• 2
  • 3
2022-01-21, 12:07
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Tror den bsta tgrden kan vara att ha hgre skatt p cigg precis som du sger, men i samma veva snka den p snus. Det hade kunnat f rkarna att anvnda sig av det minst dliga alternativet, och fortfarande tillfredsstlla deras nikotinberoende.

Kan bara instmma. Snusare frpestar ju dessutom inte omgivningen lika mycket som rkare gr, plus att snus inte r lika skadligt.
Citera
2022-01-21, 12:52
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag kan hlla med om att skatten p tobak redan r hgt. Jag har dock inget emot att man hjer skatten ytterligare.

Anledningen r att det helt enkelt r en produkt som samhllet inte behver. Jag frstr att det r jobbigt fr de som redan r beroende och d r viktigt att ha rd med kostnaderna fr sitt beroende.

Men fr oss alla andra s ser vi bara elnde och nackdelar med tobak.

* Rkaren stinker, jag snackar om att stinka s kraftigt att det r behagligare att g in ett soprum en varm sommardag.

* Tobaken r en produkt som tar av resurser som kunde gtt till mat och annat istllet eller att man ltit bli att odla verhuvudtaget = miljvinst.

* Rkarna fr en s dlig hlsa att hela deras lderdom r en enda pina med mnga besk till sjukvrden redan 10-30 r tidigare n andra svenskar.

* Tobak r en inkrsport till kraftigare droger.
Vi behver inte alkohol heller och socker r ocks ondigt och hlsofarligt. Att vi i Sverige ligger i botten vad det gller tobaksrelaterad ddlighet i EU beror p att vi anvnder snus i mycket strre omfattning n resten av EU. Snus minskar ocks risken att drabbas av Parkinsons Sjukdom, och minskar risken fr muncancer med 21%. Finns heller inget samband mellan snus och cancer i bukspottkrteln som man tidigare psttt, utan det sambandet gr endast att pvisa nr man blandar in andra rkfria tobaksprodukter. Jag ser mnga frdelar med snus.
Citera
2022-01-21, 12:58
Medlem
Kajahs avatar
Bra. Pengarna kan g till behandling av sjukdomar som rkare drar p sig 👍
Citera
2022-01-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Vi behver inte alkohol heller och socker r ocks ondigt och hlsofarligt. Att vi i Sverige ligger i botten vad det gller tobaksrelaterad ddlighet i EU beror p att vi anvnder snus i mycket strre omfattning n resten av EU. Snus minskar ocks risken att drabbas av Parkinsons Sjukdom, och minskar risken fr muncancer med 21%. Finns heller inget samband mellan snus och cancer i bukspottkrteln som man tidigare psttt, utan det sambandet gr endast att pvisa nr man blandar in andra rkfria tobaksprodukter. Jag ser mnga frdelar med snus.

Helt enig!
Citera
2022-01-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Folk kanske r trtta p att skatterna hjs, samtidigt som samhllet bara blir smre ?

Man kanske skulle f lite valuta fr pengarna staten konfiskerar?

Regeringen mste verkligen vara bankrutt just nu.

Hur ska dom annars ha rd att betala alla flyktingar som sover sen vaknar vid 14.00 fr att kunna lgga sig igen😧
Citera
2022-01-21, 15:02
Medlem
Man fr helt enkelt ta mindre tobak i spliffen!
Citera
2022-01-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffe98
Nu pratas de om att hja tobaksskatten ytterligare 3% den 1 Januari 2023 p all tobak. Blir s jdra trtt p detta och undrar nr dessa hjningar kommer avta?(frmodligen aldrig) snart blir de svrt o hitta en snusdosa under 30kr.

Klla: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13743186

/fluffe

Det r frsts inte irrelevant att skatteinkomsterna frn snus r nettoinbetalningar eftersom skador frn snus utifrn ett samhllsperspketiv r i princip noll. Att minska incitamenten att byta vana och hja lika p snus som p cigaretter r helt huvudlst utifrn ett folkhlsoperspektiv.

ESO som r en sjlvstndig kommitt under Finansdepartementet konstaterar att:

"En slutsats r att intkterna frn tobaksskatterna srskilt fr snus mer n vl tcker de samhllsekonomiska kostnader som uppstr till fljd av konsumtionen. Alkoholskatterna dremot motsvarar inte alkoholkonsumtionens samhllsekonomiska kostnader."

https://eso.expertgrupp.se/rapporter...ynd_och_skatt/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in