2022-01-17, 20:27
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ryssland hotar öppet med att ta till militär, har mobiliserat hundra tusen soldater.
Drönare med 2 meter i vingspann flyger över kärnkraftverk, riksdag och flygplatser. Men du fattar inte?

Då är det illa ställt med dina kognitiva funktioner.

2m i vingspann låter som random rc-plan i mina öron.
Att Ryssland hotat oss öppet samt att de mobiliserat 100.000soldater får du gärna visa källa på.

Mina kognitiva funktioner är det inget fel på. Frågan är hur det står till med dina om du på allvar tror ryssen är redo att anfalla. Ingen jag känner har nämnt att deras krigsplacerade söner och döttrar fått nån inkallelseorder, vilket de givetvis hade fått om försvarsmakten tror att det finns minsta risk för invasion.

Du och många andra på Flashback överreagerar kraftigt. 2m i vingspann är fullständigt normal storlek för amatör/ploj ”drönare” med vingar.
Citera
2022-01-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Fattar inte rysskräcken för fem öre i nuläget. Än mindre fattar jag varför de skulle flyga omkring med drönare över slott och riksdag. Vad eventuellt skulle de hoppas upptäcka som de inte redan vet? I andra trådar har det föreslagits att de testar vår beredskap, men kom igen!

Faktiskt är jag benägen att hålla med dig. Kopplingen till den nystartade myndigheten för psykologiskt försvar är intressant. Jag skulle i detalj vilja veta vilka utfästelser Sverige har gett inom EU-samarbetet vad anbelangar gemensamma militära aktiviteter. Om Sverige har gett löften om att tillsammans med övriga EU-länder skicka en försvarsstyrka till Ukraina så är det lätt att inse att den svenska opinionen på alla sätt först måste bearbetas.

Det skulle vara ett helt annat läge än att skicka svenska soldater, under en ädel FN-flagga, till oroshärdar i Afrika eller Asien.

Sedan finns det klassiska i bakgrunden. Det bästa sättet att ena ett splittrat och oroat folk är att hitta utrikes fiender.
Citera
2022-01-17, 20:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fattar inte rysskräcken för fem öre i nuläget. Än mindre fattar jag varför de skulle flyga omkring med drönare över slott och riksdag. Vad eventuellt skulle de hoppas upptäcka som de inte redan vet? I andra trådar har det föreslagits att de testar vår beredskap, men kom igen!
Det är givetvis varningar. Putin står med brallorna fullständigt nere om han bara hotar och hotar men låter sig bli fullständigt överkörd vad gäller Rysslands uttalade röda linjer.
Citera
2022-01-17, 20:48
Medlem
Ja va fan är bilderna/filmerna? Alla har mobil på sig idag och det måste ju finnas hur många övervakningskameror runt dessa objekt som helst. Det osar katt om hela denna situation tycker jag.
Citera
2022-01-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är givetvis varningar. Putin står med brallorna fullständigt nere om han bara hotar och hotar men låter sig bli fullständigt överkörd vad gäller Rysslands uttalade röda linjer.

Så svenskt luftförsvar skulle ha missat drönare som kommit inflygande österifrån och cirkulerat bl.a över F21? Ja i det läget är det bara att kapitulera direkt utan några större försvarsförsök.
Citera
2022-01-17, 20:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Men det är väl lite löjligt att flyga med smådrönare om man vill skicka en varning? Vore det inte bättre att kränka svenskt luftrum med stridsplan (vilket skett många, många ggr tidigare) om man är seriös?

Att flyga med en tvåmeters drönare är ju som att visa att man har ärtrör… Lovar att jag utan problem skulle kunna ta nån av mina DJI-drönare, lyfta från Karlaplan och flyga över slottet utan konsekvenser mer än att sådana som du skulle skita i brallan i tron att jag är lede fi.
Citera
2022-01-17, 20:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så svenskt luftförsvar skulle ha missat drönare som kommit inflygande österifrån och cirkulerat bl.a över F21? Ja i det läget är det bara att kapitulera direkt utan några större försvarsförsök.
Vad jag förstår syns inte dessa drönare på radar. Detta är dock endast vad jag har läst, det är inte mycket jag kan om krigsmateriel, men det förklarar varför drönarna "överraskar" oss om de nu gör det.

Ingen kan för övrigt veta att det är Ryssland, och någon vedergällning blir det inte. Att stressa just oss torde därför vara ett bra alternativ för Putin, för att han på något vis behöver visa att han agerar tillsist förstår till och med jag.
Citera
2022-01-17, 20:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men det är väl lite löjligt att flyga med smådrönare om man vill skicka en varning? Vore det inte bättre att kränka svenskt luftrum med stridsplan (vilket skett många, många ggr tidigare) om man är seriös?

Att flyga med en tvåmeters drönare är ju som att visa att man har ärtrör… Lovar att jag utan problem skulle kunna ta nån av mina DJI-drönare, lyfta från Karlaplan och flyga över slottet utan konsekvenser mer än att sådana som du skulle skita i brallan i tron att jag är lede fi.
Skulle Ryssland börja flyga stridsplan över oss varje dag så riskerar förstås Putin mer än om han kör drönare över skyddsobjekt.
Citera
2022-01-17, 21:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Skulle Ryssland börja flyga stridsplan över oss varje dag så riskerar förstås Putin mer än om han kör drönare över skyddsobjekt.

En bra jämförelse är att jag råkar skicka över ett gäng pingpong bollar på grannens tomt. Lite skillnad mot att jag råkar slå tennisbollar genom grannens fönsterrutor.

Inget har hänt hur mycket ni USA kramare än önskar.
Citera
2022-01-17, 21:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En bra jämförelse är att jag råkar skicka över ett gäng pingpong bollar på grannens tomt. Lite skillnad mot att jag råkar slå tennisbollar genom grannens fönsterrutor.

Inget har hänt hur mycket ni USA kramare än önskar.
Precis. Lite pingisbollar som du "råkar" slå i grannens middagstallrik kommer aldrig att leda till åtal, men börjar du slå sönder hans rutor blir du utfryst på hela gatan. Eventuellt kommer polisen.

Något har hänt. Vi får pingisbollar i maten varje dag.
Citera
2022-01-17, 22:14
Medlem
Citat:
Vad skulle det budskapet vara? Att de kan flyga drönare?

Drönaren i sig är ointressant, budskapet är att de kan komma igenom vårt försvar (har ni något?) med något som kan bära med sig vapen. För försvaret blir det en påfrestning på det viset att de kan aldrig vara helt säkra på att de drönare som observeras inte bär med sig någon typ av vapen. Försvaret kommer alltså att behöva oroa sig för varje drönare som kommer, och agera på något passande sätt, eventuellt genom att börja skjut ner dem när de lämnar tätbefolkat område.
Citera
2022-01-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Drönaren i sig är ointressant, budskapet är att de kan komma igenom vårt försvar (har ni något?) med något som kan bära med sig vapen. För försvaret blir det en påfrestning på det viset att de kan aldrig vara helt säkra på att de drönare som observeras inte bär med sig någon typ av vapen. Försvaret kommer alltså att behöva oroa sig för varje drönare som kommer, och agera på något passande sätt, eventuellt genom att börja skjut ner dem när de lämnar tätbefolkat område.

Det stör ju flygtrafiken också. Innebär stora risker för flyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in