Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-29, 09:53
Medlem
Har känslan vi kommer få se bakfyllans konster idag bli utspelade av Degerfors..
Citera
2022-05-29, 10:48
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Har känslan vi kommer få se bakfyllans konster idag bli utspelade av Degerfors..

Finns nog en liten risk att Degerfors kan skrälla.
Citera
2022-05-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Finns nog en liten risk att Degerfors kan skrälla.
Tror den e större än man tror..
Citera
2022-05-29, 11:17
Medlem
Gif Sundsvalls tränare Henrik Åhnstrand , vad är det för mes ?

Henrik Åhnstrand gör nu sin tredje säsong i Gif Sundsvall efter att ha tagit över efter sparkade Joel Cedergren. Och han må ha tagit oss upp i Allsvenskan men hur mycket är det hans förtjänst egentligen?Fjolårets Superetta var kanske den svagaste på flera år och således ingen större bedrift . Starten i årets allsvenska har varit minst sagt prekär trots att vi har ett på pappret bra lag . Åhnstrand må ha tunt material då skadorna hopar sig på löpande band och Hallenius är borta hela säsongen ,men det är ingen ursäkt enligt mig . Åhnstrand bevisar gång på gång att han inte håller på den här nivån.

Dessutom tycks ha ta det hela med en klackspark . Efter genomklappningen mot Degerfors så sa han något i stil med att "Jag hade ångrat om jag INTE hade gått ner till fembackslinje i slutet av matchen när vi ledde med 2-0 , sista kvarten släpper vi in 3 raka mål och tappar allt.

Efter gårdagens förlust mot IFK Göteborg ska han ha sagt så här:

"Hade hoppats på i snitt en poäng per match innan uppehållet"
"Mot dom bättre lagen kommer vi ha ett tillbakadraget spel"
"Vi ska sikta på 3 poäng mot lag som Helsingborg, Degerfors och Varberg"

Det sista citatet skrämmer mig något enormt. Är man tränare i Allsvenskan ska man ta mig fan inte nöja sig med att vinna dom "enkla" matcherna, man ska sträva efter att vinna VARJE match. Åhnstrand framstår som en sorts j-a lallare. Visst, det är inte Åhnstrands fel att vi har flera nyckelspelare skadade och vi har den trupp i har men med den här loserinställningen är jag inte ett dugg förvånad över att vi presterar som vi gör. Jag har länge försvarat Åhnstrand med näbbar och klor förut men efter den senaste intervjun känns det fan inte bra längre. Karln måste väck .
Citera
2022-05-29, 11:58
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz

Det sista citatet skrämmer mig något enormt. Är man tränare i Allsvenskan ska man ta mig fan inte nöja sig med att vinna dom "enkla" matcherna, man ska sträva efter att vinna VARJE match. Åhnstrand framstår som en sorts j-a lallare. Visst, det är inte Åhnstrands fel att vi har flera nyckelspelare skadade och vi har den trupp i har men med den här loserinställningen är jag inte ett dugg förvånad över att vi presterar som vi gör. Jag har länge försvarat Åhnstrand med näbbar och klor förut men efter den senaste intervjun känns det fan inte bra längre. Karln måste väck .

Alla har väl mer respekt för en tränare med ngn som helst verklighetsförankring. Sundsvall är ett uppenbart skräplag så skulle ju bara vara absurt om han kaxade före varje match
Citera
2022-05-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nowlickit
Alla har väl mer respekt för en tränare med ngn som helst verklighetsförankring. Sundsvall är ett uppenbart skräplag så skulle ju bara vara absurt om han kaxade före varje match
Visst men om man nu är tränare i Sveriges högsta serie så borde man ju åtminstone gå in med inställningen att vinna VARJE match, inte bara matcherna man ska vinna på pappret. Dessutom har vi redan förlorat mot både Degerfors och Varberg så redan där har bubblan spruckit
Citera
2022-05-29, 12:26
Medlem
Sirius har haft minst tre ansikten under vårsäsongen. Till att börja med kom vi in till premiären med många småskador och bärande spelare utan matchform som inte spelat ihop sig, här får jag ge cred till att vi tog 7p mot nykomlingarna genom att hålla en bra defensiv. Sett till matcherna i sig kunde det blivit alltifrån 2-4p, också.

Sen började "kraschen" med en jämn bortamatch mot Mjällby som vi lyckades torska med 0-3 varav en spökstraff påverkade utgången mycket. Sånt händer, men sen tog vi på något vis in det raset in i matcherna mot Hammarby och Djurgården som är matcher vi i princip skänker bort(särskilt Diffen, Bajen var svinbra så hade nog inte blivit poäng oavsett i den). På förhand kan vi absolut torska mot dom lagen, särskilt som två var bortamatcher, men sättet var under all kritik.

Nånstans där kom dock Kouakou och Zeidan tillbaka, Paka började komma i matchform och vi formerade om mittfältet till att ha två 6or, medan Da Graca kom tillbaka och petade Björkström. Trevande första halvlek borta mot Varberg följdes upp av en lysande, sen tog vi vidare det spelet in mot Ellos och AIK också vilket är sköna kvitton att vi kan ta poäng även mot såna lag när spelet sitter.

Sen avslutar vi med ny tuff bortamatch igår, kan inte säga att vi ska vinna den med underläge vid utvisningen, men oavgjort skulle vi haft när vi kvitterar sent både en och två gånger. Här blev det ytterligare ett nytt ansikte iom att Ssewankambo saknades bakåt för första gången och Da Graca(startade visserligen matchen uselt) blev skadad direkt. Björkström kom in och så blev det som det blev bakåt, igen.

Allt som allt är 14p en bra vår sett till alla skador. Bara spelat fyra hemmamatcher där vi är betydligt starkare, alla bortamatcher är tuffa för oss men nog känns AIK, DIF, Häcken, Mjällby, Varberg och Värnamo(deras hemmapremiär i AS) som lite över medel också. Poäng i tre av fyra gräsmatcher visar att det inte hänger på underlaget.

Nu får vi se vad som säljs i sommar och ev. värvas in som ersättare, men känns som vi ska vara med och slåss om övre halvan om vi får mer kontinuitet i backlinjen. Sen verkar Vaiho vara en toppenkille men jag föredrar Mitov och hoppas han är våran gubbe i målet i höst.
Citera
2022-05-29, 12:29
Medlem
Neurons avatar
Tror nog att både bajen och MFF kan få det tufft idag med tanke på cupfinalen. Gissar att Dif tar tre mot Varberg den här gången tyvärr. Dock vårt att glänsa mot det laget, så det blir nog ingen övertygande seger.

Bör väl tillägga att jag är en usel tippare.
Citera
2022-05-29, 13:27
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Guldstjärna och ett äpple till dig
Jag var tvungen att kolla upp det. Ghanes existerar, men du har säkert rätt.
https://tyda.se/search/ghaneser
https://synonymerna.se/ghanes

Sorry, besserwissern i mig som envisades. Ghanes låter bättre än ghanan som ju mest rimmar på banan. Dock heter det egentligen ghanan, enligt Wikipedia (som hänvisar till regeringens hemsida).

Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Däremot har Bagarn rätt i sin kritik av DA. Vi skall sträva efter 100% perfektion.
Han var (är) inte den bästa tänkbara kandidaten på den positionen. Man måste kunna leta längre än
bland gamla spelare. Med Andreas Georgson ligger jag lågt än så länge. Blev förbannad på hans politiska twittrande, men vi får se hur han lyckas som sportchef i kommande fönster. Plockar han in Jimmy Durmaz kan han avgå utan lön

Jag håller med om att DA inte är bästa tänkbara person på sin post. Det finns klubbar i Allsvenskan som har bättre sportchefer och så ska det ju inte vara. Vi ska vara bäst på varje position. Jag är dock inte beredd på att säga att DA varit kass. Jag uppskattar samtidigt att vi inte haft en sportchef och styrelse som strött pengar runt sig hur som helst för då kunde vi varit tillbaka på ruta ett nu. Vi har ändå fått ut bra resultat om man ser tillbaka till när DA anställdes inför 2014.

Jag vill också ligga lågt vad gäller Georgson ett tag. Han gjorde sitt första fönster i vintras och vi hade då ganska få spelare ut vilket gav få spelare in. Med tanke på alla utgående kontrakt vi har framöver så lär vi snart få svart på vitt om han är en fantastisk/duglig/oduglig/värdelös sportchef.
Citera
2022-05-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz

Det beror på, Jocke P kan komma undan med såna kommentarer eftersom han har en räv bakom örat och utstrålar pondus, och hans lag visar att det är lite av ett taktiskt spel. Åhnstrand eller Giffarna visar inte upp något av detta, och då är det bättre att knipa.
Citera
2022-05-29, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är ganska primitiv fotboll men stundtals har det faktiskt varit rätt effektivt, t ex mot Häcken. Matchen igår var inget vidare, antagligen den sämsta hemmamatchen i år.

Ja, primitivt är ett jättebra ord att beskriva det. Det är inte fel att spela primitivt i vissa lägen såsom när det är jobbiga bortamatcher. Samtidigt blir det ganska uppenbart när man inte får till det att det likt oss saknas en plan b för att luckra upp motståndaren.
Citera
2022-05-29, 15:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Haha, du har absolut rätt. Det allra viktigaste är att vinna oavsett hur det ser ut i övrigt, speciellt nu när det kommer ett uppehåll.

Jag kan hålla med om att ni hade kontroll över matchen men man hade svårt att kommer till rejäla målchanser. Det var som att titta på oss denna vår.

Men jag vet inte, svårt att beskriva känslan, det ser både bra och dåligt ut samtidigt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad Stahre vill få ut ur spelet, lite som Milos hos oss.

Nu är Stahre inte känd för att experimentera men den trupp man har att tillgå hade ett 4-3-3 fungerat ganska väl, på pappret iaf sedan är det en annan femma att få ihop det också.

Jag är extremt dåligt på att analysera fotboll taktiskt, men med det sagt känns det som att två saker främst saknas:

Först och främst skjuter vi både för lite och för dåligt. Vi hade väl inte ett skott på mål i första halvlek i går och sköt knappt några skott heller. Sen började vi skjuta lite mer i andra och så länge bollen går på mål finns det chans till något, typ två mål. Kanske är grundproblemet att vi söker oss allra mest ut på kanten, men sen inte har kvaliteten i inläggen att få till skottlägen.

I andra hand saknar vi det snabba omställningsspelet som var väldigt lyckosamt under hösten. Istället för att driva framåt och fylla på så fort man vinner bollen känns det återigen som att man söker att spela runt bollen för att hitta lägen från kanten.

Det är väl lite som du säger, det ser rätt bra och dåligt ut samtidigt, eftersom vi knappast bara tjongar boll och snarare håller i den lite för mycket, men vi skapar extremt lite vasst utifrån det.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in