Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-16, 22:27
Medlem
Hej! Har klantat mig lite. Har Telia fiber med router Technicolor TG799vacXstream.
Jag tröttnade på barnens surfande och har stängt av Wi-Fi o bytt lösenord men till slut tröttande jag och gick in i routernas inställningar genom att via 192.168.1.1 och sen genom att logga in med AcessKey ta bort Wi-Fi helt. Trodde jag skulle kunna gå in igen och bara ändra till On men nu kommer jag inte in på 192.168.1.1 och inte heller nåt annat alternativ som Telia ger. Kommer inte åt adminsidan. Wi-Fi syns inte nån stans då jag ju avaktiverat det och på routern lyser blå lampa. Vad behöver jag göra för att komma in i routern igen?
Citera
2022-01-16, 22:29
Bannlyst
Hur fan ska du ansluta till din router om du stängt av WiFi? Nästan alla routers sedan 2008 har en säkerhetsfunktion där man inte kan stänga av WiFi av naturliga skäl. Den där routern är bara att kasta.
Citera
2022-01-16, 22:31
Medlem
Fungerar det inte att ansluta datorn till routern med en sladd heller, och du har också provat att starta om routern? Då kanske nästa steg är att försöka återställa routern. Finns det inte en reset-knapp?
Citera
2022-01-16, 22:34
Medlem
AdMortems avatar
Kan du inte scanna routern med mobilen?

Gjorde någonting liknande när jag prövade hur olika saker funkar och ville se det med att dölja wifi. Visade sig vara en bra orsak till återställning.
Citera
2022-01-16, 22:41
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-03-01
Hur fan ska du ansluta till din router om du stängt av WiFi? Nästan alla routers sedan 2008 har en säkerhetsfunktion där man inte kan stänga av WiFi av naturliga skäl. Den där routern är bara att kasta.
Känner du till att det finns något som kallas Ethernet?

Man stoppar alltså in en RJ45 eller 8P8C kabel i routern.

Den där "säkerhetsfunktionen" du pratar om har jag aldrig sett. Hur kan det vara en säkerhetsfunktion när man blir hindrad att stänga av någonting som potentiellt kan vara en sårbarhet?

@TS, använd en kabel eller gör en fabriksåterställning på routern (Dock kommer du behöva konfigurera om allt).
Citera
2022-01-16, 23:28
Medlem
Jag har prövat att från modemet koppla Ethernet sladd till dator och kan då använda fiber men kommer ej in på adminsidan. TV funkar att kolla på men denna går ju ej via routern. Vad är det som gör att jag inte kommer in på adminsidan? Kommer ej in där på någon annans mobil eller dator heller. Måste det vara från samma ip adress som Wi-Fi?
Citera
2022-01-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohikanen
Hej! Har klantat mig lite. Har Telia fiber med router Technicolor TG799vacXstream.
Jag tröttnade på barnens surfande och har stängt av Wi-Fi o bytt lösenord men till slut tröttande jag och gick in i routernas inställningar genom att via 192.168.1.1 och sen genom att logga in med AcessKey ta bort Wi-Fi helt. Trodde jag skulle kunna gå in igen och bara ändra till On men nu kommer jag inte in på 192.168.1.1 och inte heller nåt annat alternativ som Telia ger. Kommer inte åt adminsidan. Wi-Fi syns inte nån stans då jag ju avaktiverat det och på routern lyser blå lampa. Vad behöver jag göra för att komma in i routern igen?

Om återställning av routern

FABRIKSÅTERSTÄLL WIFI-ROUTER

https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstall-wifi-router
Citera
2022-01-17, 06:57
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Funkar inget tips så ringer du Telias kundtjänst, de kan återställa den åt dig.
Citera
2022-01-17, 07:20
Bannlyst
Köp en bra router istället för telia kommunist skit till router.
Citera
2022-01-17, 08:23
Medlem
Muppetys avatar
Det brukar finnas en liten knapp på de flesta routrar som man trycker in med en penna eller nått o håller inne den i 30 sekunder eller så. Så återställs allt.
Citera
2022-01-20, 20:38
Medlem
NoReplys avatar
Tryck på knappen med den blå lampan, håll bed tills den byter färg till grönt/gult.
Pooff. Wifi fungerar igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in