2023-01-14, 00:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Inte mycket att åka tillbaka till. Många av dom som har kommit lär stadga sig i Sverige och kommer ju inte att åka tillbaka. Sedan har du alla horor från Ukraina som lever lyxliv i Sverige, får bostad, bidrag och sedan säljer dom sex. Och blåögda svenskarna inklusive prostitutionsgruppen till poliser som tror att dom blir tvingade att sälja sex.
Så länge det är skit där så kan de gott få vara i Sverige och den dagen det blir fred såhar jag inga problem med att alla som jobbar och sköter si får stanna. För det kommer nig ta ett tag innan det blir fred har jag en känsla av. Många har ju snart varit här ett år redan.
Citera
2023-01-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Helt enkelt så ska dem inte komma hit till Sverige och få massa saker, bidrag för att sedan sälja det på marketplace.

Donera ,datorer , mobiler, möbler så dem ska lägga det på marketplace?

Nej tack dem ska återvända genast!

Som jag förstått det vill inte ens Ukrainare komma till Sverige då landet blivit totalt skit med alla skjutningar,allmän dekadens och Sosseri.
Citera
2023-01-14, 06:30
Moderator
Ancistruss avatar
Ytterligare en tråd infogad.

/Mod
Citera
2023-01-14, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Ukrainare får inte massa gratis som afghanerna från 2015 samt att många är i jobb.

Ukrainare hyffsade lätt intgerade, inte som det avskrap kommer ifrån 3:e världen.
Citera
2023-01-25, 11:30
Medlem
Ördögs avatar
Snart bor det fler ukrainare än ester i Finland: ”Många vill stanna för gott”
https://svenska.yle.fi/a/7-10027059
I fjol sökte närmare 50 000 ukrainare om skydd i Finland. Snart går antalet förbi den i Finland fastbosatta estniska minoriteten som hittills varit störst.
/---/
Rolle Alho fastslår att många ukrainare överväger att stanna för gott i Finland. Ju längre kriget pågår, desto fler vill stanna här.

– Det finns ingenting att återvända till för dem, säger han. Ibland finns bara minnen och ruiner kvar. Finland behöver förbereda sig på det här och öka möjligheten till delaktighet i det finländska samhället – på ukrainska. Det behövs fler tolkar också.
Citera
2023-02-24, 18:31
Medlem
Min sympati för Ukraina minskar när jag hör om alla dessa som har lämnat sina landsmän i sticket, i stället för att stanna kvar och hjälpa sina landsmän att försvara sitt älskade land.
Citera
2023-02-25, 22:17
Medlem
L3nn4rts avatar
Vi har en familj från Ukraina i vår trapp som flytt kriget. De har bott här i ett halvår och kan redan snacka svenska med mig.

Längst ned i trappen har vi en familj från Somalia. De har bott i huset i snart 10 år, i Sverige har de bott runt 20. Det är bara pappan som kan svenska, resten kan inte ett ord.

Det är skillnad på de som vill bli en del av det svenska samhället och de som inte vill.
Citera
2023-02-26, 00:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Vi har en familj från Ukraina i vår trapp som flytt kriget. De har bott här i ett halvår och kan redan snacka svenska med mig.

Längst ned i trappen har vi en familj från Somalia. De har bott i huset i snart 10 år, i Sverige har de bott runt 20. Det är bara pappan som kan svenska, resten kan inte ett ord.

Det är skillnad på de som vill bli en del av det svenska samhället och de som inte vill.

Ja, viljan skiljer sig många gånger åt. Men vi skall inte glömma att även förmågan oftast också skiljer sig åt. Somalier kan tyvärr många gånger sakna båda delarna medan ukrainarna har oftast både viljan och förmågan att lära sig ett nytt språk.

Jag tycker m.a.o. vi hellre bör satsa på att ta in ukrainska invandrare än somaliska då förutsättningarna att den förstnämnda gruppen kommer lära sig språket, få ett jobb och bli en del av det svenska samhället oftast är klart bättre än för den sistnämnda.
Citera
2023-02-26, 04:06
Medlem
stukads avatar
Kriget i Ukraina är annorlunda till skillnad från ex Irak där det mest handlade om olja och strategiska mål. Om Sverige menar att man ska försvara sitt land mot någon som vill förinta det så som Ryssland vill så bör vi svenskar hjälpa de ukrainska kvinnor och barn medans män kanske bör fly till Polen och närliggande så att de kan hjälpa till att strida när de förmår. Speciellt då det är en tydlig fiende som ej har stöd av omvärlden eller det går så bra för och även att Ukraina kan vinna om man räknar bort vissa vapensystem.

Vi bör ta in flyktingar från Ukraina men bättre lägga pengar på att skicka dit vapen, ammo och annat. Sverige har inte samma förmåga idag som innan det 30åriga kriget mot "terrorn"..

Sedan att jämföra flyktingar som ex ukrainare mot somalier är bara dumt. När man tar hit en ukrainare så är det en person som kunnat fly västerut där det är mer stabilt i ett krig som varit våldsamt i ett år nu medans för tex en somalie pågått hela sitt liv med fler hot i hela landet som svält, terror, sjukdomar-.
Senast redigerad av stukad 2023-02-26 kl. 04:25.
Citera
2023-03-14, 07:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-loften-om-snabba-atgarder-fa-ukrainska-flyktingar-i-arbete

Men sedan dess har det gått trögt. Av drygt 30 000 ukrainare i arbetsför ålder som kommit till Sverige har knappt 1500 hittat arbete med hjälp av Arbetsförmedlingen.

Inte ens människor från Ukraina får jobb här i Sverige så än en gång har sverige misslyckats med integrationen av folk från andra länder.
Är det inte bättre att vi helt enkelt stänger våra gränser helt och låter andra länder som faktiskt kan klara av en sån sak lösa dessa problem. Sverige kanske inte kan vara bäst på allt och rädda alla.
Citera
2023-03-14, 08:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betuturc
Man tar in för många det inte finns jobb åt, men viktigare visa solidaritet medmänsklighet humanism

Störta gruppen arbetslösa och största gruppen invandrare är syrier

Vadå "det inte finns jobb åt" ???

Det finns jobb åt i princip varenda en av ukrainarna. Ukrainarna är överlag otroligt plikttrogna, arbetssamma och välutbildade. Precis de egenskaper arbetsgivare skriker efter. Vi pratar alltså inte om svårt ointelligenta somalier, muslimska hucklekärringar som egentligen helst vill vara hemma, stöddiga arabgubbar som inte kan ta order eller trötta negrer som inte förstår instruktioner ens efter hundrade försöket att få dom att fatta. Dessa finns det ytterst få passande anställningar till, det är riktigt. Ukrainare är däremot problemfria på ett nästan märkligt sätt.

Jag har nu fyra goda exempel i min omedelbara närhet på ukrainare som blixtsnabbt lärt sig svenska ganska bra, jobbar som tusan och bidrar minst lika mycket som alla arbetskamrater. En utbildad sjuksyrra som gått ner ett steg och gör ett kanonjobb som undersköterska på äldreboende, en tjej som städar, har inte en enda sjukdag på åtta-nio månader, sliter som fan, är mycket noggrann. Vidare en kvinna i en förskola samt en urstark gubbe i 60-årsåldern i en kompis fraktfirma. Gubben är starkare, snabbare och effektivare än alla yngre kollegor.

I Sverige råder arbetslöshet samtidigt som svår brist på arbetskraft. Det beror på att hundratusentals tidigare immigranter inte funkar på arbetsmarknaden -- för dumma, för slöa, för ointresserade.

Ukrainare däremot, är generellt perfekta till att råda bot på arbetskraftsbristen i Sverige. De funkar nämligen på arbetsmarknaden.
Citera
2023-03-14, 08:47
Medlem
löls avatar
Det tycker jag.
De är inte här för att suga ut landet på ekonomiska resurser.
Det ser vi nu när det visar sig att ’få’ vill stanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in