2022-01-16, 13:16
Medlem
Någon luffare som kallar sig för *a&# Ch&i#toffe& *ju#be&g skulle sälja mig en PS5:a på Facebook för 5.000. Han fick 1.000 i förväg, stängde ned kontot (aktivt sedan 2009) och försvann upp i rök. Han swishades pengar till ett telefon-nummer, även det tillhörandes samma namn.

Någon har kvar en annan profil på Facebook med personens namn, som bara är en bild personens id-kort:

https://www.facebook.com/profile.php?id=10007342026330@

Den facebook-profil som jag handlade med var en annan. Jag gjorde dåligt med eftersökning, men varnar andra för att inte falla för samma luffar-trick.

Telefon-numret jag swishade till är:

0729084395

Fullt namn och Person-nummer är:

*a&# Ch&i#toffe& *ju#be&g
840818-XXXX
========================================

* = l
# = s
& = r
@ = 5

Namnet maskat

/Mod
Senast redigerad av Chantre 2023-06-11 kl. 01:56. Anledning: Maskering namn
Citera
2022-01-16, 13:23
Medlem
knark-kungens avatar
5 lax, hur naiv får man bli?
Citera
2022-01-16, 13:30
Medlem
Jag har gjort kap på TV-spels konsoller sen tidigt 90-tal och besitter ett 50-tal stycken. Om man inte chansar missar man. Snubben blåste mig på en tusenlapp, uppenbart en luffare desperat efter deg, men han gav ett legit intryck via konversation. Fem lax låter inte helt jävla osannolikt, om de går för 7 på Tradera (obruten förpackning). Det gäller vara om sig o kring sig, men jag var lite för ivrig, då jag hade lite extra deg på kontot och har aldrig blivit blåst förr.

Snubben skrev på ren svenska, utan några som helst förhinder, samt kollade jag hans facebook-sida, vilken var legit (2009, som sagt, 1065 vänner, etc.). Någon jävel är desperat efter deg och en tusenlapp var allt han kom över. Det är inte direkt småpengar, för dem som behöver, men fan inte värt att stänga ned hela sin Facebook för, men han får skylla sig själv - en tusenlapp kommer han inte kunna betala mycket med. Sorgligt.
Senast redigerad av Stadsmulle 2022-01-16 kl. 13:45.
Citera
2022-01-16, 13:59
Medlem
En fråga bara. Har du inte polisanmält detta?

Mvh.
Citera
2022-01-16, 14:20
Medlem
swebarbs avatar
enklast är att åka hem till honom och hota eller nåt.. seriöst hur jävla dum får man bli, köp aldrig om du inte kan göra affären face to face... anmäla känns lönlöst men du kan väl försöka..... ingen säljer en ps5 idag till de priset inte en chans..
Citera
2022-01-16, 14:26
Medlem
Snubben har Poste Restante, ergo luffare. Har för avsikt att anmäla, inväntar bara att telefon-köerna ska lugna sig. Annars kör jag via E-mail. Inte för att jag tror det leder till något, men för att jävlas med han om inte annat.

5000 för en PS5, begagnad, bild med kontroll o en dammig PS5:a - kändes helt ok. Min Sega MegaDrive med MegaCD, 32X o cart för att köra import-spel gick på 1.500 för inte länge sedan, så jo - det kändes legit, med tanke på konversationen; Sen om andra idioter pröjsar 11-12 lax för en PS5:a kan inte jag rås för. Åsikter är som vi alla vet, likt rövhål tillgängliga lite överallt och inte helt vidkommande tråden, men vem fan bryr sig om man får chansen att sprida skinkorna lite... Oavsett vad så kommer jag självklart anmäla, utöver det ville jag bara upplysa Flashback, om inte annat för att få lite eld i röven på den jäveln.
Citera
2022-01-16, 15:50
Medlem
sebastian66s avatar
Tyvärr är det lite så i dagens läge många blåser för småpengar. Polisen lägger inte ner arbete på detta har jag redan hört av andra. Ibland kanske man ska kolla google lite. Bara se vad man hittar detta skulle sända varningsklockor direkt. Mr Koll har lämnat info om killen 22 gge denna månad som knappt har börjat. han finns med i brottsmål etc bara kolla.
Bostad flyttat för 1 vecka sedan från en kvinna idag bostad okänd

https://mrkoll.se/person/Lars-Christoffer-Ljusberg-Sparbanksvgen-75-Hgersten/dYQacYfrdYQaDYuqpuhQbTAQmpuhQcYfrkyqRaQdYQaulaTuer A?__cf_chl_f_tk=OJoJ_994F
Citera
2022-01-16, 15:55
Bannlyst
Tala om för honom att du har hans personnummer, och att du kommer lägga en beställning på kläder och diversa grejer på hans namn för en 0:a mer om han inte swishar dig tbx dina 1000kr.

Går han inte på det, testa beställ med hans personnummer om inte det funkar kan du alltid prenumerera på tidnings och annat skräp, han får medlemskap och det är en jobbig process att säga upp sig.

3e alternativet är att du förlåter honom, lär dig en läxa och går vidare.
Citera
2022-01-16, 16:04
Medlem
Här har vi hans original-sida, verkar som han bara blockat mig... *suck* vilken jävla tomte:

https://www.facebook.com/christofferljusberg

Han vägrar kontakt med mig, men som sagt: Jag har hans person-nummer (det har alla andra också nu), så vad jag väljer att göra, eller icke att göra med denna information är något som han får leva med vetskapen om för evig tid; Jag (till skillnad från många andra) har ett väldigt långt minne och har inga problem med att lägga denna person i minnes-banken.
Citera
2022-01-16, 16:55
Medlem
Hur jävla naiv får man lov att vara egentligen? Du kanske inte ska hantera dina pengar själv eftersom du verkar rätt tappad.
Citera
2022-01-16, 17:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsmulle
Här har vi hans original-sida, verkar som han bara blockat mig... *suck* vilken jävla tomte:

Han vägrar kontakt med mig, men som sagt: Jag har hans person-nummer (det har alla andra också nu), så vad jag väljer att göra, eller icke att göra med denna information är något som han får leva med vetskapen om för evig tid; Jag (till skillnad från många andra) har ett väldigt långt minne och har inga problem med att lägga denna person i minnes-banken.

Du borde ju veta bättre än att göra affärer med uppenbara psykfall
Citera
2022-01-16, 17:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsmulle

Kollade hans vänskapslista, det finns inte en enda person där som heter Ljusberg. Om man har tusen kontakter på facebook brukar man ha åtminstone en med samma efternamn. Alla kontakter är dessutom helt utspridda över hela Sverige. Han kan ju ha använt någon annans personnummer och under många års tid lagt till folk som inte är så nogräknade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in