2022-01-15, 00:20
Medlem
Alla har inte fått väck juldekorationerna och det finns fortfarande dom som lyser upp i fönstret med sjuarmade elljusstakar.

Inget emot judar, eller deras menora, men vad har det med Sverige att göra? Här är väl traditionen fyra ljus och det finns elektriska sådana med fyra lampor. Själv håller jag mig till just fyrarmade ljusstakar.
Citera
2022-01-15, 00:22
Medlem
Narutoshippchops avatar
Ja, det undrar jag också.
Jag undrar också vad JESUS har att göra med julen om man ser tillbaks på julfirandets historia.
Citera
2022-01-15, 00:27
Avslutad
Tråd finns redan.
(FB) Hur kommer det sig att vi svenskar har adventsljusstakar?
Citera
2022-01-15, 00:32
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Alla har inte fått väck juldekorationerna och det finns fortfarande dom som lyser upp i fönstret med sjuarmade elljusstakar.

Inget emot judar, eller deras menora, men vad har det med Sverige att göra? Här är väl traditionen fyra ljus och det finns elektriska sådana med fyra lampor. Själv håller jag mig till just fyrarmade ljusstakar.

En adventsljusstake har fyra ljus, men de ljusstakar som de flesta har i fönstren är (jul)ljusstakar, inte adventsljusstakar.
Den senare typen av stakar kan ha från tre ljus och uppåt, men oftast ett udda antal.
Citera
2022-01-15, 01:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Urprungligen var det en 7-armad ljusstake som tändes i kyrkan varje söndag före jul, dvs fyra 7-armade ljusstakar den sista advent, totalt 28 ljus. Men man förenklade i hemmen till ett ljus per söndag.

Förteelsen med 7-armade elektriska ljusstakar är typisk för Göteborg, men har spridit sig till resten av landet.
Citera
2022-01-15, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Urprungligen var det en 7-armad ljusstake som tändes i kyrkan varje söndag före jul, dvs fyra 7-armade ljusstakar den sista advent, totalt 28 ljus. Men man förenklade i hemmen till ett ljus per söndag.

Förteelsen med 7-armade elektriska ljusstakar är typisk för Göteborg, men har spridit sig till resten av landet.

Åh fan.
Citera
2022-01-15, 09:36
Medlem
Tror du övertänker. Det enkla svaret är helt enkelt. "Det är fint".

Ser krubbor hemma hos icke kristna, 7 armade ljus hos icke judar och tomtar hemma hos folk som inte tror på tomten.

Men det gör att hemmet blir vackrare. Skillnaden mellan en 4 armad ljusstake och en 7 armad är ju att det är fler ljus och fler ljus uppfattas ofta som finare.
Citera
2022-01-15, 11:30
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:

Förmodligen pga samma anledning som marxister säger att Lucia var brasilianska, tomten turk och att Jesus föddes på julafton. Det handlar om att förgöra våran kultur och riva upp våran historia.
Den liberaldemokratiska agendan är individualism och konsumtion, därför propageras coca colas röda tomte ut och judeo marxistisk propaganda 24/7
Citera
2022-01-15, 11:35
Medlem
bomhulls avatar
Folk inreder med sådant som man tycker ser snyggt ut men vet inte om jag själv hade valt just en 7armad ljusstake med tanke på hur många våldsamma muslimer som bor i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in