2022-01-18, 10:10
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Funderar på hur man på bästa sätt bör placera sina finansiella tillgångar
så man inte blir utblottad vid händelse av krig och hög inflation

Bankmedel blir väl värdelösa vid hyperinflation, medan lån i stort sätt försvinner?

Globala Aktier/Fonder känns som bästa alternativet för långsiktigt sparande men
hur säkert är det att handla genom Avanza/Nordnet vid händelse av krig i Sverige?

Vad jag hört så påverkas börsen oftast negativt vid osäkerhet innan ett krig
och gynnas oftast under själva krigstiden.

Nathan Rothschild “Köp vid ljudet av kanoner och sälj till ljudet av trumpeter”

Har Villa, offgrid-stuga på landet och hus i utlandet, men har tyvärr valt att vara
nästintill skuldfri (belåningsgrad ca 5%) Har svårt att låna upp pga sjukpension.

Så har bör man agera för att skydda sina tillgångar på bästa sätt?

Så mkt lån som möjligt (om räntan är låg) Fastigheter, fysiskt guld och investera globalt
i Aktier/Fonder. "Lagom" med sparmedel på banken, och kontanter i SEK, EUR och USD?
Citera
2022-01-18, 11:20
Medlem
holmiums avatar
Du sitter nog hyfsat till då du förefaller att ha valmöjligheter.

Krig är i grunden finansiella operationer, dom som bombar och förstör länder med betalda och skuldfria fastigheter och infrastruktur gör detta med avsikt att kunna inkassera krigsskadestånd om dom vinner kriget, samt att "hjälpa till med återuppbyggnaden". Det sista låter ju fint men det handlar om att låna ut pengar för att bygga nya hus och vägar och därigenom skuldsätta folket i det besegrade landet.

Krig förs av ekonomiska skäl, inte för att "Putin är dum".
Citera
2022-01-18, 11:43
Medlem
Deckard-Cains avatar
Guldtackor
Citera
2022-01-18, 12:19
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Guldtackor
Vart köper du och hur stora?
På Tavex så är det en spread på ca 7,5% på 100g tackor, och mer på dom små
Är det inte mer lönsamt att köpa upp beg guldsmycken?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Du sitter nog hyfsat till då du förefaller att ha valmöjligheter.

Krig är i grunden finansiella operationer, dom som bombar och förstör länder med betalda och skuldfria fastigheter och infrastruktur gör detta med avsikt att kunna inkassera krigsskadestånd om dom vinner kriget, samt att "hjälpa till med återuppbyggnaden". Det sista låter ju fint men det handlar om att låna ut pengar för att bygga nya hus och vägar och därigenom skuldsätta folket i det besegrade landet.

Krig förs av ekonomiska skäl, inte för att "Putin är dum".
Intressant
Senast redigerad av Fritidsforskarn 2022-01-18 kl. 12:21.
Citera
2022-01-18, 12:38
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Guldtackor

Ja det är nog bästa alternativ ifall man kan gå runt med dem på sig, kan ju bli lite tungt till slut, de väger ju en del
Citera
2022-01-18, 14:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Funderar på hur man på bästa sätt bör placera sina finansiella tillgångar
så man inte blir utblottad vid händelse av krig och hög inflation

Bankmedel blir väl värdelösa vid hyperinflation, medan lån i stort sätt försvinner?

Globala Aktier/Fonder känns som bästa alternativet för långsiktigt sparande men
hur säkert är det att handla genom Avanza/Nordnet vid händelse av krig i Sverige?

Vad jag hört så påverkas börsen oftast negativt vid osäkerhet innan ett krig
och gynnas oftast under själva krigstiden.

Nathan Rothschild “Köp vid ljudet av kanoner och sälj till ljudet av trumpeter”

Har Villa, offgrid-stuga på landet och hus i utlandet, men har tyvärr valt att vara
nästintill skuldfri (belåningsgrad ca 5%) Har svårt att låna upp pga sjukpension.

Så har bör man agera för att skydda sina tillgångar på bästa sätt?

Så mkt lån som möjligt (om räntan är låg) Fastigheter, fysiskt guld och investera globalt
i Aktier/Fonder. "Lagom" med sparmedel på banken, och kontanter i SEK, EUR och USD?

Har du villa och off-grid stuga så har du ju det som majoriteten inte kommer ha, en bug out location.
Bunkra upp med mat, ved, diesel/bensin (vet att dieseln blir dålig med skiten dom blandar i), mediciner. Ja - det du behöver för att klara dig.

Måste fråga, hur menar du kring att "lånen i stort sett försvinner"?
Lånen finns kvar, men om du får en löneökning motsvarande inflationstakten så "inflateras de bort".
Att gå och ta massa lån är ett alternativ, men då bör nog tanken vara att det är fuck you pengar som utan tanke att betala tillbaka, som du köper något med ett värde av.
Citera
2022-01-18, 14:59
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Har du villa och off-grid stuga så har du ju det som majoriteten inte kommer ha, en bug out location.
Bunkra upp med mat, ved, diesel/bensin (vet att dieseln blir dålig med skiten dom blandar i), mediciner. Ja - det du behöver för att klara dig.
Yes! Har en egen liten skog så ved finns, och jag har bunkrat upp med det mesta

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Måste fråga, hur menar du kring att "lånen i stort sett försvinner"?
Lånen finns kvar, men om du får en löneökning motsvarande inflationstakten så "inflateras de bort".
Att gå och ta massa lån är ett alternativ, men då bör nog tanken vara att det är fuck you pengar som utan tanke att betala tillbaka, som du köper något med ett värde av.
Precis! Lånen kommer finnas kvar, men om pengarna tappar sitt värde under
inflation så är det ju fördelaktigt att ha bostadslån.

Jag skulle vilja ha ca 50% belåning på husen, för räntor som motsvarar inflation ser jag
som gratislån, förutsatt att man investerar vettigt och inte konsumerar.
Citera
2022-01-18, 15:16
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Yes! Har en egen liten skog så ved finns, och jag har bunkrat upp med det mesta

Precis! Lånen kommer finnas kvar, men om pengarna tappar sitt värde under
inflation så är det ju fördelaktigt att ha bostadslån.

Jag skulle vilja ha ca 50% belåning på husen, för räntor som motsvarar inflation ser jag
som gratislån, förutsatt att man investerar vettigt och inte konsumerar.

Ok, fantastiskt. Letar aktivt efter ett fritidshus själv, tror skiten kommer träffa fläkten inom något år.

Inflationen är bara fördelaktig om du har kvar en stabil inkomstkälla som utvecklas i takt med inflationen. Du får ta med i kalkylen att levnadskostnaderna kommer skena också.
Tycker mig läsa om många som lurar sig själv lite, som är högbelånade och hoppas på inflationen äter upp lånen. Ja, när det är tillgångsinflation som det varit sista decenniet så blir det ju så. Men i ett läge av stagflation som vi är i nu, nja. Löneökningar uteblir för de flesta, samtidigt som allting annat blir dyrare.

Börja bunkra upp med fiske- och jaktutrustning, testa allting att det fungerar. Köp frön en masse för odling. Vattenrengöring etc. Finns mycket att skriva du har säkert bra koll om du har en off-grid stuga.

Angående guld och silver så återstår det att se. Tror mer på handel med sprit, cigg, mat och läkemedel om skiten verkligen träffar fläkten. Men ja, nog kommer ädelmetallerna ha ett värde men det beror på hur illa det blir. Kryptovalutor tror jag inte ett skit på i en SHTF situation, lika lite som pengar på kontot.
Citera
2022-01-18, 16:13
Medlem
Uncorruptables avatar
Inledningsvis tror jag att det blir deflation, eventuellt centralbankstyrd deflation, dvs att man vill bromsa inflationen som finns överallt även på börserna, speciellt nu när man injicerat folk med massa gift också, fler folk som trillar av pinnen = bostadsbubblan brister, höjda räntor=bostadsbubblan brister, krig och misär på det = bostadsbubblan brister. Börsbubblan och bostadsbubblan brister, ja vad händer då. Börsen och bostäder kanske går ner 30-50 %. Detta skall absolut inte ses som ett råd, alla måste tänka själv kring sina investeringar, jag har ingen aning. Skulle inte förvåna mig med nya lockdowns nu.
Senast redigerad av Uncorruptable 2022-01-18 kl. 16:16.
Citera
2022-01-18, 20:09
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Ja det är nog bästa alternativ ifall man kan gå runt med dem på sig, kan ju bli lite tungt till slut, de väger ju en del

Finns bankfack eller kassaskåp hemma om ma. Har plats för det
Citera
2022-01-18, 20:12
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Vart köper du och hur stora?
På Tavex så är det en spread på ca 7,5% på 100g tackor, och mer på dom små
Är det inte mer lönsamt att köpa upp beg guldsmycken?

Jag har några som jag köpt på tavex främst 250g.
Citera
2022-04-26, 06:43
Medlem
Aktieklipparns avatar
Globala indexfonder, mark och guld känns som en bra placering
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-04-26 kl. 06:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in