2022-01-14, 13:48
Medlem
Kommunens personalenhet har bedömt att medarbetaren inom omsorgen ska avskedas för grov misskötsamhet. Därefter har personalutskottet fastställt avskedet.

– Personens handlingar är oförenliga med anställningsvillkoren. Det är svårt att lämna ut mer information. Hylte är en liten kommun och man måste sekretesskydda alla berörda i en sådan här fråga, säger omsorgschefen Jörgen Lövgren.

Det har inte varit aktuellt att omplacera personen eftersom arbetsgivaren anser att personen grovt har åsidosatt sina skyldigheter gentemot Hylte kommun och förbrukat arbetsgivarens förtroende.

”Sett till att NN arbetar i ett omsorgsyrke så förväntas NN kunna vårda djupt utsatta omsorgstagare. // Sekretessbelagd mening. // Baserat på ovanstående händelseförlopp så anser arbetsgivaren att NN har gjort sig skyldig till ett vandelsåtagande. Det vill säga att h*n har begått brottslighet på sin fritid som även negativt påverkar förtroendet för NN i dennes yrkesroll, skriver personalenheten i sitt utlåtande.

Det är viktigt att påtala att den enskilda personen har själv, men också via de fackliga parterna, alltid rätt att gå vidare med hanteringen av ärendet.

Kontoret har ansvarat för utredningen i ärendet och lutar sig bland annat mot ett prejudicerande domslut i Arbetsdomstolen.

”Arbetsgivaren anser även att NN:s handlingar utgör grövre misskötsamhet än vad kommunen som arbetsgivare kan förväntas tåla i ett rättsförhållande”, fortsätter personalenheten.

Rätt att pröva frågan vidare
Vilket slags brott personen har gjort sig skyldig till på sin fritid kan Hylte kommun inte kommentera på grund av sekretesskäl.

– Det är viktigt att påtala att den enskilda personen har själv, men också via de fackliga parterna, alltid rätt att gå vidare med hanteringen av ärendet. Även om kommunen har fattat ett beslut kan facket pröva frågan vidare och ytterst kan Arbetsdomstolen pröva frågan, säger Jörgen Lövgren.

Kommunstyrelsens personalutskott, där Ronny Löfquist (S) är ordförande, fattade det formella beslutet om att avskeda medarbetaren med omedelbar verkan. Bild: Isabel Bark/arkiv
Kommunstyrelsens personalutskott, där Ronny Löfquist (S) är ordförande, fattade det formella beslutet om att avskeda medarbetaren med omedelbar verkan. Bild: Isabel Bark/arkiv
Personalutskottet var enigt
Det formella beslutet om att avskeda personen med omedelbar verkan har fattats på politisk nivå av kommunstyrelsens personalutskott.

– Jag kommenterar inte beslut om enskilda medarbetare. Jag konstaterar att personalutskottet var enigt och att vi hade en god arbetsrättslig grund till beslutet, säger Ronny Löfquist (S), som är ordförande i både kommunstyrelsen och dess personalutskott.

Hur vanligt är det att personalutskottet hanterar ärenden som gäller avsked av kommunanställda?

– Det är ovanligt. Det finns en delegationsordning vem som fattar beslut i olika arbetsrättsliga åtgärder. Avsked ligger på personalutskottet, svarar Löfquist.

Någon som har koll på identiteten på berörd person?
Citera
2022-03-18, 18:03
Medlem
Jo jag har koll på vem den berörda peronen är. Vad vill du veta ?
Citera
2022-04-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatwhiteguy
Jo jag har koll på vem den berörda peronen är. Vad vill du veta ?

Vem och vad som föranlett situationen.
Citera
2022-04-11, 07:13
Medlem
Är du från trakten så vet du vem personen i fråga är
Citera
2022-04-12, 22:52
Medlem
Tja, alla kanske inte har det tvivelaktiga nöjet att bo kvar,men är nyfikna ändå
Vet om sörjan på boendestöde med 3 tidsfuskande anställda men detta är ju något annat....
Så kläm fram det!
Citera
2022-06-03, 04:12
Medlem
Det handlar om mig faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in