Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-01-21, 13:21
Medlem
Hej. Jag har just flyttat från en stad där jag bott 15 år och trivts. Fick nytt jobb och var relativt angelägen om att få en fast plats ganska skyndsamt, så jag köpte mig en lägenhet relativt snabbt.
Affären som sådan var rimlig så i den delen inget konstigt. Men jag har redan som nyinflyttad fått känslan av att jag inte kommer att trivas i lägenheten jag köpt.

Därmed funderar jag på att sälja, trots att jag bara bott här i en dryg månad.
Har förstått att Skatteverket eventuellt skulle kunna ha synpunkter på det och dra på med en högre skatt för att man anser att det är affärsmässig verksamhet.
Vilket jag naturligtvis å det bestämdaste förnekar att det skulle vara.
Samtidigt, jag lär ju inte göra någon massiv vinst på försäljningen eftersom jag precis flyttat in - så det beskattningsbara underlaget är sannolikt ganska begränsat.
Hur bör jag tänka här, tror ni?
Citera
2022-01-21, 13:23
Medlem
Har du skaffat annat boende?
Citera
2022-01-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Hej. Jag har just flyttat från en stad där jag bott 15 år och trivts. Fick nytt jobb och var relativt angelägen om att få en fast plats ganska skyndsamt, så jag köpte mig en lägenhet relativt snabbt.
Affären som sådan var rimlig så i den delen inget konstigt. Men jag har redan som nyinflyttad fått känslan av att jag inte kommer att trivas i lägenheten jag köpt.

Därmed funderar jag på att sälja, trots att jag bara bott här i en dryg månad.
Har förstått att Skatteverket eventuellt skulle kunna ha synpunkter på det och dra på med en högre skatt för att man anser att det är affärsmässig verksamhet.
Vilket jag naturligtvis å det bestämdaste förnekar att det skulle vara.
Samtidigt, jag lär ju inte göra någon massiv vinst på försäljningen eftersom jag precis flyttat in - så det beskattningsbara underlaget är sannolikt ganska begränsat.
Hur bör jag tänka här, tror ni?
Vad skatteverket säger ska jag låta vara osagt, men i bankens ögon är det inga problem. Förmodligen går du back med tanke på mäklararvodet.
Citera
2022-01-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du skaffat annat boende?

Ja, det är ju den jag funderar på att sälja.
Citera
2022-01-21, 13:32
Medlem
Det ska inte vara något problem. Dom som har åkt fast har systematiskt köpt, renoverat och sålt lägenheter privat.
Citera
2022-01-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Vad skatteverket säger ska jag låta vara osagt, men i bankens ögon är det inga problem. Förmodligen går du back med tanke på mäklararvodet.

Möjligt. Det är dock på stans attraktivaste adress och jag köpte off market till ett pris som ligger något under vad bostäderna brukar gå för i området.
Så kan jag få ut vad jag köpte den för plus mäklararvode vore det naturligtvis trevligt.
Jag tror, eventuellt, att det vattennära läget (mindre än 1 meter till vatten) gör att man kanske kan få viss premie sommartid.
Jag köpte den ju nu när det var svinkallt och vattnet inte alls kommer till sin rätt.

Så jag har ändå vissa förhoppningar om att kunna nå break even.
Citera
2022-01-21, 14:18
Medlem
Megaforces avatar
Det är bara i stockholm som priserna fortsätter gå uppåt. Är det i resten av landet så lär det bli svårt att sälja med vinst efter mäklararvodet.
Citera
2022-01-21, 14:34
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är bara i stockholm som priserna fortsätter gå uppåt. Är det i resten av landet så lär det bli svårt att sälja med vinst efter mäklararvodet.

Därför säljer man själv lol
Citera
2022-01-21, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Det ska inte vara något problem. Dom som har åkt fast har systematiskt köpt, renoverat och sålt lägenheter privat.

Varför är det olagligt ?
Måste man starta företag och betala vinst skatten via sitt företag ?
Citera
2022-01-21, 15:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright

Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Varför är det olagligt ?

Det är inte olagligt, men som du är inne på, det beskattas som näringsverksamhet.
Citera
2022-01-21, 15:08
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Varför är det olagligt ?

Förmodligen har det då räknats som arbete att göra det som sin primära sysselsättning/inkomst.

T.ex. att flippa någon bil här och där med kväll/helg meck skulle förmodligen inte räknas som avlönat arbete, men börjar du hålla på som en blimeck/bilförsäljare på heltid så kommer det räknas som verksamhet ganska snabbt.
Citera
2022-01-21, 15:22
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är inte olagligt, men som du är inne på, det beskattas som näringsverksamhet.

Den som försöker att vara fiffig och undkomma de höga skatterna genom att uppge att bostaden är köpt för att bo trots att den ska säljas begår ett skattebrott

Mitt tips är att du ringer och snackar med en skattehandläggare som du tar namn och nummer till som du kan hänvisa till.
Att sälja en lägenhet är lugnt men fler än så kommer att bli svårt utan att undgå upptaxering av RSV.

Antagligen är det lugnt men dubbelkolla ändå. Du behöver ju inte säja ditt namn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in