2006-06-16, 05:17
Bannlyst
Kan man rkna med ngon rttslig pfljd? Jag r tveksam men har hrt det frn mnga. Myt? Busta myten ngon!
Citera
2006-06-16, 07:26
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Citat ur Lagen om straff fr vissa trafikbrott:

4 Den som fr ett motordrivet fordon eller en sprvagn efter att ha frtrt alkoholhaltiga drycker i s stor mngd att alkoholkoncentrationen under eller efter frden uppgr till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften dms fr rattfylleri till bter eller fngelse i hgst sex mnader.

S vitt jag vet s rknas alla motodrivna fordon, dock ej de som r avsedda att fras av gende.

frgan va uppe hr i trden under
Citera
2006-06-16, 09:37
Medlem
vildandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olletraskarpå
Kan man rkna med ngon rttslig pfljd? Jag r tveksam men har hrt det frn mnga. Myt? Busta myten ngon!

Det beror p hur berusad du r.

3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikfrordningen (1998:1276): "Fordon fr inte fras av den som p grund av sjukdom, uttrttning, pverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedvande mnen eller av andra skl inte kan fra fordonet p ett betryggande stt." Cykel rknas som ett fordon i lagens mening.

Trafikfrordningens 14:e kapitel, 15:e paragrafen: "En polisman skall hindra fortsatt frd som sker i strid mot denna frordning eller mot ngon freskrift som har meddelats med std av frordningen, om den fortsatta frden medfr ptaglig fara fr trafikskerheten eller ngon annan vsentlig olgenhet."

Det finns allts ingen promillegrns fr cyklister, men det finns nd en mjlighet att ingripa fr polisen p subjektiva grunder. De har allts rtt att hindra dig frn att fortstta frden.
Citera
2006-06-16, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
frgan va uppe hr i trden under

Okej, jag lste bara rubriken om gopeder och fick iden till den hr hehe.
Citera
2006-06-16, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vildanden
Det beror p hur berusad du r.

3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikfrordningen (1998:1276): "Fordon fr inte fras av den som p grund av sjukdom, uttrttning, pverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedvande mnen eller av andra skl inte kan fra fordonet p ett betryggande stt." Cykel rknas som ett fordon i lagens mening.

Trafikfrordningens 14:e kapitel, 15:e paragrafen: "En polisman skall hindra fortsatt frd som sker i strid mot denna frordning eller mot ngon freskrift som har meddelats med std av frordningen, om den fortsatta frden medfr ptaglig fara fr trafikskerheten eller ngon annan vsentlig olgenhet."

Det finns allts ingen promillegrns fr cyklister, men det finns nd en mjlighet att ingripa fr polisen p subjektiva grunder. De har allts rtt att hindra dig frn att fortstta frden.

Det r vl kankse om ngon vinglar runt p trafikerade gator de tar en?

Ngon p fb som har kt dit fr det?
Citera
2006-06-18, 23:23
Medlem
manodepressivs avatar
Vad r det fr regler som gller om man r rullstolsbunden och glider runt p gatorna dyngrak?
Citera
2006-06-19, 02:04
Medlem
Vilsens avatar
Den viktigaste frgan r vl, om man stoppas av polisen och hoppar ur sitt fordon direkt och brjar svepa en flaska vodka, hur bevisar dom att man var full innan?
-N jag hade tnkt parkera hr och supa ner mig
Citera
2006-06-20, 13:53
Medlem
genos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Den viktigaste frgan r vl, om man stoppas av polisen och hoppar ur sitt fordon direkt och brjar svepa en flaska vodka, hur bevisar dom att man var full innan?
-N jag hade tnkt parkera hr och supa ner mig
Det r en gammal myt som faktiskt fungerade frut... men det var lnge sedan.

Idag s kan polisen via levervrden (de kollar hur alkoholen bryts ner) se exakt nr du brjade dricka, hur mycket du drack, o.s.v
Citera
2006-06-20, 17:34
Medlem
Continental Ops avatar
om du hller p o krkar direkt eftert kommer snuten sticka dig med nl flera ggr istllet fr bara en gng
Citera
2010-08-07, 13:14
Medlem
senhackarens avatar
Ingen bra kombination.

I no it.

Jag cycklade rakt in i en busskur fr si s dr 9 -10 r sedan. S plxiglaset sprack, och det for bitar t alla hll och kanter, och den nystulna cyckeln sg ut som sjlve fan eftert.

Men jag var hel och oskadd, och kastade cyckeln in p ngons tomt, fr att sedan vingla hemmet, det var bara en kvarts promenad hem nd.
Senast redigerad av senhackaren 2010-08-07 kl. 13:17.
Citera
2010-08-07, 14:52
Medlem
kamel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geno
Det r en gammal myt som faktiskt fungerade frut... men det var lnge sedan.

Idag s kan polisen via levervrden (de kollar hur alkoholen bryts ner) se exakt nr du brjade dricka, hur mycket du drack, o.s.v
Men hur ofta kollar dom levervrden? alltid?
Citera
2010-08-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamel1
Men hur ofta kollar dom levervrden? alltid?

tminstonde i varje situation dr de stoppar ngon som brjar halsa en flaska vodka innan de hinner fram till bilen och menar att han var nykte rnr han krde. =P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in