2022-01-15, 14:28
Medlem
T-1000.s avatar
Hej,

Jag har tränat styrketräning i flera år hos min lokala STC-klubb som ligger ett stenkast ifrån min lägenhet och har alltid betalat 249 kr per månad för ett så kallat Dagkort där man kan träna från morgonen fram till kl 14, vilket passar mig perfekt då jag alltid tränar på morgonen innan jobbet.

Fick i december ett mail där det stod att man inte längre kommer erbjuda detta kort och att jag kommer behöva byta till ett så kallat Platinumkort som kostar 529 kr per månad och som har en bindningstid på 12 månader. För att få en kortare bindningstid på 2 månader så kostar det 50 kr extra per månad, alltså totalt 579 kr.

Anledningen till kortbytet och prishöjningen är (och jag citerar fritt från minnet):

Citat:
"Huvudkontoret har bestämt att alla kort ska se ut och innehålla det som korten i Stockholm har. Platinumkortet ger förutom styrketräning även tillgång till kondition, gruppträning, Hiit samt tillgång till alla klubbar i Sverige."

Trots att jag varit mångårig medlem så blir jag påtvingad en prishöjning på 280 kr per månad för tjänster jag inte nyttjar och för att ens få vara kvar som medlem. Accepterade inte detta så jag avslutade mitt medlemskap vid årsskiftet.

Nära jobbet ligger ett relativt nybyggt men litet Nordic Wellness så jag tittade förbi och där erbjuder man ett så kallat Silverkort som ger tillgång till styrketräning dygnet runt för 349 kr per månad och med endast 2 månaders uppsägningstid. Funderar därför på att bli medlem där, men undrar vad konsensus är kring denna gymkedja?
Citera
2022-01-15, 14:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Priser:
Månad medlem medlem 200kr / icke medlem 250kr
3 månader medlem medlem 500kr / icke medlem 600kr
Årskort medlem medlem 1800kr / icke medlem 2000kr
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Exempel på en idrottsförening som har gym som man vill ha fler besökare till.
Dessutom kan man få friskvårdsbidrag från firman.
De kanske kan bekosta ditt kort eller göra att bruttoavdrag på din lön.
Säg att årskortet kostar 4.000 kr så kanske företaget kan bekosta det helt eller dra t ex 3.000 på din lön.
Citera
2022-01-15, 18:28
Medlem
Tränar också på STC och har kvar mitt erbjudande sen gamla gymmet innan de blev uppköpt.
Dock så var de erbjudande på platinumkort också då gamla gymmet körde brons, silver, guld, platinum.
Betalar fortfarande 299kr/månad och har inte fått något mail om att jag ska betala mer.

STC har ju 3 olika typer av månadskort. Bas, premium och platinum.
Premium och platinum är i stort sett samma sak förutom att du får tillgång till nå HIIT grej.

Kolla om de gymmet du tränar på ingår i basutbud eller premium. Är de bas så är de ju 279kr/månad så de blir inte så stor höjning plus du får träna dygnet runt.
Senast redigerad av Kyriakosgrizzly 2022-01-15 kl. 18:35.
Citera
2022-01-15, 19:16
Medlem
Zuzumbas avatar
Jag tycker att många nyare Nordic Wellness-gym är riktigt fina faktiskt. Tyvärr finns det ju en del stjärtbimbo-klientel och spännisar. Men jag brukar lunka runt med hörlurar på och sköta mitt, men visst händer det att man råkar spana in sparrisar som half-reppar sumomark, men tur nog har man aldrig fått ögonkontakt.

Jag tror att jag slantade upp 999 kr för ett årskort på Nordic Wellness, fick det rätt billigt för att jag har enorma traps. Tränar dock inte särskilt ofta där.

Aldrig satt min fot på STC, men tycker av det jag sett att gymmen ser små ut med risigt utbud, särskilt inom fria vikter.

Sedan handlar det ju inte om pengarna, trivs man på gymmet är det värt några hundringar extra per månad.
Citera
2022-01-15, 21:06
Medlem
Varför Platinum när det finns Premium för 449kr i månaden? Det är nog det billigaste kortet hos dem idag. 499 för flex. De har investerat en hel del i gymmet jag tränar på så pengar behövs. Sedan har de bra grejer, Eleiko, Technogym...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in