2022-01-18, 19:27
Medlem
Ryssarna skickar drönare med ljus på för att avleda uppmärksamheten från drönarna kring objekt som dem egentligen är ute efter att kartlägga. Tror folk på riktigt att ryssarna inkl nato inte redan har detaljerade/blueprints på forsmark m.fl. objekt sedan decennier?

Frågan är vad dem egentligen är ute efter att dokumentera..
Citera
2022-01-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hola3210
Ryssarna skickar drönare med ljus på för att avleda uppmärksamheten från drönarna kring objekt som dem egentligen är ute efter att kartlägga. Tror folk på riktigt att ryssarna inkl nato inte redan har detaljerade/blueprints på forsmark m.fl. objekt sedan decennier?

Jag tror dom visar vad som kommer att bombas om man inte går med på krav.
Citera
2022-01-18, 19:34
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Det är inte Ryssland som ligger bakom, men USA.
Jag påstår inte att Ryssland ligger bakom, men jag undrar vad du har för minsta lilla bevis för att USA ligger bakom detta.

Citat:
Vad skulle syftet vara annars?
Bara för att offentligheten inte vet så betyder det inte att du vet. Förklara var du fick informationen ifrån om att det skulle vara USA eller något NATO-allierat land. Är det möjligtvis en uppvärmd glaspipa fylld med fina vita kristaller?

Citat:
De vill få svenskarna att ansluta sig till Nato. Ren och skär skrämseltaktik.
En mycket mer logisk konspirationsteori med tanke på vad som är aktuellt på tapeten just nu på Rysslands initiativ vore väl isåfall att anta att Ryssland vill driva upp saker och ting i Europa för att rättfärdiga en bild av ett expanserande NATO som ett yttre hot den Ryska säkerheten och därmed befoga sina aggressioner. Nu säger jag inte att det är så, utan jag visar bra hur dåligt genomtänkt din konspirationsteori är.

Nå. Fram med bevisen. Du har ingenting att gå på. Bara en massa påhitt.

Citat:
De här kraftverken är redan kartlagda i detalj med hjälp av spionsatelliter.
Ryssland har inte den kapaciteten när det gäller rekning inför exempelvis specialoperationer. Då behöver du dels testa responsen och dels ha detaljerade bilder på mycket närmare håll, något som en rysk satellit inte klarar. Du vill veta om det finns nya förstärkningar på dörr osv.

Satelliter kan inte genomföra signalspaning så som en drönare kan.

Men du är ju en militär expert, så, bäst vi lyssnar på dig.

Citat:
Pågår samtidigt en kampanj i sociala medier med syfte att skrämma Svensken för Ryssen. Allt för att skapa en opinion för anslutning till nato, något som varit på tapeten många gånger tidigare.
Sjukt.. så du håller alltså med min konspirationsteori om att det är Putin som ligger bakom dessa drönare. Jag vet inte om jag håller med dig där, men ja det är fullt möljigt.
Citera
2022-01-18, 19:37
Medlem
526s avatar
Finns det någon bild . . någonstans?
Citera
2022-01-18, 19:39
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hola3210

Ingenting alls, det är tveksamt om drönarna ens har kameror ombord. Ryssland är naturligtvis helt ointresserade av våra industrianläggningar. Hela insatsen handlar om att håna Sverige inför öppen ridå genom att låta drönare gå in i Stockholm ovanför slottet och regeringshögkvarteret.
Citera
2022-01-18, 19:43
Kan det vara så att Ryssland vill få Sverige att gå med i Nato så de har en anledning att anfalla väst? 🤔
Citera
2022-01-18, 19:46
Medlem
Man visar vad som kommer hända om man inte lägger ner vapen när Ryssarna kommer.
Citera
2022-01-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Varför finns ens militära spaningsdrönare, om en satellit kan göra jobbet?
Du borde tipsa försvarsmakten om din logiska slutsats. Idiot.
Molniga dagar i aktiva krigssituationer eller när man ska bomba bröllop. Vill du vara incognito och har tid att vänta på bättre väder är satellit rätt val. Drönarna är inte för spioneri främst, de är vapen.
Citera
2022-01-18, 19:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Molniga dagar i aktiva krigssituationer eller när man ska bomba bröllop. Vill du vara incognito och har tid att vänta på bättre väder är satellit rätt val. Drönarna är inte för spioneri främst, de är vapen.

Drönare används för realtids-span och klarar givetvis att dokumentera ett objekt från alla möjliga vinklar på en kort stund.
Något som är omöjligt med satellit.
En satellitbild kan dessutom bli föråldrad inom ett dygn, vilket kan vara av betydelse.

Någon/några verkar här inte bry sig om inkognito och/eller har inte tid att vänta.
Citera
2022-01-18, 20:00
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Ryssland har inte den kapaciteten när det gäller rekning inför exempelvis specialoperationer. Då behöver du dels testa responsen och dels ha detaljerade bilder på mycket närmare håll, något som en rysk satellit inte klarar.
Rent spontant så tänker jag, fan den här killen måste ju jobba på Kreml! Eller kan sådan kännedom över ryska satelliter vilken lirare som helst känna till?
Citera
2022-01-18, 20:09
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Rent spontant så tänker jag, fan den här killen måste ju jobba på Kreml! Eller kan sådan kännedom över ryska satelliter vilken lirare som helst känna till?

Vilket var hela min poäng och jag är glad att du håller med. Faktum är att ingen utav oss vet. Därför är det jag svarade på inte ens värd sin vikt i skit.

Ryska satelliter har alltså ingenting med huruvuda nato (fullständigt orealistiskt) eller ryssland (möjlig aktör) ligger bakom drönarna.
Citera
2022-01-18, 20:19
Medlem
merrymaidens avatar
Hur vet man att det här inte var någon tonåring som provflög sin julklappsdrönare i tron att vi lever i ett öppet land och att han som medborgare får lov att titta på regeringskansliet uppifrån?

Jag gav en drönare i julklapp till ett barn - drönaren var i kamoflagefärg och gick på ett par tusen med en rejäl flygvidd. Är man paranoid kan den säkert betraktas som "militär" men det är ju en helt subjektiv fråga.

Om det här är en del av rysslandsparanojan så kan man ta oerhört detaljerade bilder från vanliga flygplan en klar dag - alltså behövs inte några drönare för att veta hur Rosenbad är inuti. Det dräller av folk som varit där i alla möjliga ärenden - långt in på 90-talet var det bara att knata in från gata - för att inte tala om alla som jobber som allt från vaktmästare till minister.... Jag gissar att detta är en helt vanlig medborgare som haft lite kul med sin nya drönare, men att händelsen passar in i narrativet om Ryssland just nu.

PS - om Ryssland vill ha detaljerad info om Rosenbad så kan de väl förslagsvis börja med att kolla med rysktalande personer som jobbat i Rosenbad. Det finns gott om personer som är lojala med Ryssland eller vill tjäna en extra hacka som kanske jobbar som städare eller vad som helst i Rosenbad. Jag har själv haft extrajobb på matsalen där, när jag var student. Ingen kollade mig.
Senast redigerad av merrymaiden 2022-01-18 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in