Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-12, 17:07
  #1
Medlem
Kione211s avatar
Harry Dent, ekonom och författare till flera böcker som ”Zero Hour: Turn the Greatest Political and Financial Upheaval in Modern History to Your Advantage”, förutspår i en intervju med Kitco News att börsen i USA faller upp mot 90 procent det kommande året.
Jag har pengar från bostadsförsäljning. Hur mycket skall börshen ner innan jag investerar
Citera
2022-01-12, 17:12
  #2
Medlem
CarlXIIs avatar
Om du tror på det, köp bitcoin guld och silver istället för att ha kontanter och vänta.
Citera
2022-01-12, 17:12
  #3
Medlem
bajssprutans avatar
Harry Dent är precis som Robert kiyosaki, har förutspått 25 av de senaste 2 krasherna.

Lyssna inte på de här tomtarna. Andas lugnt och diversifiera.
Citera
2022-01-12, 17:52
  #4
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Harry Dent, ekonom och författare till flera böcker som ”Zero Hour: Turn the Greatest Political and Financial Upheaval in Modern History to Your Advantage”, förutspår i en intervju med Kitco News att börsen i USA faller upp mot 90 procent det kommande året.
Jag har pengar från bostadsförsäljning. Hur mycket skall börshen ner innan jag investerar

Ja, då ska den ner 90% innan du investerar.
Citera
2022-01-12, 18:00
  #5
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Harry Dent är precis som Robert kiyosaki, har förutspått 25 av de senaste 2 krasherna.

Lyssna inte på de här tomtarna. Andas lugnt och diversifiera.


Haha !!! Ja, precis.

Det finns ett antal namn till som är all in på fear factorn. Nu ser det lite kymgigt ut för det nya året. Och då vill dessa att man ska totalt diversifiera bort med guld,silver (och på senare tid Bitcoin)

Så har det låtit varenda åsrskifte minst 20 år tillbaka, eftersom det finns en psykologisk grej med att starta ett nytt år och en befogat analys ...

Bara det...att ingen av dessa goldbugs har haft rätt de senaste 25 åren, med undantag av 2008 år crashen som skickade upp guld till stratosfären under en väldig kort tid.

Guld och silver är bättre än ett bankkonto dock. Knappt. Om man tittar på den 20 åriga utvecklingen av både fysiskt och FTP-Guld och silver.
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-01-12 kl. 18:03.
Citera
2022-01-12, 18:08
  #6
Medlem
Dynamiks avatar
Undrar om han är >100% kort då, om han litar på sin kristallkula själv.
Citera
2022-01-12, 19:06
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Undrar om han är >100% kort då, om han litar på sin kristallkula själv.

Japp, hade man vetat säkert att börsen ska gå ner 90% hade det varit väldigt lätt att tjäna storkovan.
Citera
2022-01-12, 19:14
  #8
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Haha !!! Ja, precis.

Det finns ett antal namn till som är all in på fear factorn. Nu ser det lite kymgigt ut för det nya året. Och då vill dessa att man ska totalt diversifiera bort med guld,silver (och på senare tid Bitcoin)

Så har det låtit varenda åsrskifte minst 20 år tillbaka, eftersom det finns en psykologisk grej med att starta ett nytt år och en befogat analys ...

Bara det...att ingen av dessa goldbugs har haft rätt de senaste 25 åren, med undantag av 2008 år crashen som skickade upp guld till stratosfären under en väldig kort tid.

Guld och silver är bättre än ett bankkonto dock. Knappt. Om man tittar på den 20 åriga utvecklingen av både fysiskt och FTP-Guld och silver.
Som varje tänkande individ har jag cirkus 8-9% av innehavet i äkta fysisk ädelmetall, men att tro att allt går åt helvete i morgon är en förlorande strategi i långa loppet.
För det mesta löser det sig med diverse trix och teknologisk utveckling som av naturen är defationär, och utifall det verkligen skulle gå åt helvete är guld en försäkring.
Man ska aldrig utesluta att det går åt helvete rejält om man studerar historien. Better safe than sorry.

Som jag ser det finns det två saker som kan rädda den nuvarande shitshowen:
1. Massor med billig energi.
2. En hejdundrandes uppfinning som ersätter 1.
Svårare än så är det inte.
Citera
2022-01-12, 19:22
  #9
Medlem
Kione211s avatar
För mig känns det som köp hus 50% och vänta på att värdepapper går ned 50%.
Inte räknat med 90% ned men kanske 39%
Citera
2022-01-12, 20:16
  #10
Medlem
backwardations avatar
Vore väldigt intressant att få höra vad han grundar sina påståenden på. Helt säkert är dock att han tids nog kommer få rätt bara man drar mätperioden tillräckligt långt framåt.

Jag kan samtidigt inte låta bli att tänka på denna text.

Citat:
Why economists aren’t wealthy

You might think that, given the extreme levels of wealth that exist today, the richest economist would be someone who was still alive. But you’d be wrong.

Mark Skousen explains in a 2010 Daily Reckoning post how David Ricardo (1772-1823) became the richest economist in history (the post is excerpted from his 2009 book “The Making of Modern Economics: The Lives and Ideas of Great Thinkers”).

When he died, his estate was worth more than $100 million, in today’s dollars. So why are there not so many super rich economists walking around? There may be a mistake in the assumption that Ricardo’s being an economist had everything or anything to do with his being a success in the market. The assumption of a cause and effect relationship in Ricardo’s case is further dashed when you consider that he started his career as a broker and speculator. First he got rich, and then he got interested in how it all works. One Investopedia post attempts to explain why economists aren’t rich by arguing that their profession deals with theoretical rather than practical studies and that, even though they can make large amounts of money as quants, that only works if the market does not stray from their model.

https://www.weforum.org/agenda/2015/...arent-wealthy/
Citera
2022-01-12, 20:26
  #11
Medlem
HarryManbacks avatar
Kontrar med att börsen kommer gå upp 30%. Man kan liksom dra siffror lite som. Finns nog ingen som kan förutspå hur börsen kommer gå, ja förutom på lång sikt. Den trendar uppåt med en genomsnittlig årsavkastning på 6-8%. Det är vad forskningen säger vad jag minns när jag läste på.

Ärligt är jag rätt trött på dom som är negativa börsen och försöker förutspå krascher. Har hört det från olika håll i typ 5 år nu. Men min portfölj fortsätter generera avkastning, 15% på årsbasis i snitt.

Jag ser ingen anledning att kliva av.
Citera
2022-01-12, 21:14
  #12
Medlem
Samtidigt som han lanserar sin bok....'Bra reklam.

Börsen kommer falla 80% förr eller senare men så säger folk varje år. Förr eller senare anses någon få rätt och blir sedd som en guru
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback