2022-01-12, 17:21
Medlem
Som topic lyder, vad är en normal löptid på bostadslån? Villa kontra bostadsrätt?
Citera
2022-01-12, 17:32
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Som topic lyder, vad är en normal löptid på bostadslån? Villa kontra bostadsrätt?

Hos storbankerna verkar det vara vanligast med 30-50 års löptid. Nischbanker kan ha kortare löptid.

Tråden borde nog ha placerats i Privatekonomi.
Senast redigerad av Sonny00 2022-01-12 kl. 17:34.
Citera
2022-01-12, 18:37
Moderator
Tystnads avatar
Fel Forum ! bostad hem och trädgård -> privatekonomi // Moderator
Citera
2022-01-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hos storbankerna verkar det vara vanligast med 30-50 års löptid. Nischbanker kan ha kortare löptid.

Tråden borde nog ha placerats i Privatekonomi.

Tack. 30 år bör betraktas som minsta löptid? Jag tycker det är märkligt då de flesta bolånekalkyler av storbankerna baseras på 50 års löptid men väldigt få i regel verkar erbjuda detta för en bostadsrätt?
Citera
2022-01-12, 19:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack. 30 år bör betraktas som minsta löptid? Jag tycker det är märkligt då de flesta bolånekalkyler av storbankerna baseras på 50 års löptid men väldigt få i regel verkar erbjuda detta för en bostadsrätt?
I normalfall förnyar du helt enkelt lånet efter löptidens slut. Finns i dag ingen större vits med att betala av ett bostadslån.

Har själv aldrig amorterat ett öre.
Senast redigerad av constant 2022-01-12 kl. 19:39.
Citera
2022-01-12, 19:33
Medlem
Citat:

Qmorterar man 2 procent av ursprungslånet per år vilket är ganska vanligt, enligt min statistiska undersökning där jag bara kollade på mig, så tar det 50 år att amortera.

Kollade på avanza där jag har lånet och där ser jag ingenting om löptid. Hoppas inte att jag har en kort löptid och att banken då helt plötsligt vill ha en hel hög med pengar. Samtidigt så oroar jag mig inte de vill troligen ha mina räntebetalningar även i framtiden.
Citera
2022-01-12, 19:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Har aldrig amorterat en kr på mina bostadslån, Då värdet på huset stiger och inflationen gröper ur lånet. Efter några år är man under 50% i belåningsgrad utan att man gör något självt och då är banken nöjd med räntan...
Citera
2022-01-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Qmorterar man 2 procent av ursprungslånet per år vilket är ganska vanligt, enligt min statistiska undersökning där jag bara kollade på mig, så tar det 50 år att amortera.

Kollade på avanza där jag har lånet och där ser jag ingenting om löptid. Hoppas inte att jag har en kort löptid och att banken då helt plötsligt vill ha en hel hög med pengar. Samtidigt så oroar jag mig inte de vill troligen ha mina räntebetalningar även i framtiden.

Avanza har kort löptid på sina lån. Tror dom räknar det till 10-12 år och därefter får du packa och dra eller betala hela summan.
Citera
2022-01-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har aldrig amorterat en kr på mina bostadslån, Då värdet på huset stiger och inflationen gröper ur lånet. Efter några år är man under 50% i belåningsgrad utan att man gör något självt och då är banken nöjd med räntan...

Det tar minst 5 år att komma dit. Hur som helst låter det som storbankerna lockar med lån på lång löptid men kan inte erbjuda detta när det väl kommer till kritan.
Citera
2022-01-13, 12:13
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Avanza har kort löptid på sina lån. Tror dom räknar det till 10-12 år och därefter får du packa och dra eller betala hela summan.

Packa och dra? Det tror jag inte att de säger. Det normala torde vara att de erbjuder sig förlänga lånet. Varför skulle de frivilligt avstå från en lönsam bolånekund?

Betala hela summan? Nä, drömkunden är ju en som bara betalar ränta och aldrig amorterar.

Den risk som finns är väl om man fått en kraftigt försämrad inkomst när löptiden är slut, t ex vid långvarig sjukskrivning eller arbetslöshet. Då kanske banken inte är så sugna på att förnya lånet på hela den gamla lånesumman.
Senast redigerad av Sonny00 2022-01-13 kl. 12:17.
Citera
2022-01-13, 12:31
Medlem
Spännande att jämföra med huslånen i Finland.. man betalar av lånen i 15-25år och dom flesta jag känner har byggt deras villor själva.. många säljer första huset efter 2 år till dubbla priser skattefritt och betalar av lånet och bygger nästa villa med egna pengar från vinsten av den första huset..
barnen kommer att ärva betalda hus och sommarstugor istället för högt belånade hus som i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in