Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-17, 09:02
Medlem
Ni som har under 100,000 brutto behöver inte skriva.

Ni som har mycket - vad gör Ni

Ligger Ni still och låter aktierna ticka vidare eller gör Ni affärer och omsätter.

Några som helt enkelt slutat jobba när utdelningarna blivit tillräckligt höga.

Eller dragit ner arbetet till halvtid/deltid

Eller startat eget där ni inte tjänar nämvärda pengar men det blir lite plus och
ni trivs med livet och äger er tid.

Hur många av er ser utdelningarna som manna-från-himlen och lön som ni gör av med/lever lyxliv
för -

Resp

Hur många är besatta av Mer Skall Bli Mer - dvs varenda utdelningskrona skall investeras i nya aktier.

Ni som investerar hela utdelningarna - hur vanligt är det att ni lägger udelningarna från Bolag A i
dess helhet i nya aktier i Bolag A osv
Citera
2022-01-17, 09:49
Medlem
Återinvesterar allt tills jag kan leva på utdelningen. Täcker nu mina fasta kostnader och lite mer.

Sällan jag köper i samma bolag, brukar köpa i samband med lön då blir det en klumpsumma som investeras i mest olika befintliga och ibland nya innehav. Har rätt bred portfölj.

Säljer väldigt sällan, ibland om jag har 100%+ och kan köpa en bra liknande aktie så kan jag sälja 50% och sprida riskerna.

Skulle kunna jobba 6 månader och vara ledig 6 månader per år men prioriterar att spara mer och återinvestera tills jag kommer tills den summan jag vill.

Planen är lite flytande och blir det inte leva helt på det så kan ju alltid utdelningen användas för att förgylla livet och familjens när det är dags för sånt.
Citera
2022-01-17, 12:17
Medlem
Har inga enorma utdelningar men kanske 150k per år eller så (innan skatt). Jag återinvesterar rubbet och i år har jag börjat investera det i en guld ETF och tanken var att lägga det på en fin klocka när det nått en viss summa.

Men nu när det faktiskt skulle räcka till en helt ok klocka så kan jag inte förmå mig att göra slag i saken då det skulle ge mig ångest att ta ut pengar från portföljen och se värdet sjunka. Däremot kanske jag gör slag i saken i framtiden om börsen i övrigt rusar uppåt och uppväger att jag säljer lite guld.
Citera
2022-01-17, 12:44
Medlem
Jag ökade min nettoförmögenhet med 1,7 miljoner mellan jan 21-jan 22 (fastighet, fordon & samlingar ej medräknat). Av detta är ca 170k~ utdelningar.

Just nu fokuserar jag på att hedgea mitt innehav. Började köpa på mig guld och silver, och allokera kapital till preferensaktier och obligationer under förra sommaren. Har kvar en del tillväxtaktier som har fått smaka grus sen årsskiftet, men överlag har det - hittills - gått bättre än index.

Viktigt att inte gifta sig med sina aktier. Du investerar pengar för att tjäna pengar. Tror jag inte längre på något gräver jag upp den med roten och omplacerar.

Filosofin är att lönen betalar mitt leverne och att kapitalinkomsterna återinvesteras. Ska jag vara helt ärlig minns jag inte när jag sist gjorde ett uttag från pengamaskinerna för att köpa prål. Visst är det så att mycket vill ha mer. Det blir som en årlig tävling mot dig själv att få kapitalet att växa sig större.

Utdelningarna placeras i tillgången som jag värderar högre just den perioden, alldeles oavsett var utdelningen kommer ifrån.
Citera
2022-01-17, 13:42
Medlem
Boggonthebeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har inga enorma utdelningar men kanske 150k per år eller så (innan skatt). Jag återinvesterar rubbet och i år har jag börjat investera det i en guld ETF och tanken var att lägga det på en fin klocka när det nått en viss summa.

Men nu när det faktiskt skulle räcka till en helt ok klocka så kan jag inte förmå mig att göra slag i saken då det skulle ge mig ångest att ta ut pengar från portföljen och se värdet sjunka. Däremot kanske jag gör slag i saken i framtiden om börsen i övrigt rusar uppåt och uppväger att jag säljer lite guld.

150k per år, wow vad investerar du i får man fråga? vad för ETFs?
Citera
2022-01-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boggonthebeat
150k per år, wow vad investerar du i får man fråga? vad för ETFs?

Value stocks, S&P 500, världsaktiefonder och energi just nu. Energibolag ger ofta uppåt 4-6% utdelning.

Men jag är inte så säker på att det är bra att jaga utdelningar. Åtminstone där jag bor (USA) så får man skatta en hel del på dessa så fram tills pensionen hade det egentligen varit bättre att inte ha någon utdelning.
Citera
2022-01-17, 15:10
Medlem
Återinvesterar för det mesta all utdelning i någon av de aktier jag redan äger (ett 20-tal olika).
Citera
2022-01-17, 16:23
Medlem
Gör av med mina utdelningar - ser dem som tillskottslön - blir det över så blir det - blir det inte
so what - knappt 100 k efter skatt - har ej ISK. Gifter mig med mina aktier och anser att värdeökningarna skall räcka som sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in