2022-01-14, 09:09
Medlem
Finns det något sätt att betala räkningar med BTC/ETH där de inte går att spåra tillbaks till mig? Kan man göra det från t ex. crypto.com eller annan sida? Finns det någon app?

Edit: det rör sig om relativt stora summor, runt 40.000kr i månaden.
Senast redigerad av karhart 2022-01-14 kl. 09:53.
Citera
2022-01-14, 09:19
Medlem
SittFints avatar
Ponera att du får en påminnelseavgift. Hur bevisar du att du betalat räkningen?
Citera
2022-01-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ponera att du får en påminnelseavgift. Hur bevisar du att du betalat räkningen?

Så länge ocr, summan och mottagare stämmer så spelar det väl ingen roll? Anledningen att jag frågar är att jag kommer få ut en hel del pengar från kryptoförsäljning och vill betala bort lån. Men då jag är under löneutmätning så vill jag lösa det utanför kf's ram. Vilket man får, enligt dom.
Citera
2022-01-14, 09:26
Medlem
Varför skulle du ens göra det?
Citera
2022-01-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Varför skulle du ens göra det?
Se svar ovan.
Citera
2022-01-14, 09:44
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karhart
Så länge ocr, summan och mottagare stämmer så spelar det väl ingen roll? Anledningen att jag frågar är att jag kommer få ut en hel del pengar från kryptoförsäljning och vill betala bort lån. Men då jag är under löneutmätning så vill jag lösa det utanför kf's ram. Vilket man får, enligt dom.
I så fall är det mycket lättare att antingen få ut pengarna i kontanter och prata med låneföretaget om kontant betalning, alternativt få ut pengarna till en vän som kan betala räkningarna åt dig.
Citera
2022-01-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
I så fall är det mycket lättare att antingen få ut pengarna i kontanter och prata med låneföretaget om kontant betalning, alternativt få ut pengarna till en vän som kan betala räkningarna åt dig.

Ja, förstås. Men då ska vännen förklara för sin bank hur han helt plötsligt får ut en stor summa. Men de kanske inte bryr sig..?
Citera
2022-01-14, 09:52
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ja, förstås. Men då ska vännen förklara för sin bank hur han helt plötsligt får ut en stor summa. Men de kanske inte bryr sig..?
Tja, jag har ju ingen aning om hur stora summor det rör sig om. Det är bra att vara tydlig med hela grundproblemet i trådstarten.

Men kör med kontanter då.
Citera
2022-01-14, 09:57
Medlem
Citat:

Är mer skatteverket som bryr sig, 30% skatt på eventuell vinst är ju mindre kul om du nu skulle lyckas betala lånen via krypto direkt och slippa det.
Citera
2022-01-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Är mer skatteverket som bryr sig, 30% skatt på eventuell vinst är ju mindre kul om du nu skulle lyckas betala lånen via krypto direkt och slippa det.

Därav min fråga. Om man betalar räkningarna från t.ex. crypto.com så "märks det ju inte" att det är jag som gör det. Självklart ska jag skatta av 30% om det INTE finns något sätt att komma ifrån det.
Citera
2022-01-14, 10:14
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Finns det något sätt att betala räkningar med BTC/ETH där de inte går att spåra tillbaks till mig? Kan man göra det från t ex. crypto.com eller annan sida? Finns det någon app?

Edit: det rör sig om relativt stora summor, runt 40.000kr i månaden.

Jag antar att du köpt din krypto via bank id, kort eller identifierat dig med pass/körkort.

Nej du är rökt. Detta går att spåra hur lätt som helst om makten vill.

Ska man hålla på med fuffens så är cash fortfarande king.

Citat:
Därav min fråga. Om man betalar räkningarna från t.ex. crypto.com så "märks det ju inte" att det är jag som gör det. Självklart ska jag skatta av 30% om det INTE finns något sätt att komma ifrån det.

Dom kan enkelt kolla upp det där och se att det är du.
Senast redigerad av fittslem 2022-01-14 kl. 10:17.
Citera
2022-01-14, 10:20
Medlem
Oljeapans avatar
Är det inte bättre att betala av skulderna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in