2022-01-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Källa på det?

Behövs ingen källa. Känns helt självklart.
2022-01-19, 23:32
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Och där försvann bockpod...

Inte alls,
Men jag svarar inte folk som inte kan läsa saker ur olika perspektiv. Eller i minsta fall läsa ett ord eller en text utifrån ett icke-absolut tillstånd.

Jag skrev ordet kanske i meningens inledning. Detta tillsammans med det faktum att det var ett svar till en användare som hävdade att man minsann lät meddela sin tilltänkta fiende att ”nu tänkte vi kriga mot er om några veckor”.

Så ur det perspektivet borde man kunna se mitt svar som i minsta fall ett ifrågasättande av vad båtarna faktiskt gör där och inte ta dem som en absolut sanning eller tes från min sida ATT det är ett tecken på stundande krig från Ryssland.
2022-01-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Vem lovade vem vad om NATOs utvidgning?

I ett tal dagen före julafton förklarade Rysslands president Vladimir Putin att USA och Nato på 1990-talet lovade att "inte expandera en tum" efter Warszawapaktens upplösning. Sedan dess har 14 länder anslutits till Nato. Stämmer det att Ryssland fick ett sådant löfte?

https://www.nyhetsbanken.se/2022/01/vem-lovade-vem-vad-om-natos-utvidgning.html
Problemet ditt er at denne løgnen til Putin ikke blir noe mer sannferdig selv om han gjentar den 100 ganger. Til og med Gorbatsjov har innrømmet at dette ikke stemmer.
Men russerne fortsetter med sine løgner i håp om at folk etterhvert skal tro på de.
2022-01-19, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Låter slarvigt av Sovjet-politrukerna att ingå ett traktat, som avgör herraväldet över en halv kontinent, genom ett muntligt avtal?

Ja naivt, men så var det och ingen har emot sagt att denna överenskommelse gjordes, ingen i alla vad jag vet.
2022-01-19, 23:34
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Källa på det?

Givetvis är det endast spekulationer från hans sida. Men det är inte helt otroligt. Jag som tidigare utbildats av Försvarsmakten vet om att vi förväntar oss att Spetsnaz, i händelse av krig, redan varit på svenskt land och sysslat med sabotage. Alltså långt innan det riktiga kriget bryter ut så har Spetsnaz tagit sin in i Sverige, oftast civilklädda. De kan ta sig in som helt vanliga människor med fordon, via färjor etc etc. Sedan opererar de här antingen i civila kläder eller så har de vapen- och utrustningsgömmor utsatta i skogen.

Om de sysslar med detta just i skrivande stund då de planerar ett framtida dåd mot Sverige, ja det vet jag självklart inte. Men detta är vad vi har lärt oss. Det är därför det är viktigt att rapportera händelser som inte är vanliga. Din lokala skog som du känner till väl kanske har skum aktivitet som försiggår eller skumma typer som rör sig där och inte ser ut att bara njuta av naturen... ja, då ska man rapportera detta till polis och militär underrättelsetjänst.
2022-01-19, 23:35
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Fartygen på väg mot Dover med destination svarta havet med all sannolikhet. Kanske Erdogan sätter stopp för dom, vore skoj.

Skapade en specifik tråd för landstigningsfartyg: (FB) Rysslands landstigningskapacitet: Arktis, Östersjön, Svarta havet
2022-01-19, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Problemet ditt er at denne løgnen til Putin ikke blir noe mer sannferdig selv om han gjentar den 100 ganger. Til og med Gorbatsjov har innrømmet at dette ikke stemmer.
Men russerne fortsetter med sine løgner i håp om at folk etterhvert skal tro på de.
Så du menar att de anteckningar som fördes är förfalskade, menar du det?
2022-01-19, 23:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ja naivt, men så var det och ingen har emot sagt att denna överenskommelse gjordes, ingen i alla vad jag vet.
Jamen dåså, låter ju hur trovärdigt som helst 👍
2022-01-19, 23:38
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kanske det.
Det blir dock inte mycket till diskussion i tråden om vi hela tiden utgår ifrån att alla redan vet allt.

Vilken typ av diskussion vill du ha? Jag framförde ett motargument gällande varför det inte är så troligt att drönarna kom från de ryska fartyg, som den påstod.
2022-01-19, 23:38
Bannlyst
Jag tror att det bästa skyddet vi kan få mot Ryssland är att bli bättre vän med dem. Vi borde börja köpa så mycket som möjligt från Ryssland istället för från tex USA och Kina: kläder, mat, datorer, mobiltelefoner mm.
Då kommer de troligen inte vilja invadera oss, alltså om de har en sådan vilja nu.
Och Ryssland är ju en nära granne till oss, trots allt hav och land emellan oss. Mer än USA och Kina iallafall.

Och så lämnar vi NATO-samarbetet helt och börjar istället bygga upp vårat eget försvar, så att det blir så starkt att vi även kan hjälpa andra länder i världen om de blir anfallna. Och så förklarar vi för världens länder att vi står redo att hjälpa dem militärt om de behöver det. Och då kommer troligen hela världen även vilja hjälpa oss om vi trots allt skulle bli anfallna, och de länder som inte vill hjälpa oss då är idioter som hade svikit oss även om vi var med i NATO.

Och det behövs inget NATO, och det har antagligen aldrig behövts heller. Allt "bra" som NATO har gjort hade FN eller den diplomatiska kontakten länder emellan lika gärna kunnat göra.
FN behövs antagligen inte heller. Inte i nuvarande form iallafall med tex säkerhetsrådet. Det räcker troligen med diplomatisk kontakt mellan världens länder, genom ambassader och sådant, för att bevara freden mellan länder.

Så skicka fredsmäklare från Sverige till Ryssland nu, innan det är för sent!
Och gör inget annat dumt, som tex att börja skjuta på ryska fartyg!
Senast redigerad av eoku 2022-01-19 kl. 23:43.
2022-01-19, 23:39
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Precis, och sorgligt nog finns det folk som lyssnar och genuint tror på detta.

Förresten,
är det kanske DU som flugit med drönarna över Sverige för NATOS räkning?
Vi har inte hört någon om Norges inblandning i denna ”NATO-provokation” för att Sverige ska bli medlemmar.
2022-01-19, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jamen dåså, låter ju hur trovärdigt som helst 👍
Bra, tack

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in