2022-01-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Om du döms inom inom preskriptionstiden förlängs den gamla preskriptionstiden tills det nya brottet försvinner. Böter är 5 år och villkorlig dom är 10 år och fängelsestraff 20 år efter avtjänande har jag för mig. Om du fick fängelse för rattfylleriet för 15 år sedan är det då kanske 5 år kvar? Fast jag tolkar det som om du fick böter flr rattfylleriet?
Det är 10 år efter avtjänat straff som det gallras, om fängelse döms ut.
Citera
2022-01-16, 14:27
Medlem
Återfalls förbrytare , sluta bryt mot lagen kanske , istället för att gnälla
Citera
2022-01-16, 14:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
En pedofil slutar aldrig vara pedofil.

En mördare slutar aldrig att vara mördare heller ditt stolpskott. Frågan är om de slutar begå övergrepp mot barn och slutar döda människor.
Citera
2022-01-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Läs här hur gallringen går till
https://polisen.se/tjanster-tillstan...llringsregler/

Är det så att du har senare uppgifter i belastningsregistret som ”borde” vara med. I så fall gallras inte de som annars skulle ha gallrats.

Jo fast även i det fallet skall uppgifterna gallras 20 år efter dom.

Då är det konstigt att rattfylla från 97 är kvar.

...om nu inte TS höll sig undan rättvisa i flera år efter den faktiska fyllestyrningem.
Citera
2022-01-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Jag gjorde ett utdrag på straffregistret från polisen och alla prickar stod med i handlingen som kom med posten även fortkörning från 1997 och en gammal rattfylla från 15 år tillbaka.

Ska inte det gallras bort när tiden gått ut?
Ska jag kontakta polisen för att de ska ta bort det?.
Ska söka nytt jobb där de kommer begära ut register så vad kommer hända då.

Om det inte är böter och man gjort mer brott som inkommer i registret så ligger det kvar till det sista brottet exempelvis fängelse har löpt ut!
Så ligger det en räcka med brott i belastningsregistret och det inkommer en notering om fängelsestraff så får man vänta 10 år efter avtjänat straff för att allt ska försvinna! Oavsett hur mycket skit man har gjort ligger inget brott kvar efter 20 år!

Lag om Belastningsregister
18 § Om det före utgången av den tid som anges i 17 § har gjorts en ny anteckning enligt 3 eller 4 § beträffande samma person, ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. Detta ska dock inte gälla om den nya anteckningen avser penningböter.

En uppgift ska gallras senast tjugo år efter den dom eller det beslut som föranledde att uppgiften fördes in i registret. I fråga om uppgift som avses i 17 § 1 eller 8 gäller detta endast om de tidsfrister som anges där har gått ut.

Ska en uppgift som avses i 3 eller 4 § gallras enligt denna paragraf, ska även sådana uppgifter som har antecknats i anslutning till uppgiften gallras, om inte regeringen föreskriver annat. Lag (2020:619).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-1998-620
Citera
2022-01-16, 14:49
Medlem
När dömdes du senast för något och till vilken påföljd?
Citera
2022-01-16, 15:04
Medlem
Jag har för mig att det är så här,

Om DU själv begär utdrag så står all gammal skit kvar.

Om någon annan (myndighet, arbetsgivare etc) begär utdrag får de den gallrade versionen.

Detta gäller tom Tingsrätten. Har en vän som suttit för misshandel bla. När han senare i livet hamnade framför skranket och de läste upp hans personakt så titulerades han som "tidigare ostraffad".
Citera
2022-01-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Har inte gjort något på 11 års tid. Det var då nu är nu. Har aldrig suttit inne har aldrig gjort våldsbrott eller sexual brott.
Citera
2022-01-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Jag har för mig att det är så här,

Om DU själv begär utdrag så står all gammal skit kvar.

Om någon annan (myndighet, arbetsgivare etc) begär utdrag får de den gallrade versionen.

Detta gäller tom Tingsrätten. Har en vän som suttit för misshandel bla. När han senare i livet hamnade framför skranket och de läste upp hans personakt så titulerades han som "tidigare ostraffad".
Ok har också misstänkt detta. Eftersom jag har varit skötsam senaste 15 år. Men att sånt som ska vara borta efter 5 år fortfarande visas. Har aldrig någonsin gjort våldsbrott eller sexualbrott. Bara varit idiot och alkoholist. Lever nykter idag sedan många år tillbaka till 100%.
Citera
2022-01-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Om du döms inom inom preskriptionstiden förlängs den gamla preskriptionstiden tills det nya brottet försvinner. Böter är 5 år och villkorlig dom är 10 år och fängelsestraff 20 år efter avtjänande har jag för mig. Om du fick fängelse för rattfylleriet för 15 år sedan är det då kanske 5 år kvar? Fast jag tolkar det som om du fick böter flr rattfylleriet?
Jag fick böter och indraget körkort 12 mån för den dumheten. Den ska försvinna efter 5 år. Har inte gjort något på 15 år. Kanske visas gallringen i en censurerad version för arbetsgivare etc.?
Citera
2022-01-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Har inte gjort något på 15 år. Jag var svårt alkoholism då men tog hjälp av arbetet och psykvården så dom hjälpte mig. Varit nykter till 100% i flera år nu och mår bättre nu.
Citera
2022-01-16, 16:10
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Ok har också misstänkt detta. Eftersom jag har varit skötsam senaste 15 år. Men att sånt som ska vara borta efter 5 år fortfarande visas. Har aldrig någonsin gjort våldsbrott eller sexualbrott. Bara varit idiot och alkoholist. Lever nykter idag sedan många år tillbaka till 100%.

Är rätt säker på att det skall tas bort oavsett. Gallring är gallring. Är det fel ska du begära rättelse hos polismyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in