Citat:
Ursprungligen postat av
Fritidsforskarn
Yes! Har en egen liten skog så ved finns, och jag har bunkrat upp med det mesta
Precis! Lånen kommer finnas kvar, men om pengarna tappar sitt värde under
inflation så är det ju fördelaktigt att ha bostadslån.
Jag skulle vilja ha ca 50% belåning på husen, för räntor som motsvarar inflation ser jag
som gratislån, förutsatt att man investerar vettigt och inte konsumerar.
Ok, fantastiskt. Letar aktivt efter ett fritidshus själv, tror skiten kommer träffa fläkten inom något år.
Inflationen är bara fördelaktig om du har kvar en stabil inkomstkälla som utvecklas i takt med inflationen. Du får ta med i kalkylen att levnadskostnaderna kommer skena också.
Tycker mig läsa om många som lurar sig själv lite, som är högbelånade och hoppas på inflationen äter upp lånen. Ja, när det är tillgångsinflation som det varit sista decenniet så blir det ju så. Men i ett läge av stagflation som vi är i nu, nja. Löneökningar uteblir för de flesta, samtidigt som allting annat blir dyrare.
Börja bunkra upp med fiske- och jaktutrustning, testa allting att det fungerar. Köp frön en masse för odling. Vattenrengöring etc. Finns mycket att skriva du har säkert bra koll om du har en off-grid stuga.
Angående guld och silver så återstår det att se. Tror mer på handel med sprit, cigg, mat och läkemedel om skiten verkligen träffar fläkten. Men ja, nog kommer ädelmetallerna ha ett värde men det beror på hur illa det blir. Kryptovalutor tror jag inte ett skit på i en SHTF situation, lika lite som pengar på kontot.