på en laptop utav äldre modell det klart!

Men mitt tips är att kolla här

https://youtu.be/Crleyglb4mo

Tänk dig en diskettport för en hårddisk. Just min har både HDD och SSD.

Förutom den så har min dator två HDDs för lagring, och en SSD för operativsystemet. Men dessa sitter internt och skruvade, så de är svåra att plocka ut. Diskporten är bara att trycka på en ejecttknapp, ungefär som en CD-spelare fungerar.

Tanken när jag köpte den där diskporten var att jag hade hittat typ 5-6 diskar som bara låg och inte användes, och hade inga platser kvar i chassit. Istället för att bara förvara diskarna, så köpte jag en sådan där port för att kunna, relativt enkelt byta diskar, även hotswap.

Så den sitter alltså i ett desktop-chassi. Är väl inte så vanliga nu för tiden, var dock inga bekymmer med att köpa en på amazon.

Och ja, det skulle vara en lösning att partionera om den SSDn som sitter i datorn. Den är ändå på 1Tera (och relativt nyinstallerad, så skulle inte göra så mycket om jag måste installera om den igen). Samtidigt så har jag två-tre andra SSD som bara ligger och inte används.
Citera
2022-01-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Kan du ej bah boota den disken du vill genom BoIS?
Så kan du ha allt inkopplat?
Mvh

Disken som Pop ligger på är alltid inkopplad. Det är den installationen jag vill ha som daily så att säga. Antagligen kommer Manjaro också ofta/alltid sitta i. Men eftersom det då är så enkelt att byta disken på den platsen som den sitter på, så finns ju en möjlighet att jag någon gång, för något projekt kommer vilja använda den till en annan SSD för något skäl.

Citat:

Eventuellt om du enbart skall labba och testa i de olika systemen, använda virtuella maskiner?
För jag personligen kan inte se din "vinst" att switcha mellan Debian och Arch genom att byta hårddiskar fram/tillbaka.

Ha det

Kom på att en bild säger 1000 ord. Hittade inte den jag köpte, men den här ser ganska lika ut. Min har för 3,5 och för 2,5, den här har väl bara för 2,5 tror jag.

TYp så här ser den ut (Amazon.se)

I normalfallet kommer jag säkert ha både pop och manjaro disken inkopplade. Men som sagt, så kan det ju bli så att jag vill använda mig av någon annan disk, för något projekt, och det är ju det som är frågan, hur det blir för GRUB:en.
Citera
2022-01-22, 16:26
Medlem
link71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Disken som Pop ligger på är alltid inkopplad. Det är den installationen jag vill ha som daily så att säga. Antagligen kommer Manjaro också ofta/alltid sitta i. Men eftersom det då är så enkelt att byta disken på den platsen som den sitter på, så finns ju en möjlighet att jag någon gång, för något projekt kommer vilja använda den till en annan SSD för något skäl.

Kom på att en bild säger 1000 ord. Hittade inte den jag köpte, men den här ser ganska lika ut. Min har för 3,5 och för 2,5, den här har väl bara för 2,5 tror jag.

TYp så här ser den ut (Amazon.se)

I normalfallet kommer jag säkert ha både pop och manjaro disken inkopplade. Men som sagt, så kan det ju bli så att jag vill använda mig av någon annan disk, för något projekt, och det är ju det som är frågan, hur det blir för GRUB:en.
Förstår.
Önskar dig lycka till!mvh
Citera
2022-01-22, 22:05
Vad är vitsen med att swappa OS frekvent då?
Citera
2022-01-22, 23:23
Medlem
Citat:
Vad är vitsen med att swappa OS frekvent då?

Som vanligt, utmaningen i att göra det. Och kunskaperna man kan få från det. Har aldrig dubbelbootat förut.

Men jag kommer nog inte swappa så mycket. Gillar Pop ganska bra. Var mest att kunna testa Arch lite, eftersom jag som sagt, hört så mycket snack om hur bra det är. Istället för att blåsa om en hel disk, så kan det ju vara bra att testa på en annan disk lite snabbt och enkelt.

Just nu ser det ut som en fullösning är den närmaste. Att jag stoppar in en SSD och installerar på den, och sedan använder mig av att välja vilken disk jag ska boota från vid uppstart. Inte riktigt hur jag ville göra det, men i brist på annat så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in