2022-01-17, 11:22
Medlem
Facades avatar
Hej!

Alla har ibland problem med att somna.
Var vanligt för mig förut då jag var oerhört stressad på arbete som fick mig att ligga vaken hela nätterna och fundera på tekniska lösningar i ett nästintill apatiskt läge.
Men det hade sin förklaring till stressen på arbetet.
Sedan jag slutade har det försvunnit, tills nu.
Tillägger att mitt nuvarande arbete är som ren semester i jämförelse och i överlag, det är absolut noll stress i det.
Jag fick det för andra gången nu inatt, förra gången var strax innan jul och det betyder alltså att jag somnar vid kanske 04.30 på morgonen efter att ha gått och lagt mig vid 21.30-22 tiden.
Gången innan jul kommer jag knappt ihåg men angående gårdagen var jag helt slut. Frugan och ungen var hos en kompis hela helgen så jag satsade stenhårt på att få färdigt mycket projekt hemma, slitit hela helgen med det och igår (söndag) kväll var jag helt slut.
Skönt att bädda ned sig i sängen.
Omöjligt att somna.
Tankar går i 200 blås och så fort jag försöker lugna ned dom så flyger de iväg på något helt annat och spinner igång en fullständig utredning av tankarna i hjärnan. Gärna 3-4st sådana samtidigt.

Nu är detta inte helt ovanligt men det är jobbigt att ligga en hel natt med så mycket tankar i huvudet så man får huvudvärk och brist på sömn.

Vad kan man egentligen göra åt detta?
Självklara svaret är ju att slappna av, det är ju allt som behövs.
Men hjärnan går på autopilot och bombarderar med problem, lösningar, teorier osv. Inatt låg jag och tänkte hur man skulle bygga en robot tusenfoting och fastnade på hur den mekaniska konstruktionen av dess ben skulle se ut, specifikt den ledade infästningen mot kroppen för att få en naturlig rörelse. Helt onödigt och aldrig något jag aldrig kommer bry mig om.
Men tankarna är omöjliga att få bort och det spinner bara vidare och vidare i en ond spiral.

Finns det någon här som har/haft liknande bekymmer?
Jag vill bara sova så jag orkar med arbetet dagen efter, och behöver tips på hur man bär sig åt att ”lugna ned” hjärnan när det är dags att sova.
Senast redigerad av Facade 2022-01-17 kl. 11:24.
Citera
2022-01-17, 12:40
Medlem
Gå till Vårdcentral och be om att få Propavan utskrivet, en tablett som inte är beroendeframkallande och bland de svagare sömntabletterna men fungerar om man har tillfälliga sömnbesvär. Sen måste du försöka stressa ner så mycket det går själv för tabletter gör inte hela jobbet.
Citera
2022-01-17, 12:46
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hej!

Alla har ibland problem med att somna.
Var vanligt för mig förut då jag var oerhört stressad på arbete som fick mig att ligga vaken hela nätterna och fundera på tekniska lösningar i ett nästintill apatiskt läge.
Men det hade sin förklaring till stressen på arbetet.
Sedan jag slutade har det försvunnit, tills nu.
Tillägger att mitt nuvarande arbete är som ren semester i jämförelse och i överlag, det är absolut noll stress i det.
Jag fick det för andra gången nu inatt, förra gången var strax innan jul och det betyder alltså att jag somnar vid kanske 04.30 på morgonen efter att ha gått och lagt mig vid 21.30-22 tiden.
Gången innan jul kommer jag knappt ihåg men angående gårdagen var jag helt slut. Frugan och ungen var hos en kompis hela helgen så jag satsade stenhårt på att få färdigt mycket projekt hemma, slitit hela helgen med det och igår (söndag) kväll var jag helt slut.
Skönt att bädda ned sig i sängen.
Omöjligt att somna.
Tankar går i 200 blås och så fort jag försöker lugna ned dom så flyger de iväg på något helt annat och spinner igång en fullständig utredning av tankarna i hjärnan. Gärna 3-4st sådana samtidigt.

Nu är detta inte helt ovanligt men det är jobbigt att ligga en hel natt med så mycket tankar i huvudet så man får huvudvärk och brist på sömn.

Vad kan man egentligen göra åt detta?
Självklara svaret är ju att slappna av, det är ju allt som behövs.
Men hjärnan går på autopilot och bombarderar med problem, lösningar, teorier osv. Inatt låg jag och tänkte hur man skulle bygga en robot tusenfoting och fastnade på hur den mekaniska konstruktionen av dess ben skulle se ut, specifikt den ledade infästningen mot kroppen för att få en naturlig rörelse. Helt onödigt och aldrig något jag aldrig kommer bry mig om.
Men tankarna är omöjliga att få bort och det spinner bara vidare och vidare i en ond spiral.

Finns det någon här som har/haft liknande bekymmer?
Jag vill bara sova så jag orkar med arbetet dagen efter, och behöver tips på hur man bär sig åt att ”lugna ned” hjärnan när det är dags att sova.

Du har slitit hela helgen med något, det har nog triggat igång kroppens stressystem (autonoma nervsystemet) eftersom du har ett minne av det. Du får skapa små spärrar mot att stressa, gör hälften av vad du planerat. Träna, unvik alkohol när du kommit upp i varv.
Citera
2022-01-17, 18:04
Medlem
Turbomachines avatar
Känner igen mig i problemet som du har, var vanligare för min del när jag jobbade skift, nu med bara dagtidsjobb så har jag inte det lika ofta men det händer ibland.
Citera
2022-03-10, 07:32
Medlem
Bra fråga. Säg till om du kommer på något som fungerar för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in