2006-06-16, 21:47
Medlem
Anchis avatar
Snart är det dags för Stocholm jazzfestival igen, här är årets program:

http://www.stockholmjazz.com/artist_lineup/

Själv är jag mest intresserad av att se Maceo Parker, Miriam Makeba och Sting. En massa band som jag inte hört talas om ska spela, är det någon som har nåt tips på artister från repertoaren som man bör se?

Är det någon som har besökt festivalen tidigare?
Citera
2006-06-16, 22:02
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Jag skäms att säga att jag aldrig varit där, trots att jazz i princip är mitt yrke...men det har oftast berott på att jag jobbat, varit för fattig eller varit utomlands.

Tips är Lindha Kallerdahl om man är inne på det experimentiella...hennes man Fabian är också hörvärd.
Torbjörn Zetterberg är en trevlig kille och väldigt begåvad, honom och hans medmusikanter bör ses.
Och Lina Nyberg såklart, min "gamla" sångfröken och inspiratör..
Oscar Schönning, Magnus Lindgren, Kullhammar och Miriam Makeba känns också som något jag är intresserad av, speciellt Oscars band skulle jag vilja höra, gå och se honom gott folk - han är så snäll och trevlig!

Vad sen Petter, Lisa M och Eva Dahlgren har med jazz att göra det vete fåglarna...
Citera
2006-06-17, 15:47
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Jag skäms att säga att jag aldrig varit där, trots att jazz i princip är mitt yrke...men det har oftast berott på att jag jobbat, varit för fattig eller varit utomlands.

Tips är Lindha Kallerdahl om man är inne på det experimentiella...hennes man Fabian är också hörvärd.
Torbjörn Zetterberg är en trevlig kille och väldigt begåvad, honom och hans medmusikanter bör ses.
Och Lina Nyberg såklart, min "gamla" sångfröken och inspiratör..
Oscar Schönning, Magnus Lindgren, Kullhammar och Miriam Makeba känns också som något jag är intresserad av, speciellt Oscars band skulle jag vilja höra, gå och se honom gott folk - han är så snäll och trevlig!

Vad sen Petter, Lisa M och Eva Dahlgren har med jazz att göra det vete fåglarna...

Tack för tipsen! Jag har inte heller besökt festivalen tidigare, är hemskt sur på mig själv som inte såg Stevie Wonder för något år sedan. Det är nästan skandal att missa en sån briljant musiker!

Själv är jag sådär halvintresserad av experimentell jazz, är väl inte finsmakare nog... =)

Den där Oscar Schönning låter bekant, men jag kan inga detaljer. Det där med Petter och Eva Dahlgren är kanske för att fylla ut festvalen med fler musiker, eller så har "jazz" blivit en bredare musikstil, vad vet jag.
Citera
2006-06-17, 16:48
Medlem
BassInYoFaces avatar
Big Mama´s Gun har gett bra tips, så jag har inte mycket mer att tillägga. Om du inte har sett Maceo Parker tidigare, så kan jag säga att han och hans band är grymt att se live, fläskigt med drag!

Om jag skall vara lite negativ, så har detta evenemang tappat enormt mycket i kvalitet på senare år. Vad artister som Moneybrother (!?), Petter , Lisa Miskovsky, Eva Dahlgren m fl har på en jazzfestival att göra övergår mitt förstånd. Om det nu beror på kommersiella intressen, eller att de helt enkelt inte drar tillräckligt mycket folk med enbart jazzartister längre eller vad det kan vara för orsak till detta. Var själv flitig besökare fram till ett par år sedan, men nu finns det inte mycket av kvalitet att se längre tyvärr... de stora jazzartisterna uteblir.

Så. Nu har jag gnällt av mig och gått offtopic tillräckligt. Var defintivt inte meningen att paja din festivalupplevelse.
Citera
2006-07-02, 00:30
Medlem
Brillans avatar
Vad gör Sting på en jazzfestival? Är det den Sting jag tänker på?
Citera
2006-07-02, 16:02
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Tack för tipsen! Jag har inte heller besökt festivalen tidigare, är hemskt sur på mig själv som inte såg Stevie Wonder för något år sedan. Det är nästan skandal att missa en sån briljant musiker!

Själv är jag sådär halvintresserad av experimentell jazz, är väl inte finsmakare nog... =)

Den där Oscar Schönning låter bekant, men jag kan inga detaljer. Det där med Petter och Eva Dahlgren är kanske för att fylla ut festvalen med fler musiker, eller så har "jazz" blivit en bredare musikstil, vad vet jag.

Nja, vi satt just tre jazzmusikanter i en bil häromdan och pratade om just detta, tyvärr är det nog snarare som bassinyoface säger att festivalen har blivit en kommersialiserad, urholkad variant på sig själv. Det finns så grymt mycket bra jazzmusiker, men eftersom jazz inte drar folk i sig numer (jämfört med 50-60talet då det var den kommersiella musiken!) måste man ha lite stora namn att locka dit folket med.
Nu ska jag låta som en gammal kärring - men det är så hemskt synd att unga människor idag inte förstår hur underbart det är med jazz!
Så. Nu ska gammelfarmor sluta gnälla. Hipp hipp istället för de briljanta jazzmusiker som faktiskt är med på festivalen. (se mitt förra inlägg) Det finns hopp....
Citera
2006-07-02, 17:45
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Vad gör Sting på en jazzfestival? Är det den Sting jag tänker på?

Ja det är Sting som var med i The Police på 80-talet (om det var han du tänkte på)..
Tror själv att Jazzfestivalen har tvingats bredda sitt startfält för att överleva och blir mer "folkliga".
Jag saknar Rigmor Gustafsson i år.. Hon är en av Sveriges bästa jazzartister.
Citera
2006-07-02, 22:44
Medlem
wootens avatar
Fan, Umeås jazzfestival i fjol bräcker Sthlm:s jazzfest i år.
Nils Landgren bör ses av den som får tillfälle!
Citera
2006-07-03, 00:07
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Fan, Umeås jazzfestival i fjol bräcker Sthlm:s jazzfest i år.
Nils Landgren bör ses av den som får tillfälle!

När är den, sent oktober?

Själv bor jag ju i Årets Jazzstad 2006, men fan jag har inte sett/hört något om jazz här!!
Citera
2006-07-03, 13:54
Medlem
chillionaires avatar
Jag skulle se Neville Brothers, inte for att jag ar ett stort fan av deras musik men jag ALSKAR Aaron Nevilles rost! han ar en av mina favorit sangare. skit bra rost.. rekommenderar hans Jazz standard/american song book skiva "nature boy".... beautiful!

+ Nils Landgren.. och de som Anchi redan namnt.
Citera
2006-07-03, 14:22
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
När är den, sent oktober?

Själv bor jag ju i Årets Jazzstad 2006, men fan jag har inte sett/hört något om jazz här!!
Jepp, brukar vara i slutet på Oktober.
Vilken stad är Årets Jazzstad 2006?
Citera
2006-07-03, 15:05
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jepp, brukar vara i slutet på Oktober.
Vilken stad är Årets Jazzstad 2006?

Okej.. Får väl ta en tur upp på företagsekonomiska institutionen i Umeå för att veta exakt datum.. Det finns en lärare som älskar jazz och tapetserar med jazzaffischer över allt.

Jazzstad 2006 är Örnsköldsvik.. Väldigt mystiskt utnämnade tycker jag. Har bott här i 8 år och inte märkt av någon jazz alls (möjligen kanske man hittar något på Holmenblues?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in