2022-01-19, 17:01
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De som gråter och skriker för de fått en el-räkning på 8000 anser jag inte planerat så bra. Vår pissregering har bestämt att de som inte klarar enkel vardagsekonomi behöver hjälp, så de aldrig lär sig något. Du som har rörligt pris och planerar din ekonomi så du har råd att fira Jul fast du får en räkning på 8k säger jag inget om. (vet inte hur du planerar din ekonomi)

Det handlar nog inte om planering.
Nog för att jag trodde att elpriset skulle bli 25-30 procent högre den här vintern än förra... Men...
Det var nog egentligen väldigt få vanliga människor som hade räknat med att elpriset stundtals skulle dra iväg med 600-700 procent uppåt. Den uppgången fanns liksom inte i kalkylen hos folk just för att den var orimlig i tanken.

Lika lite som att snöröjare och lastbilsåkerier och bönder hade räknat med att dieselpriset skulle ligga på 20,92 kr idag när det låg på 13,32 kr i mars 2020.

Planeringen blir inget annat än en gissning.
Det är alltid lätt att veta vad man skulle gjort med facit i hand.

Vad blir nästa sak att planera för? En matkasse på ICA för 5000 kr mot vanliga 1000 kr.
Citera
2022-01-19, 17:16
Medlem
Västkustskts avatar
Tur att man har ved, 24 grader inne nu.

Mysigt värre.
Citera
2022-01-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Låter som fantastiska priser.

Kostnaden för mig på decemberräkningen med rörligt elpris blev 207 öre.
Ren jävla tur att mitt avtal sträckte sig över december, hade dessutom förbrukat runt 3500kw/h i december. Så den räkningen kunde ha blivit saftig.
Citera
2022-01-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Vad blir nästa sak att planera för? En matkasse på ICA för 5000 kr mot vanliga 1000 kr.

Som seglare i hårt väder är det troligen en god ide att förbereda sig för den perfekta stormen.

Ja.
Citera
2022-01-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Som seglare i hårt väder är det troligen en god ide att förbereda sig för den perfekta stormen.

Ja.

Det finns bara så mycket man kan förbereda sig för. Visst klarar man av ett par månader med svindyr el och matpriserna är redan märkbart dyrare nu än för ett par år sedan, bensin och diesel är dyrt, men skulle något galet hända som att dessa elpriser skulle hålla i sig samtidigt som maten går upp riktigt mycket från nuvarande pris så kommer vi se massuppsägningar av lägenheter där folk byter ner sig till mindre samt folk i hus som börjar sälja sin hus och flytta till lägenhet.

Jag bor just nu i en rätt dyr hyreslägenhet p.g.a. att läget är det bästa man kan få i en hyreslägenhet där jag bor, men skulle som sagt elpriserna hålla i sig och maten skena i pris så skulle jag börja kolla efter en lägenhet som kostar några tusenlappar mindre.
Citera
2022-01-19, 18:52
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Nja

Vi exporterar el.... När vi gick med i EU ställdes det dock krav på att vi skulle ansluta oss till det europeiska elnätet. Så nu måste vi svenskar konkurrera med tyskarna om elen. Vi svenskar har aldrig tjänat på att vi anslutit oss till det europeiska elnätet

Sverige har haft billig el, samtidigt lever vi i ett kallt land så jag tycker vi ska behålla elen för oss själva.

Nja o nja. Jag håller med dig. Men vi är enligt lag skyldiga att sälja en viss procent av våran elproduktion. Allt kan vi inte behålla. Dagar med sträng kyla, frysta vattendrag och måttlig blåst innebär ofta elbrist vilket medför att vi måste importera dyr el.

Landet styrs av inkompetenta dagdrömmare. Dom fattar politiska beslut men förstår inte konsekvenserna av sina egna beslut. När det sedan inte blir som man tänkt sig så skyller man ifrån sig på andra människor istället för att stå till svars för sin egna inkompetens. Sverige är ett stort jävla skämt.
Citera
2022-01-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://live.aftonbladet.se/supernyt...igen.XaOCS8BI4

”Ledande bensinkedjor höjer nu priserna igen. Under måndagen höjde exempelvis OKQ8 bensinpriset med 20 öre, och dieselpriset med 10 öre.

En liter 95-oktanig bensin kostar nu 19:29 kronor, och dieseln kostar 20:92 kronor.

Elpriserna inför tisdagen stiger också. I elområde 3 kostar en kilowattimme (kWh) 149 öre, och i elområde 4 153 öre. I norra Sverige, elområde 1 och 2, ligger priset på 18,4 öre. (TT)”

När ska det ta slut? Hur illa måste det bli för att svensken någonsin ska säga stopp?

Samhället förfaller på absolut alla områden och svensken får betala mer och mer för sitt misär.

Hur länge kommer svensken ta den i två:an och säga förlåt samtidigt?

Kommer medborgarna någonsin gå ut på gator och torg för att demonstrera denna sinnessjuka utnyttjande av befolkningen likt det som skett i Paris eller nyligen i Kazakstan?

Hur mycket tål svensken? Allt blir dyrare, allt blir sämre och svensken får svagare köpkraft när lönerna står i stort sätt still.

När är det nog?! När ska förändring krävas i politiken? Sänk skatten på bränsle och el!

Det måste ske ett regeringsskifte först. Dessa tomtar som sitter nu är för insyltade i alla nya reformer så dom kan inte ta sig ur det helskinnade. Den stora frågan är egentligen hur denna regering fortfarande kan öka i sympatimätningarna?
Citera
2022-01-19, 19:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
De som gråter och skriker för de fått en el-räkning på 8000 anser jag inte planerat så bra. Vår pissregering har bestämt att de som inte klarar enkel vardagsekonomi behöver hjälp, så de aldrig lär sig något. Du som har rörligt pris och planerar din ekonomi så du har råd att fira Jul fast du får en räkning på 8k säger jag inget om. (vet inte hur du planerar din ekonomi)

Om man i kanske 10 år haft en räkning som är på säg 2000/mån nov-mars i snitt och sen helt plötsligt får 6-7000 i snitt så kan jag inte påstå att det är dålig planering. Visst är det bra med en buffert men jag tror inte du räknar en räkning som kommer varje månad som oförutsedd. Oförutsett är mer att bilen pajar eller taket börja läcka och inte en tre gånger så hög räkning varje månad under okänd tid framöver. Men du är kanske saida och kan se i framtiden
Citera
2022-01-19, 19:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease

Ja.

Alla de som har uppfattats som dårar och bunkrat toapapper och konserver i sin bunker framstår nu som genier
Citera
2022-01-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om man i kanske 10 år haft en räkning som är på säg 2000/mån nov-mars i snitt och sen helt plötsligt får 6-7000 i snitt så kan jag inte påstå att det är dålig planering. Visst är det bra med en buffert men jag tror inte du räknar en räkning som kommer varje månad som oförutsedd. Oförutsett är mer att bilen pajar eller taket börja läcka och inte en tre gånger så hög räkning varje månad under okänd tid framöver. Men du är kanske saida och kan se i framtiden

Håller helt med. Vissa saker räknar man inte med. Några sådana skulle vara att hyresvärden tycker att hyran ska dubblas, att matpriserna dubblas över en natt eller att elräkningen blir 3 gånger dyrare än normalt på väldigt kort tid.

Varför har jag och många andra inte räknat med det? Jo för att elpriset har aldrig någonsin under mitt vuxna liv skiftat så kraftigt som det nu gjort. Det har inte hänt och om priset under alla dessa år bara rört sig aningen upp, kanske 20% eller så på kort tid så tror man inte att det kan hända. Man kanske räknar med att dessa 20% i ökning kanske en dag blir 40%, men ingen har väl räknat med 3 gånger dyrare el, det fanns liksom inte på kartan.

Jag undrar om vissa här i forumet också skulle säga samma som om maten ökade i pris 3ggr? Att "varför var du inte beredd? Varför har du inte räknat med en matkostnad på 21 000 i månaden istället för 7000?"
Citera
2022-01-19, 19:43
Medlem
Citat:

Den som skriker och gråter verkar vara du själv. Du är mycket missnöjd med vår regering och att andra människor lyckats planera sin ekonomi så att de får en subvention du gick miste om.

Sedan är det inte mycket till subvention i slutändan. Inbetald energiskatt kommer för många ändå vara högre än kompensationen.
Senast redigerad av palats 2022-01-19 kl. 19:48.
Citera
2022-01-19, 20:28
Medlem
Sladdarens avatar
Den här snubben är på rätt spår ang överklagan om högt elpris och han är ganska berättigad ilsk så det bolmar ur öronen, ni får haka på jargongen , gadda ihop er och framför allt alldrig rösta på vänstern ;-)

Mikael skäller ut regeringen i viralt klipp efter att ha fått en skyhög elräkning
: https://www.youtube.com/watch?v=N4SxUHmBZP0&t=178s

X-)

Elpriset för mig är kolungt men sen bor jag ju inte i 08 områden eller södra delen av sverige för den delen heller så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in