Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Jag kan hlla med om att skatten p tobak redan r hgt. Jag har dock inget emot att man hjer skatten ytterligare.
Anledningen r att det helt enkelt r en produkt som samhllet inte behver. Jag frstr att det r jobbigt fr de som redan r beroende och d r viktigt att ha rd med kostnaderna fr sitt beroende.
Men fr oss alla andra s ser vi bara elnde och nackdelar med tobak.
* Rkaren stinker, jag snackar om att stinka s kraftigt att det r behagligare att g in ett soprum en varm sommardag.
* Tobaken r en produkt som tar av resurser som kunde gtt till mat och annat istllet eller att man ltit bli att odla verhuvudtaget = miljvinst.
* Rkarna fr en s dlig hlsa att hela deras lderdom r en enda pina med mnga besk till sjukvrden redan 10-30 r tidigare n andra svenskar.
* Tobak r en inkrsport till kraftigare droger.
Vi behver inte alkohol heller och socker r ocks ondigt och hlsofarligt. Att vi i Sverige ligger i botten vad det gller tobaksrelaterad ddlighet i EU beror p att vi anvnder snus i mycket strre omfattning n resten av EU. Snus minskar ocks risken att drabbas av Parkinsons Sjukdom, och minskar risken fr muncancer med 21%. Finns heller inget samband mellan snus och cancer i bukspottkrteln som man tidigare psttt, utan det sambandet gr endast att pvisa nr man blandar in andra rkfria tobaksprodukter. Jag ser mnga frdelar med snus.